טיקטוק היא פלטפורמה מפחידה. אסור לנו לוותר עליה

מלחמה נגד מטרידים. מתוך חשבון הטיקטוק של צעדת השרמוטות
מלחמה נגד מטרידים. מתוך חשבון הטיקטוק של צעדת השרמוטות

כן, הרבה יותר קל להגביל נערות מאשר לחנך את הנערים בטיקטוק, אבל אם אנחנו באמת רוצים ורוצות למנוע אלימות מינית, אנחנו צריכות לדבר יותר על מיניות בריאה בכל פלטפורמה. ויש לנו גם כמה טיפים לשימוש בטוח ובריא ברשת החברתית שסחפה את הנוער

27 באוגוסט 2021

"את לא יכולה להעלות תוכן כזה לטיקטוק! זאת אפליקציה של ילדים!", כך הגיבו לי לסרטון שהעליתי שבו דיברתי על הצורך בהסכמה ורצון הדדי. התגובה הבאה הייתה "תתביישי איך את מדברת פמינאצית מכוערת אמן תאנסי". 

טיקטוק היא פלטפורמה מפחידה. כל אחד יכול לפתוח בה חשבון פיקטיבי אנונימי, להגיב שנאה לאנשים זרים וליצור תוכן אלים שמגיע לעשרות אלפי אנשים. רק החודש הסירה טיקטוק שוב את החשבון הרשמי של ארגון להב"ה. זו הפעם השלישית. בינתיים יש עוד מאות עמודים עם הלוגו של כהנא צדק, דגל גאווה עולה בלהבות, מוות לפמיניסטיות ודברים דומים, ואלפי סרטונים של נערים שמדברים "בצחוק" על אלימות מינית ומקדמים שנאה כלפי זרים, להט"בים ונשים.

והרי הודעה שהתקבלה בטיקטוק, אחת מני רבות (צילום מסך: מרגלית לנק)
והרי הודעה שהתקבלה בטיקטוק, אחת מני רבות (צילום מסך: מרגלית לנק)

והאלימות הזו לא נשארת מאחורי המסכים. ירין שרף שהואשם באונס של קטינה התחיל בתור "גבר-גבר מצחיק בטיקטוק". אחריו בא גל טננבאום שהקים את קבוצת הטלגרם "מאה אחוז סטרייטים", שבה מדברים על אונס פמיניסטיות. בשבוע האחרון אפילו צף סרטון של קבוצת נערים נוסעים ברחוב וצוחקים בזמן שהם תוקפים מינית נערה שהולכת על המדרכה. איכשהו הנערים האלה לא מבינים שאלימות מינית היא לא תחביב, לא בילוי כדי להעביר את הזמן, לא בדיחה ולא דרך להתמודד עם השעמום של סוף הקיץ. 

ויש בטיקטוק גם בחור שטוען שהוא רוצה להלחם נגד הטרדות מיניות ברשת. הוא מאמין שהשורש לכל ההטרדות המיניות הן נערות שמדברות על מיניות או מתלבשות בצורה חשופה וגורמות לנערים להטריד מינית. אז הבחור החמוד הזה יוצר קשר עם ההורים שלהן ומתלונן על התוכן שהן מעלות. מבחינתו, אותן נערות מעודדות הטרדות מיניות כי ילדים קטנים צופים בתוכן שלהן ומגיבים תגובות אלימות ומטרידות, כך שהן מקור הבעיה. 

מטרידים את המוטרדות (צילום מסך: טיקטוק)
מטרידים את המוטרדות (צילום מסך: טיקטוק)

חשוב לזכור שטיקטוק מוגבלת לבני נוער מגיל 13 ומעלה. כלומר, אם ילד בן 8 יושב וצופה בטיקטוק זו עבירה על תנאי השימוש של האפליקציה ותחת אחריות ההורים. גם את השימוש של בני ובנות נוער אחרי גיל 13 אפשר להגביל על ידי מניעת אפשרות שימוש של אנשים זרים בתוכן שלהם, כיבוי התראות לקטינים במהלך שעות הלילה ואופציה לנטרול מילים מסוימות בתגובות. עם כל זה, יש להורים אחריות לוודא שאופן ההתנהלות של ילדיהם וילדותיהם הוא בטוח, בריא ולגיטימי.

המלצה שלי? להגביל שעות שימוש לשעה ביום, לפקח את סוג התוכן שניתן לצפות, להתעדכן בתוכן שהנוער מעלים בעצמם, וללמד אותם על הסכמה, וכבוד בסיסי לאנשים שונים מהם. שיח על מיניות בריאה אצל נערות.ים הוא חשוב ביותר. מיניות היא חלק גדול מהחיים שלנו, במיוחד בגיל ההתבגרות. עלינו ללמוד לתקשר את הצרכים והרצונות שלנו. אנחנו יודעות, באמת הרבה יותר קל להגביל נערות מאשר לחנך את הנערים, אבל אם אנחנו באמת רוצים ורוצות למנוע אלימות מינית, אנחנו צריכות לדבר יותר על מיניות בריאה.

לא מוותרות על החזית הזאת (צילום מסך: טיקטוק)
לא מוותרות על החזית הזאת (צילום מסך: טיקטוק)

זו גם הסיבה שתנועת כולן קמה – במטרה לשנות את השיח הציבורי. זו הסיבה שפתחנו את עמוד הטיקטוק של צעדת השרמוטות, עמוד שבו אנחנו מדברות על אלימות מינית, הסכמה, הדדיות, אהבה עצמית וכבוד. העמוד מושתת על קהילה של עשרות נשים ונערות מרחבי המדינה שיוצרות תוכן פמיניסטי ומגיבות על תוכן שוביניסטי ברחבי הרשת. קיום העמוד מאפשר לנשים ונערות שפחדו בעבר להיתפס בתור "פמיניסטיות משוגעות" לדבר על נושאים פמיניסטים ועדיין להיתפס כ"פחות קיצוניות מהשרמוטות". ואולי יותר חשוב, זה עוזר להן להרגיש פחות לבד ופחות אשמות באלימות מינית שהופעלה כלפיהן.

בנוסף לעמוד הטיקטוק של צעדת השרמוטות, הנה כמה עמודי טיקטוק של נערות פמיניסטיות מדהימות שמשנות את המציאות שלנו בכל סרטון מחדש: עדי גנועה אבדי, שירה קרייבייביאורנג' נעהאיי מאיה ליוכמובן, חשבון הטיקטוק שלי. אם אתם באמת רוצים להילחם בהטרדות מיניות, אל תנסו להגביל ולהשתיק את הנערות שלנו. תנו להן את הכלים והכוח לעמוד על שלהן. דרשו מנערים לנהוג בהן בכבוד. הילחמו לצד ארגונים כמו תנועת כולן, שפועלות לשינוי השיח הציבורי סביב אלימות מינית והאשמת קורבן. בואו.

וגם הודעות כאלה מגיעות בתגובה (צילום מסך: מרגלית לנק)
וגם הודעות כאלה מגיעות בתגובה (צילום מסך: מרגלית לנק)