יוצאים למועדון? ייתכן שתעברו חיפוש גופני

אל מול התגברות המאבק בשימוש בסמים במקומות הבילוי המשטרה מגבירה את החיפושים על הבליינים. בעלי המועדונים: "המשטרה פוגעת ב-99 אחוזים של מבלים חפים מפשע"

מועדון הברקפסט. צילום: אורן זיו
מועדון הברקפסט. צילום: אורן זיו
23 במרץ 2016

אם נדמה לכם שלאחרונה אתם רואים יותר כחולי מדים במקומות הבילוי, ייתכן שאתם צודקים. משטרת ישראל מעלה הילוך במלחמה נגד הסחר והשימוש בסמים במועדונים ברחבי תל אביב, והיא פצחה בסבב פשיטות, עיכובים, חיפושים ומעצרים במגוון מרכזים בעיר. מדיניות האכיפה הנוקשה באה עקב אשפוזה של הצעירה מושית פישר, לפני כחודש כתוצאה מהרעלת סמים במהלך בילוי במועדון הבלוק.

"הגעתי לפני שבועיים עם שתי חברות להרים בברקפסט", מספר אלון (שם בדוי). "פתאום נכנסים למועדון חמישה שוטרים חמושים, מנמיכים את המוזיקה, מתחילים לעבור על כולם כאילו מדובר בלא פחות מפשיטה על בונקר של חמאס. הם התחילו לחטט לי בתיק ולערוך עליי חיפוש גופני, אחד השוטרים ממש התנפל על אחד המבלים, התחיל להתווכח איתו ופעל באלימות".

99 אחוז חפים מפשע

"במשטרה מנסים לפעול כמה שיותר חזק כדי להרתיע ולהעביר מסר לבליינים", אומר דוד טור, מבעלי מועדון הברקפסט. "רק מה? כל העסק הזה כמובן לא נעשה בתיאום איתנו. המשטרה באה ללא הודעה מוקדמת ויוצרת הרבה מאוד אי נעימויות שאפשר לחסוך. למה לבוא ולפגוע בכל אותם 99 אחוזים של מבלים חפים מפשע? אנחנו כמובן לא מעודדים את התופעה הזאת ופועלים לפי ההנחיות של המשטרה, אנחנו לא רוצים את סכנת הסגירה הזאת על הראש".

אז מה אתם עושים כדי שלא תמצאו את עצמכם מול שימוע וסגירה?

"קודם כל חשוב להדגיש שאם יסגרו את המועדונים הבעיות הללו לא ייעלמו", אומר טור, "אנשים נהרגים בכבישים, אז פשוט יסגרו את הכבישים? ברור שלא. אי אפשר למנוע ב־100 אחוז הכנסה של חומרים אסורים למועדון, אני לא יכול לדרוש מלקוחות להתפשט ולהראות לי שהם לא מחביאים סמים מתחת לבגדים. בתור מועדון אנחנו פשוט פועלים כדי לצמצם את ההזדמנויות לביצוע עברות סמים: אנחנו לא נותנים לקבוצות של אנשים להיכנס ביחד לאזור השירותים, לא יוצרים פינות אפלות של התבודדות וגם מנחים את הצוות שלנו לדווח על כל מקרה או חשד לסחר או לשימוש בסמים. חשוב לנו מאוד שיתוף הפעולה עם הרשויות ולהעביר את המסר שכל מה שאנחנו עושים הוא במסגרת החוק, אבל בסופו של דבר הסמכות והאחריות כאן לא יכולה להיות כולה עלינו, אנחנו זקוקים לשיתוף הפעולה של המשטרה כדי להתמודד עם הסיפור הזה".

"לא מדובר במקרה חד פעמי", מבהיר עורך הדין שמוליק רזניק ממשרד עורכי הדין בן יאיר־וגנר־רזניק המתמחה בסצנת חיי הלילה בתל אביב. "לאחרונה היו פשיטות משטרתיות על מקומות נוספים כמו הקוקיז והסולו באלנבי כחלק מהמדיניות העקבית של המשטרה שמתקשה להיאבק בנגע הסמים ופוגעת למעשה בבעלי המועדונים. שמענו מהלקוחות שלנו איך נכנסים אליהם למועדון צוות של עשרות שוטרים, מדליקים את האורות, מכבים את המוזיקה ומתחילים לבצע חיפושים. בפועל, אם הם מוצאים סמים, מי שסובל מזה הם כמובן בעלי המועדונים שאין להם גם דרך למנוע מהמבלים להחביא את הסם ולהיכנס איתו. גם אם יציבו שוטרים בכניסה לכל מועדון התופעה הזאת לא תיעלם. מי שיתעקש להסתנן עם סמים למועדון יעשה את זה".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל תמשיך לפעול ללא לאות כנגד תופעת הסמים בכל מקום ובכל זמן שיידרש. הפעילות היא נדבך נוסף במלחמה בפשיעה. מיותר לציין כי המשטרה פועלת על פי חוק ולבעלי מקומות שבהם יתפסו סמים ייערך שימוע כנדרש בחוק והמקום ייסגר".