ספריית הקולנוע בסינמטק הופכת גם לספריית השכרה

ספריית העיון של סינמטק תל אביב היא עכשיו גם ספרייה להשכרת וידיאו. מחירי המנויים נעים בין 100 ל-350 ש"ח

ספריית הקולנוע בסינמטק (צילום: יח"צ)
ספריית הקולנוע בסינמטק (צילום: יח"צ)
14 באוקטובר 2014

ספריית הקולנוע של סינמטק תל אביב הפכה לאחרונה גם לספריית השכרה. הספרייה אפשרה עד כה ללקוחותיה צפייה פרטית במקום בסרטים מתוך ארכיון הסינמטק, המונה כ־40 אלף סרטים. כעת, כחלק משיתוף פעולה עם "התו השמיני", מציעה הספרייה 2,000 סרטים להשכרה בבית – מספר שילך ויגדל בהתמדה.

הספרייה לקולנוע נוסדה בשנת 1994, וכיום היא מרכז המידע הגדול בתחום בישראל. אוסף הספרייה כולל, מלבד סרטים, כ־9,500 ספרים על קולנוע ישראלי ועולמי, 500 אלף קטעי עיתונות משנות ה־50 ועד היום, כתבי עת, חומרים ויזואליים כגון תצלומים ופוסטרים וכ־1,000 תקליטים. בשנת 1998 נסגר המכון הישראלי לקולנוע וחומריו הועברו אל ארכיון הסינמטק. "ההחלטה התקבלה מתוך אג'נדה תרבותית. אנחנו קודם כל ספרייה ולא רוצים, או מחפשים, להתחרות בחנויות להשכרה. הרעיון הוא שמי שמגיע אלינו מקבל איזשהו ערך מוסף לסרט שהוא שוכר", מספר מנהל הספרייה, תומר קאפ, "אני רואה את התפקיד שלנו כמי שצריכים להנגיש מידע לאנשים, עכשיו אנחנו מציעים הנגשה נוספת לציבור הרחב. חשוב לציין שהספרייה לא תציע להשכרה את כל סרטי הארכיון שלנו, כיוון שחלקם ניתנו לנו בידיעה שלא נעשה בהם שימוש מסחרי, אך מספר הסרטים שנציע יהיה במגמת עלייה".

מחירי ההשכרה נעים בין 10 ל־20 ש"ח להשכרה בודדת ובין 100 ל־350 ש"ח למנוי, ומינויי הסינמטק זוכים להנחות. לשאלה האם רווחי לפתוח ספריית וידיאו בזמן שברקע נסגרות רבות וטובות אחרות, משיב קאפ שספרייה לא אמורה להיות גוף רווחי. "לא על זה קמו ספריות בעולם. המחירים שלנו במובן הזה לא קשורים בכלל למציאות של השוק. המטרה היא אחרת לחלוטין: להביא עוד אנשים לספרייה, ליהנות מהמידע שאנחנו מציעים. זה לא טוב שספריות נסגרות וצריך להילחם נגד הסגירה שלהן. אני חושב שארכיונים כמו זה שיש בסינמטק צריכים להישאר. נראה לי שאנשים מבינים עכשיו שצריך לצאת קצת החוצה, דווקא לפקוד את הספריות. אין עסק כלכלי שהיה פותח שירות כזה כמו שאנחנו עושים ולכן אנחנו לא דואגים".