כבוד למגדר: נדב רוזנברג בקולקציה שחוצה את גבולות המגדר

הג'נדר בלנדר, טרנד הלבוש היוניסקסי, מסתמן כדבר הגדול הבא. המעצב נדב רוזנברג, שמערבב בין ג'נדרים כבר מ־2012, מסביר איך עושים זאת נכון

נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ
נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ

רבות דובר על טרנד הג'נדר־בלנדר – לבוש חוצה מגדרים. תחילה דובר בעיקר בפריטים "גבריים" במקורם שלובשות נשים, אבל בתקופה האחרונה גם גברים החלו לאמץ פריטים בעלי מאפיינים נשיים, ברוח הנזילות המגדרית העולמית.

כדי להסביר במה מדובר, הנה כמה מסממני התקופה: בבית הכלבו הלונדוני סלפרידג'ס פתחו קומה שלמה של בגדי יוניסקס; גוצ'י הצעידו על המסלול בשבוע האופנה דוגמנים לבושים בחולצות תחרה או משי עם צווארוני קשירה רכים; טום פורד יצא בקמפיין אנדרוגיני; וסתיו סטרשקו עושה חיִל ב"האח הגדול".

לנדב רוזנברג, המעצב שעומד מאחורי המותג הצעיר Northern Star שהקים ב־2012, הטריטוריה הרב מינית נוחה ומוכרת. "עסקתי בנושאים הללו לכל אורך לימודיי בשנקר, עוד בעשור הקודם", הוא אומר, "תמיד הרגשתי שזה רלוונטי ונכון".

נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ
נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ

בעונה הקודמת הציע רוזנברג דגמים בודדים של חולצות גבריות שמיועדות לשני המגדרים. "בן הזוג שלי תמיד ביקש ממני לייצר פריטים שגם אנחנו נוכל ללבוש", מסביר רוזנברג. "גם פה, בסביבה של הסטודיו (אזור שוק הפשפשים – ב"ג) נכנסו לעתים קרובות בחורים צעירים ויצירתיים, שהשכונה הולכת ומתמלאת בהם, והתעניינו בבגדים וברעיונות".

אבל כשהחזון מיושם במציאות – הפרקטיקה מורכבת מהצפוי. הגזרות הנשיות שיוצר רוזנברג מתאפיינות בריחוק משמעותי מהגוף, אך עד מהרה הוא הבין שלא כל טופ אוברסייז יכול להכיל באופן שווה טורסו נשי וטורסו גברי: "קשה לעשות יוניסקס אמיתי, שבו אותו פריט עצמו מיועד לשני המינים. גם כשהבגד רפוי מאוד, יש דקויות שמסבכות את העניינים כמו גובה בית השחי, מיקום הכתף, החיתוך הנכון של המכפלת – כולם דברים שהדיוק בהם קריטי".

נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ
נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ

לאור זאת, רוזנברג החליט ליצור לראשונה קולקציית קפסולה נפרדת לגברים, והיא תושק בשישי הקרוב. פריטי הקולקציה עברו אמנם את כל האדפטציות הנחוצות כדי שיתאימו למבנה גוף גברי, אך הם למעשה נגזרת של קולקציית הקיץ הנשית של המותג. ניתן למצוא בה טי שירטס קלילות בדפוס משי מקווקוו, מכנסיים באורך מלא ומכנסי ברמודה עם חגורת גומי מכווצת, עליוניות עם תפר צד המכוסה בסרט כותנה ומעוטר ברקמת קווים דינמית, וכן עליוניות מבד קופרו ללא שרוול בעלות רוכסן קדמי בולט שמזכירות מעט צללית של חולצת בייסבול. את צווארון הריב הספורטיבי מחליפה טכניקת שזירת סרטי סאטן צבעוניים המזוהה כל כך עם המותג.

במעבר בין המינים הפכו פריטים מסוימים לרדיקליים יותר: טוניקות יום חסרות מאמץ לנשים הפכו למשחק אורכים שדורש תעוזה רבה על גוף גברי; פיתוחי טקסטיל שעל אמרת שרוול או מפתח צוואר של אישה נראים כתכשיט מתוחכם, הופכים במפגש עם צוואר גברי להצהרה נועזת.

כל אלה מעוררים כמובן סוגיות מגדריות, אבל רוזנברג מכחיש שמדובר בפרובוקציה מכוונת. כך או כך, כמו קולקציית האם הנשית, קולקציית הקפסולה הגברית היא ציון דרך נוסף במסלול המרשים שעושה רוזנברג לביסוס המותג שלו.

מעצבים ישראלים רבים מדברים על "כתב יד" או על "דנ"א", אך מתקשים לאפיין מה עומד מאחורי מושגים אלה. רוזנברג מדבר אמנם בשפה טכנית על פיתוחי טקסטיל גרפיים, גזרות ספורטיביות, חיתוכי לייזר, צבעי יסוד דפוסים מרצדים, אבל קל מאוד להבחין בבגד של נורת'רן סטאר – בהפקת אופנה, על גופה של מרואיינת בתוכנית אירוח או ברחוב.

נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ
נורת'רן סטאר. צילום: יח"צ

העבודה החכמה של רוזנברג ושזירות הסרטים שלו יוצרות תחושה שהפריט טופל בתשומת לב רבה, אך התוצאה אינה מפוארת מדי וניתן לשלבה במלתחת היומיום. העבודה שלו עם בדי רשת, שקל מאוד לייצר מהם מראה זול, מרשימה בתחכום שלה, ולמרבה ההפתעה היא עוברת בצורה קולחת גם לקולקציה הגברית.

מהסיבות הללו, הבגדים של רוזנברג נראים לא מעט במרחב הציבורי ולחנות הסטודיו הנעימה שלו מגיעות לעתים קרובות אימהות ובנות לשופינג משותף. ייתכן שעם כניסת הקולקציה הגברית יתרחב הרכב הלקוחות ויבואו גם זוגות, אבות ובנות, אימהות ובנים ועוד – התפתחות צרכנית מבורכת שתיתן דחיפה מעשית לטרנד הערבוב המגדרי.

340־1,490 ש"ח

השקת הקולקציה הגברית: חמישי 16:00־22:00 ושישי 9:00־18:00, אלעזר בן עזריה 14 יפו