יפה כמו גלויה: מזכרות תל אביביות לא מביכות

לא עוד חולצות עם הדפסים מקושקשים או כוסות צ'ייסר עם מגן דוד - תיירים בעלי טעם טוב יכולים לחזור מתל אביב עם פוסטרים מגניבים, סיכות מהממות ואפילו בובות, כי מי לא רוצה בובה של הרצל על המדף?

סרגל של שלי פרימן
סרגל של שלי פרימן
21 ביולי 2016

חבר שלי חזר מישראל וכל מה שקיבלתי היה בובה מחייכת של גמל, גלויה עם צילום מהאייטיז או טי שירט של ירושלים עם ציורים מטופשים. עד לפני כמה שנים היצע המזכרות לתייר בישראל היה דל, קצת ילדותי ומאוד מאוס.

בעשור האחרון החל להסתמן שינוי – יותר ויותר מעצבים צעירים החלו ליצור מוצרים חדשים שלא מביך להביא הביתה, רבים מהם בהשראת העיר תל אביב. סיבוב בחנויות המוזיאונים, במלונות בוטיק ובמוקדים נוספים מגלה טווח רחב ויצירתי, המתפרש מעבר לאפשרויות המתבקשות כמו גלויות, מגנטים וכוסות שוט עם דגל.

אחד המוקדים הבולטים לרכישת מזכרות ייחודיות ומעניינות הוא החנות של מרכז הבאוהאוס ברחוב דיזנגוף. מיכה גרוס, בעלים ומנהל המרכז, מציין כי השדרוג שעברו המזכרות נוגע במתיחת הפנים שעברה העיר הלבנה כמותג בינלאומי. "הביקוש למוצרי באוהאוס עלה מאז שפתחנו את המקום לפני 16 שנה, ויותר מעצבים מתעסקים בזה", הוא מציין. "באדריכלות של העיר הלבנה יש דגש על שימושיות וגם עיצוב, וזה מוביל אותנו גם בבחירה של המוצרים. חשוב לנו שהמוצר יהיה מעניין והעיצוב ישראלי".

גם עידו בירן, שצילומי הרחוב שלו מתנוססים על מוצרי המותג שייסד, "תל אביבי", מקשר את משיכת המעצבים לתחום להפיכתה של תל אביב למגנט תיירותי. התייר החדש והאופנתי צריך מוצרים שייצגו את פניה העדכניות של העיר, ובעיקר גלויות שיציגו תמונות עדכניות שלה. "אם פעם תייר היה מגיע לישראל ומיד ממהר לנסוע לירושלים, היום ברור גם לו וגם למשרד התיירות שחייבים לבקר בתל אביב. העיר צריכה כרטיס ביקור כלפי העולם וזאת הזדמנות טובה למעצבים – בעשור האחרון היו כמה יוזמות בולטות, למשל המוצרים של אופק ורטמן או הצלמניה, ומאז נוצר אפקט דומינו", הוא אומר. הוא אף מקשר בעקיפין בין מגמה זו לעליית קרנם של מלונות הבוטיק בעיר: "היום ברור שלא חייבים להיות רשת ענקית, אפשר להציע משהו אינטימי ואישי ומיוחד יותר. אני מניח שמה שהתחזק במלונאות משפיע גם על תחום העיצוב. מה גם שמלונות הבוטיק פתוחים יותר לשיתופי פעולה עם מעצבים צעירים".

קלמר תל אביבי

סטודיו אפרתול של אפרת וייס מתמחה בארנקים וקלמרים מודפסים. בין השאר יש הדפסים של מפות של תל אביב וערים נוספות בארץ, אבטיחים ומגני דוד, ואפשר גם להזמין דגם ייחודי עם מפת הרחוב שלכם כדי שלא תשכחו את הדרך הביתה.

44 ש"ח, מרמלדה מרקט

קלמר של סטודיו אפרתול
קלמר של סטודיו אפרתול

סיכה

סטודיו Piece of History מציע סדרה נאה של סיכות בציפוי אמייל, בדוגמאות של שופר, ח"י והפלאפל שבתמונה.

29 ש"ח, באתר

סיכת פלאפל של Piece of history
סיכת פלאפל של Piece of history

סרגל

שלי פרימן עיצבה סדרה של סרגלי פלסטיק בהשראת קו הרקיע של ערים גדולות. הפסל "התרוממות" – מגדל שלום ועזריאלי מככבים בגרסה התל אביבית שלו.

24 ש"ח, במרמלדה מרקט של צורהלה או באתר

סרגל של שלי פרימן
סרגל של שלי פרימן

תכשיט

התכשיטים של טליה שרי הוצגו בתערוכות ונמכרים בחנויות עיצוב בארץ ובחו"ל. את קולקציית התכשיטים You Are Here היא יצרה על בסיס מפות של כמה ערים בעולם, כולל תל אביב.

190־275 ש"ח, באתר

תכשיטי מפת תל אביב. צילום: יח"צ
תכשיטי מפת תל אביב. צילום: יח"צ

פוסטר

המותג "תל אביבי" של הצלם עידו בירן כולל מגנטים, פוסטרים ומשטחים מעוטרים בצילומיו. מככבים: חוף הים, שלטי רחוב, אמנות רחוב וארכיטקטורה.

27 דולר, באתר

פוסטר של עידו בירן
פוסטר של עידו בירן

תחתיות

הצלמניה התרחבה בשנים האחרונות הרבה מעבר לחנות הצילום הקטנה ברחוב טשרניחובסקי. צילומיו של רודי ויסנשטין מודפסים על סיכות, מחברות, תחתיות קפה ומה לא, ומציגים את העיר כפי שרובנו היינו רוצים לראות אותה.

20 ש"ח, באתר