יום השיוויון בעיצומו: איילון דרום נחסם. רבבות מפגינים ברחבי העיר

אין שוויון - חוסמים ת'איילון. יום השיוויון הלאומי, 4.5.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
אין שוויון - חוסמים ת'איילון. יום השיוויון הלאומי, 4.5.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

יום השיבוש הארצי נפתח הבוקר (חמישי) תחת הכותרת "יום השוויון לאומי", ויכלול עשרות רבות של הפגנות ואירועי מחאה. איפה יש מסיבת הפגנה, מתי תתרחש חתונת מחאה, מהיכן יוצאות צעדות בתי הספר ומתי חוסמים את האיילון? זה הלו"ז // ידיעה מתעדכנת

תנועת ההתנגדות להפיכה המשטרית לא נחה לרגע, ותוך כדי שהראתה במוצ"ש איך להוציא כ-450 אלף איש מהבית בכל רחבי הארץ בלי להוציא מיליונים מכספי משלם המיסים, כבר הוכרז יום השוויון הלאומי בחמישי, והוא יתקיים על פי מסורת ימי השיבוש הלאומיים שהתקיימה במשך מספר שבועות עד להקפאת חוקי הדיקטטורה. כזכור, הפורמט כולל עשרות אירועי מחאה גדולים וקטנים בכל רחבי הארץ ושלל שיבושים בסדר היום במקומות העבודה ובאקדמיה, כשחלק לא קטן מהם מתבצע ללא פרסום מוקדם; ביום השיבוש הקודם שנערך בסוף מרץ נחסמו נתיבי איילון למשך שעות ארוכות, כך שכדאי להתכונן תחבורתית.

בצהרי היום הכל צבוע ורוד. חסימת איילון דרום, יום השיוויון הלאומי, 4.5.23 (צילום רחפן: עמיר טרקל)
בצהרי היום הכל צבוע ורוד. חסימת איילון דרום, יום השיוויון הלאומי, 4.5.23 (צילום רחפן: עמיר טרקל)

יום השוויון הלאומי בחמישי מגיע כתגובה למהלכי הממשלה בתחום חוק הגיוס והחקיקה שצפויה לקבע את מסך הבערות והעוני בחברה החרדית ולתקצב אותו במיליארדי שקלים, כמו גם כמאמץ לסמן את הפוליטיקאים החרדים כמי שמובילים את ניסיון ההפיכה מאחורי הקלעים. מטה המאבק המשותף של ארגוני הההתנגדות מסר כי "נתניהו חזר להסית והשרים הודיעו שמטרתם להעביר אתה חוקי הדיקטטורה עוד במושב הזה. רק המחאה יכולה למנוע מממשלת החורבן להרוס את צבא העם, הכלכלה ולמנוע את הקרע בעם".

08:00 מיצב אבני הדומינו של מחאת ההייטק // כיכר הבימה

מחאת ההייטק ממשיכה להיות אחד הכוחות המניעים המשמעותיים ביותר של ההתנגדות להפיכה המשטרית, וגם ביום השיבוש הבא עלינו לטובה יתרחשו מספר אירועים מאז'וריים מטעמה. זה יתחיל על הבוקר בכיכר הבימה, שם יותקן מיצב המדגים את העקרון לפיו אם ההייטק הישראלי נופל, כל המשק הישראלי נופל אחריו. צניחה נעימה.

08:00 צעדות מחאת "אין דמוקרטיה אין חינוך"

כמו בימי השיבוש של חודש מרץ, גם הפעם ייפתח יום השוויון הלאומי בצעדות של הורים, תלמידים ואזרחים ברחבי העיר. צעדות בתי הספר של הצפון הישן והחדש צפויות להתאחד בצומת רוקח-נמיר בסביבות השעה 08:30, בעוד בכיכר השעון היפואית תתקיים החל מ-08:30 הפגנת הורים ותלמידים חשובה שתשים על השולחן את השוויון לאזרחי ישראל הערבים (ינאמו: רולא דאוד, אמונה עספור וישראל פריי). עוד צעדות:

יפו, ביה"ס הדמוקרטי הפתוח, 08:00
דרך נמיר/ יהודה מכבי, 08:00
בי"ס דויד ילין, 08:20
בי"ס מגן, 08:20
ליידי דייויס, 08:25
בי"ס אלחריזי, 08:25
כיכר מילאנו, 08:30
בית ספר שמיר, 08:30
כיכר טאגור (שופרסל), 08:30
בית ספר המשתלה, 08:30
צומת הפיל, 08:45
גשר ההלכה, 08:45
כיכר הבימה, 09:00
אנדרטת רבין, 09:30

