מתמכרים בע"מ

ימי הקורונה: זמן טוב להיגמל עכשיו?

קושי אדיר למכורים המרותקים לביתם. מתמכרים בבידוד (צילום: שאטרסטוק)
קושי אדיר למכורים המרותקים לביתם. מתמכרים בבידוד (צילום: שאטרסטוק)

תל אביב מכורה להרבה מאוד דברים. הבידוד הביתי ועליית מפלס החרדה עשויים להיות הרסניים לנאבקים בהתמכרות ועל המטפלים מוטלת החובה להתאים עצמם למצב החדש

הדיון התקשורתי סביב משבר הקורונה וחובת הבידוד מתקיים, באופן טבעי, סביב סיכויי וסיכוני ההדבקה בנגיף וסביב ההשפעות הכלכליות ההרסניות של התקופה, כאשר תשומת לב מועטה יחסית מוקדשת להשלכות הנפשיות המשמעותיות שיש למשבר שכזה על ישראלים רבים. הדבר נכון לכלל הישראלים, ונכון שבעתיים לאלו המתמודדים, לצד עליה משמעותית בסף הלחץ והחרדה, גם עם התמכרות.

עליית מפלס החרדה עלולה להוביל רבים הסובלים מהתמכרות להחמרה במצבם ואחרים לפתח דפוסים התמכרותיים לראשונה. השילוב של רמת חרדה גבוהה והיעדרם של גירויים חיצוניים הוא מנוע צמיחה משמעותי לתנאים להתמכרויות אלה

דמיינו לעצמכם את הקושי האדיר של אדם המטופל בהתמכרות לפורנוגרפיה ומוצא את עצמו כעת מרותק לביתו בשל הוראות הבידוד ההמוני. דמיינו את הקושי של אדם הנוטה לצריכה מזיקה של אלכוהול בעתות לחץ ונחשף בתקשורת לתחזיות על קריסה כלכלית של המשק הישראלי. זוהי בדיוק המציאות עימה מתמודדים כעת ישראלים רבים הסובלים מהתמכרות לחומרים ולהתנהגויות.

למעשה משבר הקורונה מייצר "סיר לחץ" הרסני במיוחד: התפשטות הנגיף דוחקת ישראלים רבים לבתיהם, בין אם מכוח חובת הבידוד או מכוח ההנחיות העדכניות של משרד הבריאות. בהיעדר גירויים חיצוניים נידונו אותם אזרחים להיצמד למסכי הטלוויזיה והמחשב, אלה המלאים בדיווחים מאיימים על התפתחותו של משבר בריאותי וכלכלי בקנה מידה היסטורי. עליית מפלס החרדה עלולה להוביל רבים ממאות אלפי הישראלים הסובלים מהתמכרות להחמרה במצבם ואחרים לפתח דפוסים התמכרותיים לראשונה בתקופה מאתגרת זו. בין אם מדובר בהתמכרות לסמים, פורנוגרפיה, תרופות הרגעה או אלכוהול – השילוב של רמת חרדה גבוהה והיעדרם של גירויים חיצוניים מספקים הוא מנוע צמיחה משמעותי לתנאים להתמכרויות אלה.

לפי מחקר עדכני שערכנו במרכז הישראלי להתמכרויות, כל ישראלי עשירי סובל מהתמכרות לחומרים או להתנהגויות. מגפת ההתמכרויות, בדיוק כמו מגפת הקורונה, עיוורת צבעים ועיוורת מעמדות – היא מכה בכל פלח באוכלוסייה ומשפיעה על כל קהילה במדינה

חשוב להבין שלא מדובר כאן רק על  "אוכלוסיית קצה" או על זווית פרינג'ית של העיסוק בקורונה. לפי מחקר עדכני שערכנו במרכז הישראלי להתמכרויות, כל ישראלי עשירי סובל מהתמכרות לחומרים או להתנהגויות. מגפת ההתמכרויות, בדיוק כמו מגפת הקורונה, היא עיוורת צבעים ועיוורת מעמדות – היא מכה בכל פלח באוכלוסייה ומשפיעה על כל קהילה במדינה. כעת, משקיימות הנחיות כלליות להישאר בבתים ככל שניתן, רבבות אלו ובני משפחותיהם צפויים לאתגרים חדשים.

מעבר למתן ההמלצות הכלליות שנועדו לסייע בהפחתת לחץ ושמירה על שגרה ואורח חיים בריא בימי ההסתגרות, המשבר מאלץ ארגונים רבים המתמחים בטיפול בהתמכרויות להתאים את עצמם למציאות המשתנה ולפתח שיטות שונות של טיפול מקוון. הסביבה הטיפולית האישית, זו שהצלחתה נבנית בין היתר על קרבה ויחס אישי, מומצאת כעת מחדש בכל העולם על מנת לאפשר למטפלים להמשיך ולקיים את הקשר הכל כך חיוני הזה עם מטופליהם. גם טיפולים קבוצתיים וייעוצים רפואיים מתקיימים באופן מקוון, וכך נעשים מאמצים רבים, דווקא בתקופה זו, לאפשר שגרת טיפולים לאוכלוסייה רחבה זו.

מבחינה זו, ואם עלינו לנסות ובכל זאת לסגל לעצמנו חשיבה חיובית אודות משבר הקורונה, ייתכן והוא ייזכר ממרחק הזמן כנקודת מפנה משמעותית בפיתוחן של שיטות טיפול חדשות ויעילות ובהנגשת טיפול גם כאשר מסיבות שונות לא מתאפשר מפגש פיזי. נגיף הקורונה עשוי לבחון את חברינו ובני משפחותינו הסובלים מהתמכרות באופנים שטרם נתקלו בהם ושלא היו יכולים להיערך אליהם. ההתמודדות עם התקופה הזו עשויה להפוך לאבן דרך טכנולוגית ומדעית בטיפול באותם אנשים.

הכותב הוא מייסד-שותף ומנהל אקדמי של המרכז הישראלי להתמכרויות