היום: התנגשות בכיכר הבימה בין חילונים ודתיים לכבוד ט"ו באב

כיכר הבימה בידינו. מחאת הדמוקרטיה 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)
כיכר הבימה בידינו. מחאת הדמוקרטיה 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)

הארגון המיסיונרי "ראש יהודי" יקיים היום בכיכר הבימה את "יום התפילין העולמי", ומולו יתקיים אירוע המחאה החילוני "יום האהבה של כולן", לאחר שעיריית ת"א-יפו הבהירה למארגנים כי לא תאפשר אירוע בהפרדה מגדרית. וכך, מול "מסיבת אהבה" לדתיים תתקיים "מסיבת אהבה שווה וגאה" לחילוניים. כמה אהבה

2 באוגוסט 2023

תל אביב חוגגת היום (רביעי) את חג האהבה, הידוע בכינויו כט"ו באב, אבל בכיכר הבימה לא תהיה הרבה אהבה לאורך היום: שני אירועים ציבוריים מקבילים עומדים להתנגש חזיתית בכיכר, האחד כאירוע רשמי ומאושר על ידי עיריית תל אביב-יפו לציבור הדתי והשני כאירוע מחאתי לציבור החילוני.

הבוקר יחל בכיכר הבימה "יום התפילין העולמי בסימן אחדות ישראל", אירוע בהובלת הארגונים המיסיונריים "ראש יהודי" ו"הידברות", שיכלול הנחת תפילין, שיעורי תורה מפי רבנים, הופעות חיות של זמרים (אבל לא של זמרות כמובן) ותפילות שבהן יופנו המשתתפות אל עזרת הנשים. בתחילת השבוע פנה חבר מועצת העיר ראובן לדיאנסקי, המועמד לראשות עיריית ת"א-יפו ויו"ר רשימת "חי-חילונים ירוקים", אל ראש העיר רון חולדאי בדרישה שלא לאפשר לא לאפשר תפילה בהפרדה בין נשים וגברים והדרת נשים מבימת ההופעות. העירייה, בתגובה, מסרה כי הודיעה למארגנים שלא תתקיים כל הפרדה במרחב הציבורי.

עם או בלי הפרדה מגדרית? אירוע ההדתה בכיכר הבימה
עם או בלי הפרדה מגדרית? אירוע ההדתה בכיכר הבימה

במקביל ובמחאה מול אירוע ההדתה הגדול, נערכו כמה מתנועות ההתנגדות לקיים אירוע מקביל בכיכר הבימה שמעתיק את הלו"ז של "יום התפילין העולמי" (ממתי זה דבר, אגב?) ומעניק לו גרסה חילונית. כך, למשל, ב-10:30 יתקיים "הפנינג לכל המשפחה" באירוע הדתי, ומולו באירוע המחאה יתקיים "הפנינג מים לכל המשפחה" אליו ממליצים המארגנים להגיע בבגדי ים. ואילו ב-16:30, מול "מסיבת אהבה" בצד הדתי של הכיכר, תתקיים "מסיבת אהבה שווה וגאה לכל הזוגות מכל הסוגים" באירוע המחאה החילוני. "עיריית תל אביב אישרה את קיום האירוע במרחב הציבורי כל עוד לא תתרחש בו הפרדה מגדרית", נכתב בהזמנה לאירוע, "ואם אין הפרדה – אז גם אנחנו באות".

מה הלו"ז? אותו לו"ז רק בחילונית
מה הלו"ז? אותו לו"ז רק בחילונית

בארגוני המחאה מאמינים כי למרות דרישת העירייה ממארגני "יום התפילין העולמי" שלא לקיים את האירוע בהפרדה המגדרית, ייצרו ארגוני המיסיון הפרדה דה-פקטו בשטח, ובכוונתם למנוע זאת באמצעות שימוש באותו מרחב ציבורי באופן חילוני, כולל שירת נשים, אירועים לכל סוגי המשפחות ואהבה לכל המגדרים.

ראובן לדיאנסקי (צילום: אייל נבו)
ראובן לדיאנסקי (צילום: אייל נבו)

לדיאנסקי אמר בתגובה כי "הפעם בחרה העירייה, לאחר שאישרה את האירוע, להודיע לציבור שהיא הבהירה למארגנים שלא תתקיים הפרדה מגדרית. מדובר באחיזת עיניים ולכאורה בהטעיית הציבור, וזאת מאחר שבפרסומים של עמותת 'ראש יהודי', שידועה בכך שהיא מקיימת תפילות בהפרדה בין נשים וגברים במרחב הציבורי, היא מציינת במפורש בהזמנה לאירוע שתהיה עזרת נשים פתוחה בזמני התפילות".