חשיפה: עומר אדם של הסטנדאפ הישראלי או עוקץ פירמידה?

תיעוד: האמן בשיחה עם מישהו מ"ארץ נהדרת". יונתן עמירן (צילום: דין אהרוני רולנד)
תיעוד: האמן בשיחה עם מישהו מ"ארץ נהדרת". יונתן עמירן (צילום: דין אהרוני רולנד)

הוא הסטנדאפיסט הישראלי הראשון שמוציא אלבום, כל החברים שלו בברנז'ה אומרים שהוא קורע והוא כל הזמן עושה את עצמו מדבר עם "ארץ נהדרת" בטלפון, אבל מיהו יונתן עמירן באמת? יצאנו לברר

20 בדצמבר 2020

זו לא היתה קבלת הפנים שציפיתי לה מיונתן עמירן. בכל זאת, הוא כבר חבר ותיק, קולגה לסצינת הסטנדאפ האלטרנטיבי שהתקיימה על קו הר-סיני-כולי-עלמא עד תחילת הקורונה, אבל כנראה שגם אנשים טובים יכולים להשתנות בעקבות הצלחה, אם אפשר לקרוא לזה בכלל הצלחה. לפני קצת יותר משבוע הוציא עמירן את אלבום הסטנדאפ "על הכיף כיפאק", שהוקלט בהופעה במסגרת הליין של "המיותר" באוגוסט 2019, כלומר בעולם אחר לגמרי. יש לציין שזהו אלבום סטנדאפ ראשון שיוצא בשפה העברית. אבל גם יונתן, כך מסתבר, כבר הפך לאדם אחר ממה שהכרתי. 

כשאני מגיע לראיין אותו בשוק לוינסקי הוא יושב על כיסא בודד ומשוחח בטלפון. הוא מחווה לי בידו לשבת ליד, על המדרכה המלוכלכת. מי אתה ומה עשית ליונתן שהכרתי, אני חושש לשאול. "אמרתי לארץ נהדרת שאם הם רוצים את זה הם צריכים להוציא יותר כסף. אני עושה חיקוי ממש טוב של בוגי", הוא אומר לטלפון שאני די בטוח שהיה כבוי. אני מכחכך בגרוני. "אה סליחה, יש לי פה מישהו מ'טיים אאוט', אני מיד חוזר אליך"

בוא נתחיל מהתחלה. אתה רוצה לספר לקוראים שלנו מי אתה בעצם?
"תראה, הרבה אנשים משתמשים במילה חלוץ, הרבה אומרים מוביל דעת קהל, אבל אני אוהב להגיד סטנדאפיסט ממש טוב. ועוד דברים כמובן".

תראה, אתה לא ממש הסטנדאפיסט הכי מוכר בארץ.
"אני לא מוכר בקהלים מסויימים בארץ, אבל בקהלים אחרים אני מאד מאד מוכר, צריך להתחשב בזה. הייתי ב'מה נסגר', אנשים אומרים לי 'היי, אתה ההוא ממה נסגר, עמדת ליד רועי בר נתן והחזקת קערה'. והאנשים האלה אמרו לי 'למה שלא תוציא את הסטנדאפ שלך לקהל?' כי אנחנו בתקופה לא קלה, לא יודע אם אתה יודע".

תיעוד: האמן בשיחה עם מישהו אחר מ"ארץ נהדרת". יונתן עמירן (צילום: דין אהרוני רולנד)
תיעוד: האמן בשיחה עם מישהו אחר מ"ארץ נהדרת". יונתן עמירן (צילום: דין אהרוני רולנד)

כן, אני חושב שאני יודע.
"כאילו, בגלל הקורונה. לא יודע אם שמעת. שכאילו, אני חושב שאנשים מגזימים איתה, אבל לא ניכנס לזה עכשיו. כאילו, בוא נסתכל על הטבלאות, בוא נסתכל על הנתונים, יש שם משהו חשוד, לא משנה. אז אי אפשר לעשות הופעות, ואני הייתי מופיע כל שבוע. כל יום. לא כל יום, אבל הייתי מופיע הרבה".

