יום השכן הטוב: הצמחים שיעשו לתל אביב קצת ירוק בלב

הדבר הכי חמוד שקרה בעיר השבוע: אנשים משרישים צמחים ומעבירים הלאה לשכנים באתגר רשת ויראלי, והכל למען פרויקט שייצור 100 גינות טיפוליות ב-100 מרכזים שיקומיים. אפשר לנשום קצת

יאללה תשרישו. מתוך קמפיין ה-100 של עמותת "ונטעת"
יאללה תשרישו. מתוך קמפיין ה-100 של עמותת "ונטעת"
10 בספטמבר 2020

יתכן שזה הדבר החמוד ביותר שקרה בעיר השבוע, גם אם היה שבוע קשה והתחרות אינה רבה: בשבוע שעבר עלה לרשתות החברתיות אתגר ויראלי לחובבי הירוק בעיניים. חוקי האתגר: כל אחד חותך ענפים מהצמחים שלו בבית, שם בצנצנות ו#משריש_את_זה_הלאה. משריש כי הענפים יצמיחו שורשים במים, והלאה כי מעבירים את הצמח המשריש הלאה לשכנים. היוזמים, אביב בייליס לרנר ודור מעוז, מצוות היזמים של עמותת ונטעת, הגו את הרעיון כחיבור בין "יום השכן הטוב הבינלאומי" לבין "קמפיין ה-100" של עמותת ונטעת, קמפיין שמטרתו היא הקמת 100 גינות טיפוליות ב-100 מרכזים שיקומיים בישראל. מאות צנצנות עם צמחים משרישים כבר הופצו השבוע ברחבי העיר, ואנחנו פנינו לבייליס ומעוז עם כמה שאלות.

סליחה, אבל עד שהצלחנו להשריש משהו, לתת את זה לשכנים?!
"אנחנו מאמינים שבתקופת הקורונה יש צורך אדיר באינטראקציה בין אנשים בעיר. יש המון בדידות בציבור, אנשים נמצאים לבד שבועות שלמים וצמאים לקצת אינטראקציה וחום אנושי".

באמת, המון אנשים מגדלים צמחים בבית בתקופת הקורונה. למה בעצם?
"אנשים במצב סטטי המון זמן, יש להם צורך לראות ולהרגיש צמיחה, ירוק בעיניים, תנועה של חיים. זה גם מתרחש בצורה קהילתית – לומדים אחד מהשני בקבוצות פייסבוק למשל. זו ממש תרופה לבדידות בעיניי". 

אתם חושבים שלתת צמחים לשכנים משנה את המציאות? 
"אנחנו מאמינים שזה נותן המון השראה ותקווה. זה גם חושף אנשים לצד נוסף של הפעילות שלנו – להיפגש ולעשות ירוק בעיר ביחד. זה אדיר. וזה גם חושף אותם לקמפיין ה-100, ויש התלהבות סביבו שממש מרגשת אותנו". 

העיר בירוק. אתגר #תשריש של עמותת "ונטעת"
העיר בירוק. אתגר #תשריש של עמותת "ונטעת"

מה הקשר של המבצע הזה לקמפיין ה-100 שלכם? 
"בקמפיין ה-100 אנחנו מגייסים 250 אלף שקלים להקמת 100 גינות טיפוליות ב-100 מרכזים שיקומיים. בחרנו להגיע למקומות הכי פצועים וכואבים בתרבות שלנו – מתמודדי נפש, נפגעות ונפגעי תקיפה מינית, בתי אבות, נוער בסיכון ואנשים עם נכויות. אנחנו מגיעים לשם עם מתנדבים ויחד עם הקהילה שבמרכז אנחנו הופכים את המקום לירוק, מזין ופורח". 

אז למה דווקא מרכזי שיקום?
"מרכזי שיקום הם המקומות הכי מבודדים בתרבות שלנו, רבים מהם אפורים וסגורים ובתקופת הקורונה הם חטפו את זה הכי קשה – במשך חודשים מוסדות רבים היו וחלקם עדיין נעולים והביקורים במקום אסורים. אנחנו מרגישים שכתרבות יש לנו צורך עמוק להגיע ולהביא אור ותקווה למקומות האלו, שבכל מיני מובנים נשכחו מאחור". 

ואיך הולך לכם? הקהילה בעניין? 
"יש היענות מטורפת. אלפי אנשים תומכים ורוצים להשתתף בפעילות במוסדות. אנשים רוצים לגעת באדמה, לפגוש אנשים, ובעיקר רוצים לעשות טוב. מאוד מרגש לראות את זה. והתגובות מהמוסדות פשוט נפלאות". 

חזון לעיר ירוקה באמת. פרויקט נטיהות קהילתי של עמותת "ונטעת"
חזון לעיר ירוקה באמת. פרויקט נטיהות קהילתי של עמותת "ונטעת"

מאה גינות זה די הרבה.
"האמת היא שזו פשוט שנת פעילות שלנו. יש לנו אנשים מוכשרים שאוהבים לעשות את העבודה הזו. יש כל כך הרבה מוסדות שרק מחכים שיגיעו להביא להם קצת קהילה וצמחיה. במובן הזה מאה גינות זה רק ההתחלה. ברוב המקומות יש לנו אפשרות ליצור מערכת יחסים ולעזור למקומות להתפתח בצורה ממש מרגשת. אנחנו מלווים מוסדות בהקמת משתלות שיקומיות, ושמחים ללוות מוסדות לאורך זמן בפיתוח מודלים שמשלבים את הקהילה המקומית בתוך תהליך השיקום".

אז יש חזון גדול מאחורי זה.
"החלום שלנו הוא עיר ירוקה. כזאת שממטוס לא רואים אותה מתחת לעצים. עצי פרי, צמחי מרפא, פרחים ופרפרים. את יוצאת מהבית ישר לטבע עירוני שוקק חיים. אנשים בחוץ קוטפים פירות, גוזמים, משחקים עם הילדים בפארק ונושמים אוויר נקי". 

איך עושים את כל זה?
"קודם כל כבר ערכנו שני קמפיינים ארציים ממש מוצלחים, בהם נטענו 2,500 עצים עם אלפי פעילים במאות אירועים קהילתיים. אחרי הקמפיינים האלה, התחלנו להציע לחברות הייטק ועסקים לעשות ימי גיבוש שבהם אנחנו מקימים יחד גינות במרכזי שיקום. היו חוויות ממש טובות עד שהגיעה הקורונה וביטלה לנו הכל. החלטנו לעשות שינוי כיוון ולעשות גיוס המונים – ועל הדרך להציב לנו יעד חלומי".  

>> תרמו לקמפיין ה-100 כאן וקבלו הודעה עם רשימה שמזמינה אתכם לאירועי נטיעות במוסדות ובטבע