במקום עצרת זיכרון: מפגש אזרחי בכיכר ביום השנה לרצח רבין

עצרת הזיכרון ליצחק רבין, 2017 (צילום: Getty Images)
עצרת הזיכרון ליצחק רבין, 2017 (צילום: Getty Images)

עצרת הזיכרון השנתית לרצח רבין בוטלה, כפי הנראה עקב קשיי מימון. אזרחים ואקטיביסטים מארגנים במקומה "מפגש אזרחי" (4.11, 19:00) ומבטיחים ש"הציבור יגיע לכיכר גם בלי נאומים והופעות"

24 באוקטובר 2021

לראשונה מזה 26 שנים, אחרי הלילה שבו נרצח ראש הממשלה יצחק רבין, לא תתקיים השנה בכיכר רבין עצרת הזיכרון השנתית. העצרת מתקיימת על פי המסורת בתאריך הלועזי או בסמוך לו, לצד האירועים הממלכתיים שמתקיימים ביום הזיכרון על פי הלוח העברי, ומכילה נאומים של פוליטיקאים, אקטיביסטים ופעילים לצד הופעות מוזיקליות.

במהלך סוף השבוע החלה קבוצת אזרחים ופעילים להתארגן כדי לקיים מפגש אזרחי ספונטני בכיכר שיחליף את העצרת תחת הכותרת "אין עצרת? אני בא.ה!"; לאורך השנים הפכה העצרת עצמה לסלע מתמיד של מחלוקת סביב זהות הנאומים, היעדרם או נוכחותם של נואמים ערבים, שמאלנותם או ימניותם של נואמים אחרים וגם לגבי טיב ההופעות שעל הבמה. בשנים האחרונות ריחף איום על קיומה מצד עלויות המימון שלה, והיא התקיימה מאז 2018 ללא תמיכה ממשלתית או מפלגתית.

השנה, כאמור, הוחלט שלא לקיים את העצרת כתוצאה ממיעוט התרומות בקמפיין מימון ההמון שנערך לה, שהצליח לגייס כעשרה אחוזים בלבד מ-250 אלף השקלים שהיו דרושים לקיום העצרת. יוזמי המפגש האזרחי שיתקיים במקום הסבירו ש"בכלל לא מעניין מדוע החליטו לבטל את העצרת. הציבור יגיע לכיכר גם בלי נאומים והופעות".