כוכבי רשת, הבמה שלכם

בשנים האחרונות שוק המשחק משתנה ולהפציץ באודישנים זה כבר לא מספיק. המלהקים של היום מחפשים שחקנים שיגיעו עם מעריצים עוד לפני שפתחו את הפה. אז לפני שאתם מתחילים לשנן טקסטים, כמה עוקבים אמרתם שיש לכם באינסטוש?

היי סקול פסטיגל. צילום: יח"צ
היי סקול פסטיגל. צילום: יח"צ
11 בפברואר 2018

הקלישאה על חיי השחקן מוכרת לכולנו. שלוש שנים הוא משקיע את נשמתו בבית הספר למשחק-יוצא מבית הספר-וחוזר למלצר. ב20 השנים האחרונות, עם עליית תכניות הריאליטי, אפשר לומר בוודאות שהמגמה הזאת התחזקה וענף המסעדנות נהנה מהרבה סטודנטים/ות מוכשרים/ת למשחק שהטקסט היחיד שהם לומדים בעל פה הוא התפריט.

הסיבה- לא אחת את התפקידים הנחשקים גורפים יוצאי תכניות הריאליטי, שנהנים מפרסום שקורץ למלהקים. בעשור האחרון  נכנס גורם חדש למשוואה הזו אשר פועל לרעת השחקנים המקצועיים- "כוכבי הרשת". כוכבי הרשת הם אותם האנשים אשר מתפרסמים בזכות יצירת תוכן ברשתות החברתיות כדוגמת יוטיוב, פייסבוק ואינסטגרם. ככל שיש להם יותר עוקבים ברשת, כך גדל הסיכוי שהם יאותרו וישלפו על ידי המלהקים לטלויזיה, לרדיו ולמופעי בידור.

דוגמה מובהקת למגמה זו הוא אלעד לוי, שצבר פופולאריות בזכות הסרטונים הקומיים שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו ועכשיו הוא מככב בתוכנית משלו בערוץ הקומי החדש של "טדי הפקות" אחת מחברות ההפקה הגדולות בארץ.

מוגש כשירות לציבור. תמונה: shutterstock
מוגש כשירות לציבור. תמונה: shutterstock

מתן מה אהבתי- הבעלים של "SHARE" סוכנות המתמחה במתן פתרונות הפקה ופרסום במדיות החברתיות בשילוב משפיעני רשת/כוכבי רשת ומובילי דעת קהל, מחמיא לי על זיהוי המגמה

 "מה ששמת לב אליו הוא לגמרי נכון. אנחנו מכניסים לערוצי הטלוויזיה הרבה שחקנים שהם "משפיעני-רשת" כדוגמת אלין כהן שהיא יוטיוברית חזקה וצעירה בת 16. היא הולכת לשחק תפקיד מפתח בסדרת הטלוויזיה החדשה "אדוני המאמנת". הכניסה של המשפיענים למדיות המסורתיות זוהי עוד גושפנקא קטנה להצלחה של המדיה שלנו."

כל הכבוד לאלין כהן. יחד עם זאת עולה השאלה האם עדיין יש טעם להשקיע שנים בלימודי משחק כאשר כיום הקריטריון לקבלת תפקיד בסדרת טלוויזיה הוא מידת הפופולריות וכמות העוקבים.

"תיעדוף "משפיעני-רשת" על חשבון שחקנים שלמדו משחק הוא לא המצאה שלנו. זה התחיל עוד בימי הריאליטי כשכוכבי ריאליטי קיבלו תפקידי מפתח על חשבון השחקנים המקצועיים. בנוסף לא חסרים אנשים שלא למדו משחק והתקדמו לתפקידים גדולים בזכות הסוכן הנכון והאיש הנכון מאחוריהם. יתרון נוסף שיש "למשפיעני-הרשת" הוא שיש להם כבר מוצר שמוכיח את עצמו- את ההצלחה של אלין כהן אי אפשר לזייף. יש לה 80,000 סאבים ביוטיוב, 270,000 עוקבים באינסטגרם,  מליון עוקבים במיוזיקלי והיא מביאה לקניונים למפגשי מעריצים כ- 1500 ילדים וילדות."

לאן עוד תתפתח מדיית "משפיעני-הרשת" לדעתך?

"בעולם הפרסום, אנחנו צופים שעד 2020 מדיית "משפיעני-הרשת" תגרוף את הנתח התקציבי הגדול ביותר. כמו כן, עולם התוכן המסורתי- עיתונאות, רדיו וטלויזיה- יושפע עוד יותר מ"משפיעני-הרשת" ונראה עוד תוכניות, מותגים ותכנים בהשתתפותם."

מתן מה אהבתי. צילום: יח"צ
מתן מה אהבתי. צילום: יח"צ

מי שזיהה את המגמה ופועל בהתאם לה, הוא אופיר מרטין, שחקן בן 25. אופיר הוא תלמיד שנה שלישית בבית הספר למשחק של יורם לוינשטיין. את הזמן המועט הפנוי שיש לו הוא משקיע בהכנת סרטונים קומיים לערוץ הפייסבוק שלו "אופיר מרטין- ofir martin " שבו יש לו בממוצע כ-200,000 צפיות לסרטון.

