ליל יום התנגדות: שקמה ברסלר ומובילי המחאה יצעדו מקפלן לכנסת

ערב טוב לצעוד בו. צעדת החזית הוורודה מגיעה לקפלן, יום ההתנגדות, 18.7.23 (צילום: יעל גדות)
ערב טוב לצעוד בו. צעדת החזית הוורודה מגיעה לקפלן, יום ההתנגדות, 18.7.23 (צילום: יעל גדות)

מובילי תנועות ההתנגדות הכריזו על צעדה שתצא הערב מההפגנה המרכזית בכיכר הדמוקרטיה לירושלים, בהובלת ברסלר, משה רדמן, עמי דרור ורן הרנבו. לקראת סיומו של יום שיבושים מוצלח שהגיע לשיאו בסגירת תחנות רכבת על ידי המשטרה, צפויות הערב צעדות ברחבי העיר והפגנה המונית בקפלן. המפגינים הפתיעו את המשטרה והצליחו לחסום את האיילון

***עדכון 20:00***
לקראת ההפגנה המרכזית בקפלן לסיכום יום ההתנגדות הלאומי, ורגע לפני שמובילי המחאה יוצאים בצעדה לירושלים, הפתיעה הצעדה מההפגנה בשגרירות ארצות הברית כשפנתה בכיוון רוקח-נמיר במקום לקפלן כמתוכנן וביצעו חסימת הפתעה של איילון צפון במחלף רוקח. בשעה זו זורמים המונים אל כיכר הדמוקרטיה החדשה בקפלן, אך בחלק מקבוצות המחאה קראו לציבור להגיע למחלף רוקח ונראה שמתוכנן לילה של הפתעות.

במקביל הודיעו ארגוני ההתנגדות על הפגנות ואירועי מחאה שיערכו מחר (רביעי, 19.7) בתל אביב ובכל רחבי הארץ, כולל צעדת מובילי המחאה מתל אביב לכנסת. בין האירועים: משיכת מזומן המונית מכספומטים (!), הפגנות רופאים, שביתת נשים בת שעתיים בין 12:00 ל-14:00, הפגנות הייטקיסטים, והפגנת נשים המונית בכיכר הבימה ב-17:00.

יום של שיבושים מפתיעים. מפגינים ביום ההתנגדות הלאומי, הבוקר בתל אביב (צילום: דר ישכיל/גטי אימג'ס)
יום של שיבושים מפתיעים. מפגינים ביום ההתנגדות הלאומי, הבוקר בתל אביב (צילום: דר ישכיל/גטי אימג'ס)

***עדכון 19:00***
אירועי יום השיבוש בתל אביב הוכתרו עד כה כהצלחה מסחררת, כשאל פעולות החסימה בבוקר הצטרפה מחאת רציפי הרכבת אחר הצהריים. אלפים רבים התייצבו ברכבת השלום ובתחנות מרכזיות אחרות ברחבי הארץ, המשטרה מנעה את כניסתם של רובם למתחמי התחנות וסגרה אותן, ותרמה תרומה גדולה משלה לשיבוש פעילות הרכבות – מטרתה המקורית של פעולת המחאה, כזכור.

הפגנה מול שגרירות ארה"ב, יום ההתנגדות, 18.7.23 (צילום: מנחם כהנא/AFP/גטי אימג'ס)
הפגנה מול שגרירות ארה"ב, יום ההתנגדות, 18.7.23 (צילום: מנחם כהנא/AFP/גטי אימג'ס)

לקראת ערב הכריזו מובילי תנועות ההתנגדות שקמה ברסלר, משה רדמן, עמי דרור ורן הרנבו כי מיד אחרי ההפגנה בקפלן יתחילו לצעוד רגלית בכיוון ירושלים מתוך כוונה להגיע אליה בתוך מספר ימים ולהעביר את מוקד המחאה לכנסת. הצעדה תתקיים בשעות הערב והבוקר על מנת להימנע מהחום הכבד והצועדים צפויים ללון בשטח. "אל מול התקדמות החקיקה הגיע הזמן לייצר מהלך שובר שוויון", אמרה ברסלר בסרטון שנשלח למאות אלפי אנשים בקבוצות הווטסאפ של תנועות המאבק, "בואו איתנו הערב, נעלה לרגל לירושלים, אל מול ממשלה שקורעת במזיד את העם נבנה מתוך השבר האדיר הזה את האומה מחדש. אנחנו זקוקים לכם וזקוקים לעזרתכם".

בשעה זו מתקיימת במסגרת אירועי יום ההתנגדות הפגנה המונית סביב שגרירות ארצות הברית, בהובלת "בונות אלטרנטיבה", ומשם יצאו המפגינים בצעדה דרך מרכז העיר לקפלן, שם צפויים להתאסף המונים – חלקם אולי יתחילו גם את המסע לירושלים.

