חושבים שאתם ישנים מספיק? תחשבו שוב

סביר להניח שאתם לא ישנים מספיק שעות בלילה, אז אין פלא שהגוף שלכם מגיב בעצבנות, עייפות, כאבי ראש ועוד. רוצים לדעת איך לפתור את הבעיה? הנה כל התשובות

אתם חושבים שאתם ישנים טוב? תחשבו שוב. צילום: שאטרסטוק
אתם חושבים שאתם ישנים טוב? תחשבו שוב. צילום: שאטרסטוק
28 באוגוסט 2018

תוכן שיווקי

לפי סקר שנערך בקרב הציבור הישראלי על ידי חברת תרופות שמטפלת בנדודי שינה, כ-59% מהגברים והנשים מעל גיל 18 גורסים שמספר שעות השינה הממוצע שלהם אינו מספיק. התחושה הזו מובנת לחלוטין, כי ארגוני הבריאות העולמיים קובעים שבגילאי 18-64 צריך לישון 7-9 שעות בלילה ורק בגילאי 65 ומעלה ניתן להסתפק ב-7-8 שעות.

העייפות מתגברת. צילום: שאטרסטוק
העייפות מתגברת. צילום: שאטרסטוק

בפועל, 53% מהציבור ישנים 5-6 שעות בלילה, 38% ישנים 7-8 שעות, 4.7% ישנים עד 4 שעות ורק 3.7% מתפנקים עם מעל 9 שעות. בתוך כך, 59% מתעוררים לפחות פעם אחת בלילה ו-11% מבין המשתתפים בסקר העידו שהם מתעוררים כ-4-5 פעמים. במקביל, ל-50% מאתנו יש נדודי שינה כאלה ואחרים ואצל 38% זה מתבטא בקושי להירדם.

כך תדעו האם אתם ישנים מספיק

האמת היא שאף מחקר אובייקטיבי לא יכול לספר לכם יותר טוב מהגוף שלכם האם אתם ישנים מספיק. בין אם אתם חושבים ככה ובין אם לא, זה הזמן להתעורר ולבדוק את הסימנים של חסך בשינה. בשלב הבא רק יישאר לכם לאמץ הרגלי שינה נכונים יותר ולרכוש חדרי שינה במבצע כדי לנצל את ההזדמנות לשיפור באיכות החיים.

והמאנצ' מה איתו? צילום: שאטרסטוק
והמאנצ' מה איתו? צילום: שאטרסטוק

אתם סובלים מחסך בשינה אם אתם מרגישים עייפות יתר במשך היום, כאבי ראש, כאבי גב וירידה קוגיטיבית ביכולות החשיבה, הזיכרון, הריכוז, מהירות התגובה והתפוקה. בטווח הבינוני, חסך בשינה יתבטא אצלכם במצבי רוח שליליים, עצבנות ונטייה מוגברת להתפרצויות. בטווח הארוך החסך בשינה יציב אתכם בקבוצת סיכון לסבול מדיכאון, יוביל לשינויים מטבוליים ועלייה במשקל ויעלה את הסיכוי שתסבלו מסוכרת, לחץ דם ומחלות לב.

כל הדרכים לישון טוב יותר

קודם כל, עליכם להכיר בבעיה ולהבין שחוסר שינה מביא לנזקים בריאותיים חמורים ובלתי הפיכים. הרצון שלכם לישון 7-8 שעות בלילה הוא לא פריבילגיה, אלא חלק מהותי משמירה על הבריאות. מאותו רגע והלאה כבר יהיה לכם קל להפנות את המשאבים הנדרשים לשדרוג חדר השינה ואימוץ הרגלים נכונים יותר.

שינה שקטנה ובטוחה. צילום: שאטרסטוק
שינה שקטנה ובטוחה. צילום: שאטרסטוק

בפועל, כדאי לכם להתחיל עם שינויים פשוטים בשגרת ההשכבה או הסביבה שבה אתם הולכים לישון. הוציאו מחדר השינה חפצים מיותרים, עצבו אותם באופן שיקנה לכם תחושה נעימה ובטוחה, החשיכו תאורה והשקיטו רעשים. במקביל, הפחיתו צריכת משקאות שמכילים קפאין והתחילו לעשות פעילות גופנית שתסתיים 2-3 שעות לפני שאתם הולכים לישון.

לבסוף, אל תתביישו לדבר על זה. אפשר לערב את רופא המשפחה כשלא מצליחים לבסס הרגלי שינה טובים יותר וניתן לקבל הפניה לרופא מומחה, פסיכולוג או איש מקצוע אחר. הכי חשוב שתישנו טוב וכל האמצעים כשרים בדרך למטרה.