בכסף?
"לא. ואני מסתכל על סטנדאפ כהמשך של אמנות מאד עתיקה – הבידור, מספרי הסיפורים של פעם. הם היו באים לכפר, מספרים סיפורים לאנשים, לפעמים מצחיקים, לפעמים עצובים, ככה זה גם סטנדאפ".

ככה זה גם בתרמית פירמידה.
"בתקופה הזו אי אפשר לעשות סטנדאפ ולשמח אנשים ככה, אז אמרתי שצריך למצוא דרך לשמח אנשים, וזה בעזרת האלבום שמאגד את הופעת הסטנדאפ המלאה היחידה שלי. עשיתי שם סטנדאפ במשך כ-40 דקות, שזה כמעט שעה, ויש בו הרבה בדיחות ואנשים יכולים להינות מזה. ואני עוזר לאנשים ככה. זו הדרך שלי לתת חזרה לקהל. בתשלום. זה בסטרימינג, אז אני מקבל כסף".

ככל הידוע לי, זו פעם ראשונה שקומיקאי ישראלי מוציא אלבום סטנדאפ.
"זה מעניין שאתה אומר 'זו פעם ראשונה', כי זה נכון, זו פעם ראשונה. כולם אומרים לי 'למה לא הוצאתי את זה בוידאו?', וזה לא בגלל שההופעה צולמה רק במצלמה אחת וזה יראה ממש מעפן ביוטיוב, זה לא הסיבה. הסיבה היא שאני רוצה לחזור לאולדסקול. אני הייתי שומע תקליטים של ג'ורג' קרלינג ודייב שאפלר וכל מיני כאלה וזה יותר מצחיק כי אתה לא רואה את הבן אדם ואתה צריך לדמיין". 

תיעוד: האמן בשיחה עם עוד מישהו מ"ארץ נהדרת". יונתן עמירן (צילום: דין אהרוני רולנד)
תיעוד: האמן בשיחה עם עוד מישהו מ"ארץ נהדרת". יונתן עמירן (צילום: דין אהרוני רולנד)

למה סטנדאפ כל כך חשוב בתקופה כזו?
"זה נותן להם הקלה מהיום יום הקשה. אומרים 'תמצא עבודה שאתה אוהב, ותעבוד בה ויהיה סבבה', אז לא כולם ככה, הם הולכים לעבודה כל יום, מתבאסים, לובשים את המסיכות האלה, שזה שטויות אבל לא ניכנס לזה עכשיו. ואז הם אומרים 'בדרך הביתה באוטו אני אקשיב למשהו. למה אני אקשיב, למוזיקה? לא, אני אקשיב לאיש בן 24 מדבר על נייט קוקי וטינדר ודומינוס וכל הדברים שאני מדבר עליהם בסטנדאפ'".

אז האלבום נועד לשפר את חיי הציבור הרחב?
"בטח. אני פונה כרגע לפייזר ולמודרנה ול-BBC בקריאה: צחוק זה התרופה הכי טובה, אז אני כאילו רופא. זה כבר משהו. מעבר לזה, עכשיו כשנכנסים לוולט ורואים נייט קוקי ואומרים 'אה, זה מזכיר לי את הבדיחה הזאתי וגורם לי לחשוב אחרת על מה שאני עושה' ומזמינים נייט קוקי. האם אני אומר שנייט קוקי שילמו לי כדי שאכניס את השם שלהם לאלבום ואגיד כמה אני אוהב את העוגיות שלהם? אני לא אומר כן ואני לא אומר לא".

למה רק הזמרים יכולים להופיע בקיסריה? אני יכול להיות עומר אדם של הסטנדאפ הישראלי. ואני רוצה לעשות סטנדאפ בדובאי, והיו דיבורים, התקשרו אלי ואמרו לי בדובאית בוא תופיע אצלנו – אני חושב שזה מה שאמרו כי אני לא דובר דובאית

כמו כל סטנדאפיסט, גם חייו של עמירן השתנו ללא היכר בתקופת הקורונה. נכון, זה בעיקר אומר שהוא כבר לא מופיע בעבור תלוש שתייה על הבר או נוסע לערב סטנדאפ ניסיוני בירוחם, אבל נראה שתקופת הבידוד והיעדר הבמות הפכו אותו לאדם קהה יותר, נטול רגשות ומרוכז בעצמו, מוקף בעננה של חשדות בתחום טוהר המידות. נכון, אלבום הסטנדאפ שלו באמת מצויין, והבדיחות שלו על פרסומת הרדיו הטובה בעולם או על איך הפך מנחם הורוביץ למוקיון עדיין יגלגלו אתכם מצחוק, אבל זה לא תירוץ להפיכתו למפלצת אגו ולרמיזות המיניות שהוא משגר לעברי בקריצות.