***עדכון 14:00***
שיבושי הבוקר בתל אביב הוכתרו בהצלחה, כשעשרות אלפי מפגינים צועדים ומפגינים הצליחו לחסום את הכניסה לבורסה לניירות ערך לזמן ממושך בשעות הבוקר, בעוד חברי "אחים לנשק" חוסמים את הכניסה הראשית לקריה לאורך הבוקר כולו וחברות "בונות אלטרנטיבה" חוסמות את הכניסה לרבנות הראשית בהפגנה סוערת ואנרגטית, תוך כדי שצעדות מפגינים מייצרות חסימות זמניות בצירי תנועה מרכזיים בעיר. המשטרה חסמה למשך שעות את צומת כיכר הדמוקרטיה בקפלן-בגין-השלום למרות שלא אמורה הייתה להתקיים שם שום הפגנה עד לשעות הצהריים, ובכך הרימה תרומה נאה לשיבוש סדר היום בעיר.

לאורך הבוקר כולו נעצרה על ידי המשטרה מפגינה אחת בלבד, לאחר שריססה על פי החשד את הכתובת "בושה" על בניין הרבנות בשדרות דוד המלך. בשעות הצהריים עברה המחאה בתל אביב למצב הפוגה ומנוחה מהשמש הקופחת, לקראת הפגנות אחה"צ והערב בהמשך היום, כשעל הפרק ההפגנה ברכבת השלום החל מהשעה 16:00, ובארבע תחנות רכבת מרכזיות נוספות ברחבי הארץ. ארגוני המאבק ממליצים לציבור שלא להשתמש ברכבות בשעות האירוע.

בהודעה מיוחדת שנשלחה בקבוצות המחאה של כוח קפלן, בצירוף חוות דעת משפטית המאפשרת את קיום ההפגנה על רציפי הרכבת, נכתב ש"קיבלנו שאלות לגבי ההחלטה להפגין בתחנות הרכבת. התשובה פשוטה: כל המחקרים מהעשורים האחרונים מראים שרק מחאה משבשת (אבל לא אלימה) יכולה לעצור משטרים דיקטטורים. אנחנו מבקשים מכן ומכם לעשות משהו לא שגרתי – להפגין ברכבת – כי מול משטרים מדכאים חובה לעשות משהו לא שגרתי, לגרום לאי נוחות ציבורית לזמן קצר, כדי לגרום לעתיד טוב יותר".

תל אביב משובשת. מפגין על פיגומי בניין ההסתדרות, יום ההתנגדות, 18.7 (צילום: אמנון חורש)
תל אביב משובשת. מפגין על פיגומי בניין ההסתדרות, יום ההתנגדות, 18.7 (צילום: אמנון חורש)

***עדכון 11:00***
פעולות שיבוש ומחאה נרחבות מתקיימות כעת בכל רחבי העיר, כשעיקר הפוקוס בשעה האחרונה הוא על הצעדות המתאספות מול בניין ההסתדרות בהפגנה המרכזית של הבוקר, ומול בניין הרבנות הראשית בהפגנת "בונות אלטרנטיבה" נגד הכוונה להרחיב את סמכויות בתי הדין הרבניים. אלפים רבים כבר התקבצו בשני המוקדים, המסמנים מבחינת המפגינים מוקדי כוח שמשתפים פעולה עם ההפיכה המשטרית ומקווים ליהנות מפירותיה.

צעדות אזוריות מגיעות אל בניין ההסתדרות, מוקדם יותר הבוקר. יום ההתנגדות בתל אביב (צילום: אור אדר)
צעדות אזוריות מגיעות אל בניין ההסתדרות, מוקדם יותר הבוקר. יום ההתנגדות בתל אביב (צילום: אור אדר)

בניגוד ליום השיבוש בשבוע שעבר, במוקדי ההפגנות החדשים לא נרשמה נוכחות משטרתית אגרסיבית וגם פרשי המשטרה עדיין לא נראו בסביבה. ברחבי הארץ נעצרו בפעולות המחאה והשיבוש 17 אזרחים נכון לשעה 10:00, אף אחד מהם לא בתל אביב. מול בניין הרבנות התאספו שוטרים שעל פי העדויות אוחזים גם בכלי הנשק האודיופוני "הצעקה", עליו פורסם השבוע שכלל לא אושר לשימוש וכי השימוש בו הוא בניגוד לנהלי המשטרה עצמה.