מה חידד אצלך את ההבנה שאתה צריך להשקיע בעמוד הפייסבוק העסקי שלך?

"עשיתי פעם אודישן לפרסומת עבור מותג מאוד מפורסם. היה אודישן מעולה והמלהקים נקרעו מצחוק. עוד באודישן המלהקים אמרו לי שמבין המתמודדים עשיתי את האודישן הטוב ביותר, אבל שהסיכויים לרעתי כי המותג רוצה פנים מוכרות. אחרי כמה ימים התקשרו  לסוכנת שלי ואמרו לה שהמותג התעקש על פנים מוכרות ולפיכך מי שנבחר לפרסומת הוא אושיית רשת מוכרת עם 100,000 עוקבים באינסטגרם."

אתה מרגיש שינוי בחייך המקצועיים מאז שהתחלת לפעול ברשת?

"בטח. התחלתי להבין  בתחומים שבעבר לא היו חלק מתחום האחריות שלי. למדתי להפיק סרטונים ושכללתי את יכולת הכתיבה, הצילום, העריכה והבימוי. בנוסף, אני מקבל הרבה הצעות לפרוייקטים, לפרסומות ולעבודות בזכות אנשים שראו את הסרטונים שלי."

מה היית ממליץ לשחקן מתחיל?

"ההמלצה הכי גדולה שלי זה לנצל את עולם הרשת. זאת הפלטפורמה הכי אדירה והכי משמעותית שקיימת היום -והיא גם בחינם. פעם שחקנים היו צריכים להילחם בשיניים על כל חמש דקות על הבמה. היום אתה יכול ליצור לעצמך את הבמה ואתה לא תלוי כבר באף אחד. מי שלא מנצל את הדבר הזה מפסיד. "

איך החברים בבית הספר מגיבים לסרטונים?

"הם מפרגנים מאוד".

אם יש בזה כל כך הרבה יתרונות, למה הם הם לא פועלים כמוך?

"הרבה תולים את התקוות בבית הספר ובמלהקים שבאים להצגות שלנו. דבר שני שיש לזכור הוא שלסטודנטים למשחק אין כמעט זמן כי הלימודים מאוד אינטנסיביים. גם יש גם הרבה שמפחדים. מה אם אני אעלה משהו וזה לא יעבוד? מה יחשבו עלי?"

אופיר מרטין. צילום: יח"צ
אופיר מרטין. צילום: יח"צ

במקום לנסות לנחש מדוע לא כל השחקנים פותחים עמוד רשת עסקי, החלטתי לשאול זאת את יריב דהן, סטודנט שנה שנייה ב"יורם לוינשטיין", שטרם הצטרף למגמה.

"מצד אחד  זה מדהים שיש לנו היום עוד רובד לקדם את עצמנו אבל, רוב השחקנים פשוט רוצים להיות שחקנים בלי להפוך את עצמם "למותג". מחשבה נוספת שעולה לי היא שזה  יכול ליצור רושם שלילי על השחקן- אם הוא ייצר משהו וזה לא יצא מספיק מוצלח או יגחך אותו , זה יכול לבוא לרעתו. מותר לטעות ולהיכשל בחיים, אבל הבעיה ברשת היא שהכל מתועד ונשאר. גם אני חושב על ליצור משהו ברשת, אבל אני מחכה להברקה ולרעיון הנכון, משהו חדש שעוד לא היה, כי לפעמים מרגיש שהרבה כבר ממוחזר. "

אם לא סדרת רשת, למה שלא תעשה  ריאליטי בתור מקפצה לתפקידים, כוכבי ריאליטי כמו לירון רביבו, מקבלים תפקידים בסדרות ועובדים ללא הפסקה בתעשייה.

"אני לא לומד משחק כדי להיות מפורסם, אני לומד משחק כי אני רוצה להיות שחקן, כי אני רואה בזה מקצוע שאני רוצה לרכוש לעצמי. הקריירה של כוכבי הריאליטי במשחק היא על סמך 15 דקות התהילה ושם היא תישאר כי מי שלא למד משחק באופן מקצועי, יש לו תקרת זכוכית להתקדמות בתחום-והוא כנראה לא יגיע לתפקידים משמעותיים ואיכותיים בקולנוע ובתיאטראות כמו הקאמרי והבימה.  מי שלמד משחק באופן מקצועי יוכל תמיד לעשות הכול. בסופו של דבר רואים מי עבד ולמד לפני כן, ומי פשוט פותח את הפה ומדקלם טקסט."

גם נינט התחילה בריאליטי (צילום: יפעת גריצמן)
גם נינט התחילה בריאליטי (צילום: יפעת גריצמן)

מיכה סלמה הוא אחד המלהקים הידועים בתעשייה, עם רזומה עשיר של 7 שנים בתחום, ועם ליהוק של כמה מהתוכניות הבולטות על המסך שלנו כדוגמת- האח הגדול, הכוכב הבא, אייל גולן קורא לך ועוד.  יפית שקרוב, עבדה כמלהקת וליהקה גם היא תוכניות מרכזיות כמו הכוכב הבא, האח הגדול ותוכניות בערוץ הילדים ובערוץ ניקולודיאון. שניהם מסבירים לי כיצד מהפכת האינטרנט שינתה את עולם הליהוק.