08:30 צעדת מחאת הסטודנטים // כיכר אנטין

גם כאן, בעקבות ימי השיבוש הקודמים, כולם כבר מתורגלים ומיומנים בנוהל: מתכנסים בכיכר שליד הכניסה לאוניברסיטה, מרצים, סטודנטים ותושבים מהסביבה, ומשם יוצאים בצעדה אל שדרות רוקח וצומת נמיר. צעדות הסטודנטים עתירות אדרנלין בדרך כלל ומדובר בפעילות בוקר מומלצת ויפה לבריאות.

09:00 מיצג ימי ומסיבת הפגנה // חוף הילטון

ארגוני הלהט"ב מתכננים שלל אירועים לאורך היום, שוויון זה די הקטע שלהם, וזה מתחיל באירוע מסיבתי עם בוקר בחוף הילטון. כן כן, בואו לרקוד.

09:00 שוויון על מדרגות הרבנות // שדרות דוד המלך 

יום השוויון הלאומי מעמיד במוקד המחאה את מנהיגי המפלגות החרדיות ואת האופן שבו הם משתמשים בכוחם כלשון מאזניים כדי לייצר מדינת הלכה דה פקטו, עם כל הדרת הנשים והכפייה הדתית הכרוכים בכך. עם פתיחת יום השיבוש יתכנסו משוררות בכניסה לרבנות ויקראו שירי מחאה למען שוויון בין נשים וגברים. אם לא יועיל, לפחות נקבל מעט השראה. שד' דוד המלך 33

09:30 מיצג סיפורה של שפחה // שדרות דוד המלך

מעט מאוד דברים מוציאים את תומכי ההפיכה כמו מחאת השפחות, למרות הסברים חוזרים ונשנים על כך שלא מדובר בביקורת על אורח החיים הדתי והחרדי אלא באזהרה מפני הכפייה והאפליה נגד נשים שחוקי הדיקטטורה מאיימים ליצור. בבוקר יום השוויון תהיה לכם עוד הזדמנות להסביר את זה כשנשות "בונות אלטרנטיבה" יתכנסו עם הגלימות האדומות והכובעים הלבנים בכניסה לרבנות. הפעם הם בטוח יבינו.

מחאת "סיפורה של שפחה" (צילום: שאטרסטוק)
מחאת "סיפורה של שפחה" (צילום: שאטרסטוק)

09:30 צעדת הנוער // כיכר הבימה

מחאת הנוער הולכת ומתחזקת, וביום השיבוש הזה תקיים צעדת מחאה גדולה שתצא מכיכר הבימה אל בית המשפט המחוזי כדי להצטרף שם אל שאר ארגוני המחאה ולהפגין למען דמוקרטיה שוויונית.

10:30 צעדה מהרבנות לבית המשפט

מיד לאחר המיצגים והשירים ברבנות הראשית, יצאו מהמקום ארגוני השטח בצעדה קצרה אל אל בית המשפט ברחוב ויצמן, שם יערך אירוע מחאה נוסף. רחוב דוד המלך ורחוב ויצמן צפויים להיחסם.

11:00 חתונה ורודה // בית המשפט המחוזי

אל שלל המוחים שיצעדו מהרבנות הראשית, יצטרפו בבית המשפט ארגוני הלהט"ב ונשות החזית הוורודה, ויערכו במקום טקס חתונה להט"בי במחאה על האפליה הקשה ממנה סובלת הקהילה בכל הקשור לזכות לאהבה, זוגיות ומשפחה. לאחר הטקס תצא מהמקום צעדה שתחבור אל ההמונים בקפלן. בואו להתחתן איתנו נו.

11:00 הפגנת ההייטק // מתחם שרונה

כמו בימי השיבוש הקודמים, עובדי חברות ההייטק ינטשו את עמדות המחשב שלהם בשעה 11:00 ויצאו אל הרחובות. בתל אביב צפויות להתקיים הפגנות כאלה על רחוב קפלן באזור שרונה, כמו גם ברמת החייל ובאזור המגדלים ביגאל אלון. כל ההפגנות צפויות להתכנס לכיוון צומת עזריאלי-השלום לקראת שעות הצהריים.

