לאן האווזים עפים? הסיפור מאחורי הוודקה הטובה בעולם

בזמן שבארה"ב של שנות ה־90 שתו בעיקר וודקה סטנדרטית במחירים אחידים – נולדה בצרפת לראשונה וודקה פרימיום המופקת משני חומרי גלם בלבד: חיטה משובחת ומי מעיין טהורים, והפכה לשם דבר בעולם כולו ולסמל של איכות ואנינות טעם. על היזם שהיה הראשון לזהות את הפוטנציאל וחבל קוניאק הפסטורלי – מקום היוולדה של וודקה Grey Goose

טירת Grey Goose. צילום: יח"צ
טירת Grey Goose. צילום: יח"צ
29 באוגוסט 2018

המשפט "In a world full of Kardashians be an Audrey" (בעולם מלא בקרדשיאנס – תהיו אודרי) מתנוסס על גבי טי שירטס ומופיע ברחבי הרשת בשנים האחרונות, ומציע להמונים לזנוח את המודל העממי הפופולרי, ולהעדיף מודל אישי קלאסי ואלגנטי יותר, כמו דמותה של הכוכבת האגדית אודרי הפבורן. הצצה למוחו הקודח של היזם האמריקאי סידני פרנק בתחילת שנות ה־90, ודאי היתה מניבה משפט דומה – "בעולם של וודקה סטנדרטית – תהיו Grey Goose".

בעידן המדובר, הניינטיז באמריקה, דרך כוכבו של המשקה האלכוהולי בעל הטעם הנייטרלי, שמשתלב באופן כל כך חלק כמעט עם כל מיקסר. הוא נמכר במחיר נגיש וזכה לפופולריות אדירה, לרבות כבסיס להכנת קוקטיילים ובראשם הקוסמופוליטן, שהתפרסם בסדרה "סקס והעיר הגדולה" כמשקה החביב על קארי ברדשו.

בעולם של וודקה עממית, היו Grey Goose. צילום: יח"צ
בעולם של וודקה עממית, היו Grey Goose. צילום: יח"צ

סידני פרנק, יהודי אמריקאי בעל חוש עסקי מפותח ויכולת יוצאת דופן של חיזוי טרנדים, זיהה את הפוטנציאל הגלום בוודקה, אבל ביקש לקחת את העניין לנקסט לבל, ולייצר אג'נדה חדשה ואולטרא איכותית למשקה – קטגוריית סופר פרימיום וודקה. בהחלטה, שאולי נראתה תמוהה בזמנו, פנה עם הרעיון דווקא לעבר חבל קוניאק שבמערב צרפת, שנודע במשאבי הטבע שלו ובמסורת הזיקוק האיכותית שלו, אם כי בעיקר לצורך ייצור קוניאק. שם חבר לפרנסואה טיבו, מומחה מקומי בעל ניסיון רב בתהליכי ייצור קוניאק, המחזיק בתואר "אשף המרתף" – ((Maitre de chai תפקיד שהוא מסורתי לייצור קוניאק, ובו בחר לעמוד בראש מימוש חזונו וייצור הוודקה Grey Goose.

>>5 מתכוני קוקטיילים מבוססי וודקה למי שנשאר כאן
>>סיפורה של משלחת: הילה אלפרט מספרת על המסע
>>בנצי ארבל מבשל את חבל קוניאק הצרפתי: ככה זה נראה 

חיטת חורף רכה ומי מעיין טהורים

טיבו הכריז כי הוא הולך לנצל את הידע הנרחב שצבר במהלך השנים בייצור קוניאק כדי לייצר וודקה בסטנדרטים ובאיכות יוצאי דופן. כדי לייצר את הוודקה הטובה בעולם, יש צורך בחיטה הטובה בעולם. לצורך כך, הוא בחר בחיטת חורף רכה הגדלה במחוז פיקארדי שבצפון צרפת, חיטה איכותית במיוחד המבוקשת מאוד גם עבור המאפים והלחמים הצרפתיים, הידועים בכל העולם כמאפים בעלי טעם שאין שני לו.

