ישראל מחכה לשי חי: היינו בגמר האלטרנטיבי של "צבא האמת" של שי חי

אנשים מריעים, נאומים מביכים, מצגות מרגשות ולירן חולצה אפורה אחד - מה חיכה לכתב שלנו בגמר האח הגדול האלטרנטיבי של "צבא האמת" של שי חי?

הגמר האלטרנטיבי של ״האח הגדול״. צילום: גיא פרחי
הגמר האלטרנטיבי של ״האח הגדול״. צילום: גיא פרחי
5 באפריל 2016

הגמר האלטרנטיבי של "האח הגדול", שהתקיים אתמול (ב׳) בחסות הארגון "צבא האמת של שי חי", היה העצרת הפוליטית התוססת ביותר שנראתה בישראל מאז רצח רבין. צעירים משולהבים ונשים מזדקנות מכל רחבי הארץ התקבצו יחדיו במועדון האומן 17 (חלקם מציגים לראווה על חולצותיהם סטיקרים עם הכיתוב "עם ישראל שי"), באותה רוח אקסטטית שאפיינה את כנסי הנקניקיות של מרכז הליכוד (מינוס הנקניקיות, למרבה הצער). ילד בן 14 שהגיע עם אמו מצפון הארץ אך לא הורשה להיכנס מירר בבכי מחוץ למועדון. לצידו התמקמה ניידת, ממנה יצאו שני שוטרים סקרנים שככל הנראה ציפו בעצמם לסלפי עם פליט הריאליטי החם של הרגע. המסקנות הפוליטיות היו ברורות לכל: שי חי הוא מנהיג חוצה סקטורים.

הצבא המוסרי ביותר בעולם?

"מה את רוצה, שאני אוריד אותו למטה לכל ה…אנדרלמוסיה הזאת?", רטן גיא מזרחי, המנהיג הרוחני של "צבא האמת", בפני אישה שביקשה לברר מתי יירד שי חי ממתחם ה-V.I.P לבמה. הכניסה לאירוע, אגב, עלתה לה ולחבריה 100 ש״ח – לצד הבטחה שכל ההכנסות ייתרמו לארגון "לתת". כששאלתי את מזרחי במה תתמקד הפעילות של "צבא האמת" לאחר שהעונה של ״האח הגדול״ תסתיים, הוא השיב שהארגון "יפעל נגד תופעות של חרם חברתי". עושה רושם שנמצא הצבא המוסרי (באמת) בעולם.

התכנית האמנותית הייתה מדויקת להפליא: בתחילת הערב יצא שי חי מן המרפסת של מתחם ה-V.I.P (באווירת נתניהו בכיכר ציון) ונאם להמון הממתין בקומת הקרקע, בליוויו של החבר מבית האח איציק קרסנטי. האחרון גנב את ההצגה כאשר השתלט על המיקרופון, והחל לקרוא מהגדת פסח מדומה שהכין מבעוד מועד. "חשבתי שאמצא מקום להשפיע על החברה הישראלית", קרא קרסנטי אל ההמון. "במשך שנים אני מוביל דעה באזור הצפון בקרב מעצבי שיער. רציתי להשפיע על כולם, ולא תמיד הצלחתי. לדאבוני לא מצאתי שותפים לשיח. אבל אני רוצה לדבר על הצד היפה של החברה הישראלית. אתם הצד היפה של החברה הישראלית! צד שהביא אהבה, שיח וחיבוק כשאנחנו היינו בפנים, בתופת!".

על המרפסת בכיכר ציון. צילום: גיא פרחי
על המרפסת בכיכר ציון. צילום: גיא פרחי

בזמן שקרסנטי דגדג את לב ההמון בטקסט שהיטיב להתכתב עם נאום הצ׳חצ׳חים של בגין, זיהיתי בקהל את לירן חולצה אפורה. "האמת, באתי כי הזמינו אותי", סיפר לי לירן. "גם אני רציתי להיות ב׳אח הגדול׳, אבל בסוף לא יצא". לאחר ששוחחנו מעט על מצבה של מכבי חיפה בליגת העל, הסכים איתי לירן שמדובר באירוע הזוי למדי – וכשבנאדם שקנה את שמו מהידחקות לתמונות בחולצות אפורות מעיד על דבר שכזה, יש לקחת את הנושא ברצינות יתרה.

ההמשך המתבקש של הערב היה הצגת קליפים שנערכו ב"פאוור פוינט", המתעדים על רקע שירי גלגל"צ את הרגעים היפים של שי חי, קרסנטי, תניה גרבר וארבל קינן בבית "האח הגדול". בתום הצגת הקליפ שלה, שלווה בלהיט "היא רק רוצה לרקוד", נעמדה קינן אל מול הקהל וחיפשה במשך שניות ארוכות משהו טוב מספיק להגיד. לבסוף בחרה לומר "אני רק רוצה לרקוד!" והוסיפה צחקוק אופייני. דקה לאחר מכן נמלטה מהאירוע עם מעיל על ראשה, מה שהפך אותה לחסינה בפני בקשות סלפי.

לירן חולצה אפורה והמשוטט בסלפי חמור סבר
לירן חולצה אפורה והמשוטט בסלפי חמור סבר

 

לא סחבק

דווקא הקליפ של גרבר נגע ללב יותר מכל. בעודה צופה בקליפ החובבני, המייחס לה את התואר המפוקפק של אשת הקיסר הצייתנית, משהו בפניה העיד על כך שהיא לא באמת רוצה להיות שם. רק לפני כמה חודשים היא הייתה סתם בחורה מאוהבת, שבזה לאותם חוגים שהפכו אותה כעת למודל נערץ של נשיות כנועה. כדור השלג הזה התגלגל עבורה מהר מדי, ואחרי שער חינני ב"לאשה" נראה שכבר אין דרך חזרה.

רק לאחר הצגה טעונת פאתוס ומשוללת כל מודעות עצמית מצד נציגת "צבא האמת" ("תודה לך שי חי, שלימדת אותנו ללכת עם האמת שלנו ולא לשים לב למה שאנשים אחרים אומרים"), ירד כוכב הערב אל הבמה, בליווי שלושה מאבטחים צמודים(!). "הלוואי שהייתי יכול לרדת מהבמה להצטלם עם כל אחד ואחת מכם, אבל אני לא יכול", אמר שי חי לקהל המריע, ובכך סימן עצמו כמי שמאמץ את מודל המנהיגות הלא-סחבקי של אהוד ברק. בחורה שעמדה לידי בכתה מהתרגשות.

בסופו של דבר, האירוע המטורלל הזה הוא עוד עדות אולטימיבית להשלמת תהליך ההתמזגות של עולם הפוליטיקה עם הריאליטי. כעת, לא רק שעולם הפוליטיקה מיישר קו עם תרבות הפריים טיים (כוכבים כמו ינון מגל או שרון גל משובצים לרשימות לכנסת), אלא שעולם הריאליטי בעצמו מאמץ רטוריקה פוליטית למהדרין ("רציתי להביא שינוי לחברה הישראלית"), סטיקרים עם סיסמאות ואירועים גדושים בנאומי תוכחה. בארה"ב, רחמנא ליצלן, כוכב ריאליטי עומד להפוך לנשיא. אם הייתי יאיר לפיד, הייתי מרים טלפון לשי חי עוד היום.