זאב דגני דורש מהממשלה: תוקם ישיבת הסדר חילונית בתל אביב

לא מה שחשבתם. ד"ר זאב דגני (צילום: נמרוד סונדרס)
לא מה שחשבתם. ד"ר זאב דגני (צילום: נמרוד סונדרס)

זאת לא הטרלה: מנהל הגימנסיה הרצליה, ד"ר זאב דגני, פנה במכתב להורי בית הספר על כוונתו לייסד בו ישיבת הסדר חילונית: "הישיבה תהיה מסגרת בת חמש שנים שמתוכן משרת החייל/ת המתגייס/ת בשירות פעיל בצה"ל שנה וחמישה חודשים ושאר הזמן ילמד ב'ישיבה'. שנות הלימוד יוכרו כתואר אקדמי"

תנועת ההתנגדות לממשלת הימין הקיצוני רק התחילה, וכבר אפשר לסמן יוזמה מבריקה אחת: ד"ר זאב דגני, מנהלה המיתולוגי של גימנסיה הרצליה, פנה אמש במכתב להורי תלמידי כיתות י"א ובו בישר על כוונתו לדרוש מהממשלה להקים ישיבת הסדר חילונית בשנת 2024 כהמשך ללימודים בבית הספר.

"אני מזמין אתכם לערב חשיפה של רעיון להקמת 'ישיבת הסדר' שתקום כאן בגימנסיה ונועדה לתלמידים המסיימים את לימודיהם בתום שנת הלימודים תשפ"ד", כתב דגני, "בכוונתנו להקים מסגרת 'מסלול הסדר' עבור תלמידינו, הנוער הליברלי/חילוני". מאחורי היוזמה עומדת דרישה ליצירת שוויון בין זרם החינוך הממלכתי וזרם החינוך הממלכתי-דתי שמציע לבוגריו מסלול דומה כבר כמעט 50 שנה.

גימנסיה הרצליה (צילום: דין אהרוני רולנד)
גימנסיה הרצליה (צילום: דין אהרוני רולנד)

"ישיבת ההסדר תהיה מסגרת בת חמש שנים שמתוכן משרת החייל/ת המתגייס/ת בשירות פעיל בצה"ל שנה וחמישה חודשים ובמשך שאר הזמן ילמד 'בישיבה'", פירט ד"ר דגני. "המסגרת החינוכית תכלול לימודי תרבות, פילוסופיה, מדע, הכרות עמוקה עם העולם ועוד תחומי דעת שיעשירו הלומדים ויתרמו לחברה. בד בבד נייצר שיתופי פעולה עם מוסדות להשכלה גבוהה על מנת ששנות הלימוד 'בהסדר' יחשבו לתואר אקדמאי".

דגני אינו מתכוון להטריל את המערכת באופן סאטירי עם הצעה זו, אלא מכוון את היוזמה במלוא הרצינות ויקיים מפגש ראשון עם ההורים כבר בשבוע הבא, יחד עם עו"ד יאיר נהוראי, ממובילי המאבק נגד ההקצנה הדתית במערכת החינוך ובישיבות ההסדר, ועם אמיר השכל, ממובילי מחאת היחידים שהתניעה את מחאת בלפור והובילה לנפילתה של ממשלת נתניהו החמישית.

הצעה צנועה. מכתבו של ד"ר דגני להורים
הצעה צנועה. מכתבו של ד"ר דגני להורים

בשנת 2017 נבחר דגני לאיש השנה של "טיים אאוט" בזכות עמידתו נגד יום הזיכרון הלאומי לרחבעם זאבי, ואמר כבר אז כי "בארץ הזאת, בעידן הפשיזם, ההתנגדות היא יסוד העבודה החינוכית". לפני מספר שבועות, בעת השבעת הממשלה, כינס דגני את תלמידי ומורי בית הספר והשבית את הלימודים לטובת כנס מיוחד שהזהיר מפני פגיעה בדמוקרטיה ובזכויות האדם.