לשם ייצור הוודקה החיטה המשובחת עוברת תהליך של זיקוק רציף תחת פיקוחו של המאסטר. התזקיק מעורבב במי מעיין טהורים מלב קוניאק שבצרפת, המסוננים באופן טבעי על אדמת הגיר העשירה בקוניאק. הנוזל מסונן פעם אחת בלבד דרך פחם פעיל, טיפה אחר טיפה עד ליצירת הטעם הבהיר והעשיר שלו, בדומה לקפה איכותי, שלא הייתם רוצים שיסננו לכם יותר מפעם אחת על מנת לשמור על טעמו האותנטי והחזק. במהלך התהליך מתקיימות לא פחות מ־550 בקרות איכות שונות, הכוללות גם טעימה של כל קבוצת ייצור על ידי פרנסואה טיבו בעצמו. ככה עושים את זה המקצוענים.

על האווזים והוודקה – Grey Goose. צילום: יח"צ
על האווזים והוודקה – Grey Goose. צילום: יח"צ

מביני עניין לא רוצים רק להשתכר

ל־Grey Goose ניחוחות נקיים ורעננים, ארומה אלגנטית של פרחים לצד תווים הדריים מעודנים. על החיך מורגשים טעמים רכים ומתיקות עדינה המתפתחת בהדרגה. המרקם חלק ומעוגל, ותוכלו אולי להבחין ברמז לשקדים. הסיומת מרעננת, קריספית, ארוכה ומהנה.

העיצוב המיוחד של הבקבוק – זכוכית מרוטשת בצבע אפור שמקרינה מראה קפוא, מרמז על הדרך הטובה ביותר ליהנות מהמשקה היוקרתי. אם אתם באמת מביני עניין, תשכילו למזוג לכם כוס קטנה, כמו למשל כוס של שוט, זו תהיה ההוכחה שאינכם מעוניינים רק להשתכר, אלא גם ליהנות מהוודקה. המומחים ממליצים ללגום לגימות קטנות ואיטיות, ולדאוג שיהיה בסביבה גם מזון במנות קטנות, אבל בעלות אחוז שומן גבוה וטעם דומיננטי.

הרווח שבין מוצר אלכהול סטנדרטי לוודקה פרימיום

לאחר תהליך ארוך ויסודי של ניסוי וטעיה, השיקו סידני וטיבו את וודקה Grey Goose בשנת 1997 ושינו את כללי המשחק. הוודקה הסטנדרטית נותרה מאחור, Grey Goose המציאה פלח שוק חדש של פרימיום וודקה וסללה את הדרך לעשרות מותגים חדשים המתבססים על איכות, ולא על כמות. פחות מעשור לאחר היווסדו, בשנת 2004, נמכר המותג Grey Goose לענקית המשקאות "בקרדי" תמורת סכום גבוה. באותה שנה היא הוכרזה גם כוודקת הסופר־פרימיום הנמכרת ביותר בעולם. פרנק עצמו נפטר בשנת 2006, והותיר אחריו תרבות אלכוהול גבוהה ואנינה.

כשיוקרה היא לא מילה גסה. אחוזת Grey Goose. צילום: יח"צ
כשיוקרה היא לא מילה גסה. אחוזת Grey Goose. צילום: יח"צ

אחוזת Grey Goose המפוארת

אחוזת Le Logis נבנתה במאה ה־17 ותפקדה כביתם של הלורדים ששלטו בקומונת קוניאק, הנמצאת בחבל הארץ פואטו־שראנט שבמערב צרפת. מדובר בבית בעל שם המכיל 14 חדרי אירוח, סלון רחב יריעה ונוף עוצר נשימה לעבר כרמי הענבים של האזור. חברת בקרדי רכשה את הבית ב־2012 והפכה אותו לבית המותג בצרפת, כשמפעם לפעם מגיעים להתארח בו אנשים מיוחדים.

האורחים המוזמנים אינם סתם חובבי אלכוהול מן המניין או אנשי צווארון לבן שחשקה נפשם בנוף הכפרי, אלא רק כאלה הנבחרים בקפידה בידי Grey Goose,כאנשים שהם "Fly Beyond". דמויות שהן פורצות דרך בתחומן: אנשי קולינריה, אמנות, אופנה, צילום ועוד, שמייצגים בעיני החברה את הערכים שלה  – יצירתיות ויזמות.

אחוזת Grey Goose. צילום: יח"צ
אחוזת Grey Goose. צילום: יח"צ