11:00 מחאת הלהט"ב // קיבוץ גלויות

אחרי שבקריית שלום הושלכו השבוע אבנים על ביתו של איש התיאטרון הלהט"בי דוד אדרעי, מתכנסים ארגוני הלהט"ב התל אביביים בכניסה לשכונה בהפגנת תמיכה וחיזוק. האלימות ההומופובית נמצאת בעלייה מטרידה, וגם סטרייטים יכולים (וצריכים) לעמוד יחד עם הקהילה. הנה הזדמנות.

12:00 ההפגנה המרכזית // צומת הדמוקרטיה

כאן יתחיל האקשן: כל הצעדות ואירועי הבוקר יתכנסו לקראת הצהריים בצומת שקיבלה את הכינוי המוצדק "מתחם הדמוקרטיה", ומשם צפוי להתחיל הקרב הקבוע על חסימת איילון, אלימות שוטרים, מעצרים והכל. למה לא לחסום פעם אחת את כביש 1 או כביש החוף בשביל הגיוון?

כך זה נראה בפעם הקודמת. יום ההתנגדות הלאומי, מרץ 2023 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
כך זה נראה בפעם הקודמת. יום ההתנגדות הלאומי, מרץ 2023 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

18:30 מחאת עולם התרבות // כיכר הבימה

מוזיקאים, שחקנים ויוצרים יצטרפו אל המוחים לעת ערב, בהתכנסות תרבותית שתחל בכיכר הבימה ותסתיים בקפלן.

19:00 צעדת השוויון של קהילת הלהט"ב // כיכר הבימה 

אחד האירועים המרכזיים של הערב יתרחש בכיכר הבימה, שם יתכנסו ארגוני הלהט"ב לקראת צעדה ברחבי העיר בקריאה לשוויון זכויות לחברי הקהילה. יהיה עליז.

בואו, צועדות. צעדת הלהט"ב לקראת ההפגנה בקפלן, 15.4.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)
בואו, צועדות. צעדת הלהט"ב לקראת ההפגנה בקפלן, 15.4.23 (צילום: ג'ק גואז/AFP/גטי אימג'ס)

נתקלתם באלימות משוטרים או מתומכי ההפיכה?

אלימות השוטרים מסלימה משבוע לשבוע בעיקר בקרבות סביב חסימת האיילון אבל ממש לא רק. אם גם אתם נתקלים באלימות משטרה יש לנו מדריך שלם על זה שכתבה עורכת דין זכויות האדם ספיר סלוצקר-עמרן. אקטיביסטיות יודעות דבר ממליצות לכם ללכת בקבוצות, גם אל ומההפגנה עצמה.

הותקפתם או הייתם עדים לאלימות במהלך ההפגנה?

שתפו ודווחו בפלטפורמת ״אלימות״מאגר מידע הכולל דיווחים, תמונות וסרטונים של מקרי אלימות אשר הופנו כלפי מפגינים. הדיווח מתבצע בלחיצת כפתור פשוטה ואפשר גם לברר אם אירוע אלים שחוויתם כבר דווח למאגר. אם אנחנו לא נתעד ונגן על עצמנו – כבר הוכח שאף אחד אחר לא יעשה את זה.

שוטרים מונעים ניסיון לחסימת האיילון ביום ההתנגדות, מחאת הדמוקרטיה 16.3.23 (צילום: שאטרסטוק)
שוטרים מונעים ניסיון לחסימת האיילון ביום ההתנגדות, מחאת הדמוקרטיה 16.3.23 (צילום: שאטרסטוק)

נעצרתם בהפגנה, לפניה או אחריה?

לא להיבהל. רגע לפני שאתם יוצאים מהבית להפגנה רשמו על פתק (כי הטלפון ילקח מכם) את המספר של ״מערך עצורים״, גוף התנדבותי המלווה ותומך בעצורי השווא בהפגנות ם מרגע המעצר ועד רגע השחרור. יחד איתם הכנו לכם מדריך מפורט להתנהלות נכונה בזמן מעצר.

נשבר לכם הלב תוך כדי הפגנה?

מעצר, או אלימות המופנית כלפיכם משוטרים או תומכי הפיכה שמגיעים בשבועות האחרונים להפגנות לחפש מכות (כן, גם אם רק קיללו אתכם) יכולים להשפיע על הנפש שלכם. באירגון "אין בריאות נפש בלי דמוקרטיה" מתנדבים אנשי מקצוע המעניקים תמיכה נפשית טלפונית לציבור המפגינים.  הכנו לכם מורה נבוכים עם עצות ממפגינים מנוסים ואנשי מקצוע שיסייעו לכם לעבור ולעבד את הקושי.