***עדכון 08:00***

יום ההתנגדות הלאומי נפתח בתל אביב בשעת בוקר מוקדמת, כשאלפי מפגינים נענים לקריאת תנועות המאבק ומגיעים כבר בשש וחצי בבוקר לכיכר הבימה, משם יצאו בצעדה על רוטשילד אל עבר הבורסה לניירות ערך. במקביל התכנסו בשלוש נקודות בעיר מפגיני "אחים לנשק" כבר בשעה שבע בבוקר, ויצאו סימולטנית לחסום את הכניסה הראשית לקריה. נכון לשעה שמונה בבוקר, הבורסה הייתה חסומה מבפנים ומבחוץ, ואילו הקריה נחסמה בידי אלפים אחרים, כשחלקם מתחברים זה לזה באמצעות צינורות ונשכבים על הכביש.

הפתיחה המוקדמת של יום ההתנגדות הפתיעה את המשטרה שלא נכחה בשטח בכוחות גדולים, ונועדה לא רק לאפשר את חסימתם של שני המוקדים המרכזיים של הכלכלה והביטחון בתל אביב, אלא גם לנער מעט את שגרת ימי השיבוש שהתפתחה ולגוון את הפעולות המשבשות. ברחבת מוזיאון תל אביב הוקם בשעה מוקדמת מיצג שבו תלו מילואימניקים את נעלי הצבא שלהם כסמל להפסקת התנדבותם, ומסתמן כי המחאה האפקטיבית של "אחים לנשק" תמשיך לתפוס מקום מרכזי בכותרות.

עד כאן אומרים לכם. מיצב תליית הנעליים הצבאיות בכיכר המוזיאון (צילום: כוח קפלן)
עד כאן אומרים לכם. מיצב תליית הנעליים הצבאיות בכיכר המוזיאון (צילום: כוח קפלן)

אלפי המוחים שהתאספו כבר ב-6:30 בבוקר בכיכר הבימה צעדו יחד על שד' רוטשילד לכיוון הבורסה לניירות ערך, בהובלת מחאת ההייטקיסטים, שם תלו המפגינים שלטי ענק עם הכתובת "מצילים את הכלכלה" ושלט נוסף על לוח המדדים עם נתוני הפגיעה בפנסיות של אזרחי ישראל מאז החלה החקיקה האנטי דמוקרטית. על פי ניתוח שערכו במחאת הייטקיסטים יחד עם 'פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה', כל משפחה ישראלית הפסידה מתחילת קידום חוקי ההפיכה כ 81,466 ש"ח מהפנסיה.

דרור סלעי, יזם הייטק וממובילי מחאת ההייטקיסטים אמר במקום כי "ההפיכה המשטרית מגרשת משקיעים, הורסת את ההייטק, ושורפת לנו את הפנסיה. ממשלת החורבן מתעלמת מכל האזהרות והופכת את ישראל לדיקטטורה מנודה וענייה. כולנו נשאר ללא ביטחון, ללא עבודה וללא פנסיה. ניירות הערך שנסחרים כאן באחד העם יהפכו לניירות חסרי ערך, ואיתם יעלו באש התקוות שלנו להזדקן בכבוד. חייבים לצאת לרחובות ולהתנגד- לא ניתן לממשלה להרוס את הכלכלה".

בוקר טוב, נפלתם על הבור הלא נכון. אלפים חוסמים את הקריה בפתיחת יום ההתנגדות (צילום: שב"פ)
בוקר טוב, נפלתם על הבור הלא נכון. אלפים חוסמים את הקריה בפתיחת יום ההתנגדות (צילום: שב"פ)

פעולות השיבוש הנרחבות והחדשניות יימשכו לאורך היום, כשבמוקד תעמוד הבוקר ההפגנה מול בניין ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב, אליה יוצאות בשעה זו צעדות מכל רחבי העיר, ובהמשך יעבור מוקד המחאה בשעות אחר הצהריים אל רציפי רכבת השלום, לשם אמורים להגיע אלפי מפגינים, לרכוש כרטיס נסיעה זול ולרדת אל הרציפים כדי לקיים הפגנה סוערת (ובמקביל בארבעה מוקדים נוספים ברחבי הארץ) שצפויה לשבש את תנועת הרכבות בשעות האחר הצהריים. בשש וחצי בערב תתקיים הפגנה גדולה מול שגרירות ארצות הברית בהובלת "בונות אלטרנטיבה", וב-20:30 יתכנסו כל אירועי היום להפגנת ענק בכיכר הדמוקרטיה החדשה שהוקמה על צומת עזריאלי-קפלן.

מובילי תנועות המאבק וכוח קפלן מסרו כי "בוקר יום ההתנגדות נפתח בעליית מדרגה משמעותית, עם פעולות התנגדות נחושות שטרם נראו בישראל, הממחישות את הפגיעה האנושה של חוקי הדיקטטורה בביטחון ובכלכלה. השיבושים שיתרחשו לאורך היום במערכת הביטחון ובכלכלה, ובכלל ברחבי המדינה, הם אזהרה חמורה לממשלת ישראל: החקיקה מרסקת את הביטחון ואת הכלכלה. עצרו את הדיקטטורה!".