"אני אומר שהעתיד הוא מה שאנחנו עושים איתו", הוא מתחיל בנאום נוקב מבלי שנשאל. "אז כאילו, אני מקווה שהממשלה תפסיק עם הקורונה הזאתי ויסיימו עם ה-5G ואני אוכל לחזור לעשות סטנדאפ. כי זה מה שאני אוהב לעשות, לראות אנשים בלייב. אם הייתי יכול הייתי הולך אחד אחד לבתים של אנשים ועושה להם את האלבום".

אז למה שלא תעשה את זה?
"כי קורונה ואסור להיכנס לבתים של אנשים".

אמ;לק: הוצאתי אלבום סטנדאפ שאפשר להוריד ולשמוע בכל מיני מקומות. עוד יותר אמ;לק: הוצאתי אלבום סטנדאפ. הכי אמ;לק: אלבום!…

Posted by Yonatan Amiran on Thursday, December 10, 2020

אני די בטוח שזה מותר.
"אהה, תראה. אני לא אעשה את זה בחינם, כי זה לא כיף".

אז לא מצאת אף אחד שישלם.
"כן, זה כי הכסף הוא לא העניין, אבל אני לא אעשה את זה בחינם. זה פשוט לא הגיוני כלכלית, אני צריך להגיע לבתים של אנשים, אוטובוס וזה".

איפה אתה רואה את עצמך עוד עשר שנים?
"בתור חלוץ, כמו שאמרת קודם (לא אמרתי שהוא חלוץ. מ"ש), אני רוצה להיות הסטנדאפיסט הישראלי הראשון שממלא אצטדיונים בארץ. מנורה מבטחים, קיסריה. למה רק הזמרים יכולים להופיע בקיסריה? אני יכול להיות עומר אדם של הסטנדאפ הישראלי. ואני רוצה לעשות סטנדאפ בדובאי, והיו דיבורים, התקשרו אלי ואמרו לי בדובאית בוא תופיע אצלנו – אני חושב שזה מה שאמרו כי אני לא דובר דובאית – ואני רוצה, אבל יש לי בעיות עם איך שמתייחסים ל…"

שצף הדיבור הבלתי ניתן לעצירה של יונתן נקטע כשהומלסית מהסביבה עוצרת לידנו לבקש כמה שקלים. הוא מסלק אותה בגסות, צועק עליה ללכת למצוא עבודה אמתית "כמו סטנדאפ", ומקנח ביריקה על הרצפה. רק במזל הוא לא פגע בנעל שלי. הוא ממשיך מאיפה שעצר: "עם איך שמתייחסים לאנשים בדובאי, עם הזכויות אדם וכל הדברים האלה. זו הסיבה היחידה שאני לא רוצה להופיע שם".

אז למה לא נתת כסף להומלסית?
"כי זה לא אותו הדבר. אם היא היתה מבקשת ממני לעשות סטנדאפ בחינם הייתי עושה את זה להומלסית. ואני לא אעשה את זה לכל אחד, אם איזה פאקינג איש שעובד בצומת ספרים וגר בדירת שותפים בפלורנטין והיה מבקש ממני לספר בדיחה אז לא, כי אתה גר, יש לך דירה. אבל להומלסים כן".

לי אתה יכול לספר בדיחה?
"לא. לא בחינם. אני גם מקבל כסף על הריאיון הזה, נכון?"
לא.

האלבום "על הכיף כיפאק" של יונתן עמירן ניתן לרכישה בספוטיפיי, אייטיונז ובנדקאמפ. כל הפרטים כאן.