"יש מצב": דויד גרוסמן, הדג נחש, ברי סחרוף ויוני רכטר שרים נגד הכיבוש

יותר מעשור מאז "שירת הסטיקר", דויד גרוסמן חוזר לשתף פעולה עם הדג נחש ומוזיקאים נוספים בפרויקט שהוא שיר בשלושה חלקים - "יש מצב"

דויד גרוסמן, הדג נחש וברי סחרוף
דויד גרוסמן, הדג נחש וברי סחרוף
22 באוגוסט 2017

יותר מעשור מאז שיתוף הפעולה הקודם של דויד גרוסמן עם הדג נחש, הסופר והלהקה חוזרים בשיתוף פעולה חדש. הבוקר (ג') יצא השיר "יש מצב" שאת מילותיו כתב דויד גרוסמן ללחן של יוני רכטר, שאנן סטריט מהדג נחש, ברי סחרוף ודניאל זמיר. מדובר בשיר בשלושה חלקים – "לרצות", "שמים חדשים" ו"באור" – שעוסק במצב הפוליטי והחברתי במדינת ישראל, תוך התייחסות ברורה, אך לא ברורה מאליו בימינו, להכרח להגיע לשלום עם הפלסטינים: "לא יהיו לנו חיים אם לא יהיו להם חיים"; "ולגדל ילדים באור אני רוצה, שלא יטילו צל על איש, שלא יכירו חושך של כיבוש ושל טרור". את הקליפ יוצא הדופן ביימה מיכל רובנר.

"הלבבות נאטמו מול מאמרים והפגנות. האוזניים נסתמו. נוצרה פה שפה חדשה, סכסוכית, והיא כבר לא אומרת כלום לאף אחד", מציינים יוצרי השיר. "חשבנו – אולי שיר יעזור, יעיר, יניע את הנפשות שנלכדו בתוך הבועה הסגורה של המצב. כתבנו, הלחנו, צירפנו צירופים, הבאנו חברים, אמרנו – הייאוש זה מותרות שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. זמזמנו: לא יהיו לנו חיים, אם לא יהיו להם חיים. הפכנו את זה וראינו שגם ההפך נכון. לא יהיו להם חיים אם לנו לא יהיו.

"ככול שיצרנו, הרגשנו שיש בנו תנועה, שלא מוכרחים להתמכר לייאוש. אפשר גם להתמסר לתקווה. קטנה, מציאותית, במידת אדם. כזאת שאפשר לשיר אותה גם בעברית וגם בערבית. גם בדברי הנחמה של הנביא ישעיהו, שמבטיח שבארץ החדשה שתיבנה, הנערים יחיו מאה שנה; וגם במשאלה הקטנה שלנו, לגדל ילדים באור, שלא יטילו צל על איש. באור אני רוצה אותם, באור".

"העולם כולו עובר סטנדאפיזציה"

גרוסמן סיפר על השיר אמש (ב') בארוע של Time Out, שנערך לציון זכיית הרומן "סוס אחד נכנס לבר" בפרויקט "מועדון קריאה" שנערך בחודשים האחרונים. במפגש, שאליו הגיעו כ-200 איש והתקיים בבר סוראמארה בתל אביב, שוחח גרוסמן עם דרור קרן, שמשחק בהצגה המבוססת על הספר את דובל'ה ג'י, גיבור הסיפור. במהלך המפגש קשר גרוסמן את "סוס אחד נכנס לבר" להתרחשויות הפוליטיות בעולם באומרו ש"העולם כולו עובר סטנדאפיזציה".

במהלך השיחה התייחס גרוסמן לאופן שבו הוא כתב את הספר וסיפר כי כתב מספר רב של גרסאות בכתב יד לפני שהחליט שהגיע לגרסה הסופית. הוא התייחס גם לתרגומים השונים של הספר וליכולת להעביר את ההוויה הישראלית ובדיחות שניתן להבין רק בעברית לשפות ותרבויות אחרות. כשהתייחס לדמות המספר של הרומן, הסטנדאפיסט דובל'ה ג'י, הוא סיפר שמעולם לא נכח בהופעת סטנדאפ, אך העיר שממילא העולם כולו עובר "סטנדאפיזציה".

דויד גרוסמן ב"מועדון קריאה" (צילום: דין אהרוני רולנד)
דויד גרוסמן ב"מועדון קריאה" (צילום: דין אהרוני רולנד)

דרור קרן פתח את הערב כדובל'ה ג'י בקטע מתוך ההצגה, והתייחס בשיחה עם גרוסמן לצורת הכתיבה של הרומן שהיוותה, לדבריו, הוראות בימוי עבורו בהצגה. גרוסמן מצידו ציין שכשכתב את דמותו של דובל'ה ג'י העלה בעיני רוחו את קרן. את הערב חתמה לילך ברנע לשם במופע סטנדאפ קצר ומושחז.