מיכה: "את ההשפעה של מהפכת האינטרנט נראה בעיקר בליהוק לתוכניות הריאליטי. אם בעבר, לצורך תכנית שקשורה למוזיקה היינו מתקשרים לדיג'אים, אולפני הקלטות ולאולמי חתונות כדי שיכירו לנו זמרים- היום אנחנו נכנסים ליוטיוב ומוצאים את הזמרים שם. לתוכניות כמו האח הגדול אנחנו יכולים להכנס לאינסטגרם וכשרואים למשל מישהי עם 100,000 עוקבים מניחים שאם היא מעניינת את האנשים באינסטגרם אז כנראה שהיא גם תעניין את הצופים בבית ומזמינים אותה לאודישן. בתוכניות שקשורות לכשרון משחק יש פחות השפעה לחשבון הויראלי שלך ברשת."

יפית מסכימה.

"בעבודת הליהוק לריאליטי כמות העוקבים והלייקים היא משהו שהמלהק מסתכל עליו מאוד. יותר מזה, אם אתה לא מספיק טוב בעייני המלהק אבל יש לך מספיק קהל בחוץ, המלהק ישאל את עצמו מה אני לא רואה שאחרים כן? תביני כמה כח יש לזה. חשוב גם לדעת באילו מדיות האדם נמצא. האם הוא פעיל גם באינסטגרם, גם ביוטיוב וגם פייסבוק? היום לא מספיק חשבון ויראלי אחד וצריך כמה חשבונות ויראליים, כי אם אתה לא שם אתה לא קיים.

אתם אומרים שתוכניות שדורשות יכולת משחק חשבון רשת פעיל הוא פחות רלוונטי , אבל בתחקיר לכתבה דיברתי עם הרבה סטודנטים למשחק שלא קיבלו תפקידים ומי שקיבלו אותם בסופו של דבר היו אושיות רשת מוכרות או כוכבי ריאליטי. בנוסף, גם כשאני פותחת את הטלוויזיה אושיות רשת ויוצאי ריאליטי מקבלים תפקידים נחשבים.

מיכה:"תראי, תמיד יש יתרון למוכרים .אבל אנחנו מחפשים גם פנים חדשות."

הייתם ממליצים לשחקנים לפתוח חשבון עסקי ברשת?

אני תמיד בעד , כי דרך הרשת אני כמלהק יכול להגיע אליו. אם קופץ לי בפייסבוק שחקן  שהוא מצחיק ויש סביבו גל, מתישהו אני כנראה אקח את השחקן הזה לפרוייקט שיתאים לו."

מיכה סלמה. צילום: יח"צ
מיכה סלמה. צילום: יח"צ

הגעתי לנושא הכתבה מתוך סקרנות ורצון להבין את המגמות בהן הבחנתי במדיות השונות. רציתי להבין האם תופעת "משפיעני-הרשת" הופכת את הסטודנטים למשחק לקורבנות של עולם בידור ציני שרודף אחרי מותגים על חשבון איכות ומעדיף את הפופולרי והמוכר על חשבון מי שהוכשר. נראה שהמציאות אכן השתנתה, וכדי להצליח לא ניתן להסתפק רק בבתי הספר למשחק ולקוות שמשם תגיע בהמשך העבודה. העובדה שלמדת ב"ניסן נתיב" היא מרשימה אבל העובדה שיש לך עמוד ברשת עם 40,000 עוקבים מרשימה לא פחות ( ואת חלק מהמלהקים והמפיקים אף יותר).

היום, כשהם מגיעים לסלון של כל בית בישראל, ,קל לשכוח ששחקנים מוכשרים כמו אודי כגן/"משיח" ("ארץ נהדרת") , גיתית פישר/"תותית" ("ערב טוב" עם גורי אלפי) וגאיה גורביץ'/"בנאל" ("לילה טוב עם אסף הראל 2"- ערוץ עשר) , פרצו תחילה דרך הרשת.  שחקנים אלו הם ההוכחה לכך שהעידן הזה קורא לנו להיות היזמים והמשווקים של עצמנו ולהשתמש ברשתות החברתיות. ככל שיותר סטודנטים למשחק ישכילו לעשות זאת, כך יגדל הסיכוי שנראה אותם על הבמות והמסכים, וכתוצאה מכך נזכה לטלוויזיה איכותית יותר.

הנקודה הזו היא לא נחלת השחקנים בלבד, ונכונה לכל אלו שרוצים לקדם את עצמם מקצועית בתחומים רבים. ניצול הרשת לקידום העסקי היא הדבר הנכון לעשות כי הרשת היא חינמית ובעלת פוטנציאל תפוצה אדיר. בשביל זה  כל מה שצריך זה החלטה, פעולה והתמדה.

אין לכם מה להפסיד, מקסימום- תצליחו ?