יין, סיפור משפחתי: יקב טפרברג משלב בין מורשת לחזון

עוד בתחילת המאה ה־19 ידעו במשפחת טפרברג כי יין טוב נשען על שורשים איתנים. 150 שנה אחר כך חזון, מורשת וידע מעטרים את היקב המשפחתי ומוכיחים שיין טוב באמת משתבח עם השנים

סיפור משפחתי שכולו יין. צילום: שני בריל
סיפור משפחתי שכולו יין. צילום: שני בריל
2 בספטמבר 2018

משהו טוב קורה בעולם היין הישראלי. חובבי יין מכל העולם מתחילים להפנות מבטם לתעשייה המשגשגת, ואפילו בקרב אלה הישראליים מתחדשת מין התרפקות על תוצרים מקומיים שאינם נופלים ברמתם ממותגי יין ותיקים ברחבי העולם. הנוכחות הישראלית בתחרויות יין בינלאומיות מפתיעה, כמות היקבים המקומיים גדלה והיקף ייצור היין הישראלי מואץ. למעשה, 20 אחוזים מתוצרי היין הישראליים מיועדים ליצוא. למרקחה מתווספים תרבות צריכת היין הצומחת, אינספור פסטיבלים וסיורי יין המתקיימים ברחבי הארץ בכל שנה, ויוצרים יחד תמונה מסקרנת ומבטיחה.

אחד היקבים הבולטים בסצנת היין המקומית הוא יקב טפרברג. היקב מציג במידה רבה את המעבר בין כמות לאיכות, את השילוב בין קדמה וחזון למורשת וערכים, ובעצם מלווה את היסטורית היין בישראל לכל אורכה. סיפורו של היקב מתחיל הרבה לפני קום המדינה, בשנת 1830 באוסטריה, בדמותו של אברהם – נער צעיר מאודסה שנס מהצבא הרוסי ואומץ שם בידי משפחת טפרברג האוסטרית שעסקה בייצור יין. הנער החל ללמוד את סודות היין של המשפחה הוותיקה והתאהב בגפנים.

מרדכי ש. טפרברג. צילום: מתוך ארכיון משפחת טפרברג
מרדכי ש. טפרברג. צילום: מתוך ארכיון משפחת טפרברג

מורשת העתיד

"הסיפור המשפחתי של יין מלווה אותנו מאז ומתמיד", מספר מוטי טפרברג, הבעלים והמנכ"ל של היקב ודור חמישי בעסק. "המורשת שהתחילה לפני יותר מ־150 שנה נוכחת מאוד ביקב ומתבססת על אהבה אמיתית לעולם הזה".

הדור המייסד, אברהם, ובנו זאב היו למעשה בעליו של היקב הארץ ישראלי הראשון בהיסטוריה, ששימש גם מקור פרנסה לאנשי היישוב הישן כשקם בעיר העתיקה בירושלים. ב־1905 נכנס לתמונה בן הדור השלישי למשפחת טפרברג, מרדכי שמעון, וקיבל לידיו את ניהול העסק. בשנים אלו הפך היקב לספק הרשמי של יין ואלכוהול לצבא האוסטרי בארץ ישראל ופרח בחסותה של הקונסוליה האוסטרית. ב־1945 בעוד המדינה החדשה קורמת עור וגידים, נוסק היקב המשפחתי לגבהים וסטנדרטים חדשים. כמה שנים לאחר מכן האחים יצחק ומנחם מקבלים לידיהם את היקב, הם מתאימים אותו לדרישה ההולכת וגוברת ליין ומעתיקים את מיקומו למושבה החקלאית מוצא שבהרי ירושלים.

איור מבנה היקב ברוממה בשנת 1925. צילום: מתוך ארכיון משפחת טפרברג
איור מבנה היקב ברוממה בשנת 1925. צילום: מתוך ארכיון משפחת טפרברג

הדור החמישי למשפחת טפרברג, מוטי, בנו של מנחם שהחזיק במושכות העסק כמעט 40 שנה, מוביל כיום את היקב. עוד ב־1984 סימן מוטי את צמיחתו ושגשוגו של היקב למותג שאנחנו מכירים היום. "שינוי הוא לא משהו שמנוגד למורשת הארוכה שלנו", מספר טפרברג. "שטח היקב גדל, מיקומו הועתק לאזור הרי יהודה, תהליכי הייצור חודשו ונקלטו שורה של אנשי מקצוע מעולים – החזון של הדור המייסד גרם לי להבין שלפרוץ דרך חדשה זה משהו שחייב להתרחש".

מנחם טפרברג ביקב. צילום: ארכיון משפחת טפרברג
מנחם טפרברג ביקב. צילום: ארכיון משפחת טפרברג

חמישה דורות, חמש סדרות

אותו חזון מתאר את ההתפתחות שחווה היקב בעשור האחרון בכלל ובשנותיו האחרונות בפרט, ולמעשה הזניקה אותו למקום בו הוא נמצא היום. ההיסטוריה המשולבת בקדמה באה לידי ביטוי בפיתוח חמש סדרות הדגל של היקב, המספרות את סיפורה של המשפחה. לכל אחד מחמשת הדורות הוענקה סדרה, כל אחת מהן כמו מגלמת בתוכה את איכויותיו ומאפייניו של הדור המוביל אותה, מחווה מרגשת ל־150 שנות אהבת יין. כך סדרת Legacy, המוקדשת ומייצגת את הדור המייסד, כוללת יינות מובחרים מזני ענבים ייחודיים, שעוברים התבגרות בחביות עץ אלון צרפתי למשך 18 חודשים ולאחר מכן עוד עשרה חודשים בבקבוקים, לפני יציאתם אל השוק.

הסדרה המוקדשת לדור החמישי והנוכחי נקראת Vision, וכולה מימוש החזון – יינות לבנים ואדומים, צעירים ורעננים, שנותנים דגש על תמורה למחיר. המורשת והחזון יושבים יחד, תחת אותה קורת גג ומבטאים את הדרך שנעשתה ושיש עוד לעשות."יש לנו יין מצוין שהוא כולו אהבה, תרבות ויצירה", מספר מוטי כשנשאל על תוכניות היקב לעתיד. "יין הוא תעשיה מלאת נשמה, הוא לא עסק רגיל והשאיפה היא להמשיך ולעשות את הדבר שהמשפחה שלנו עושה הכי טוב עוד שנים רבות".