כתב ביקורת שלילית מבלי שאכל במסעדה – וישלם 15 אלף ש"ח

אל תתעסקו עם שפים. רייף פיינס בתור שף מסוכן מאוד בסרט "התפריט" (צילום: יחסי ציבור)
אל תתעסקו עם שפים. רייף פיינס בתור שף מסוכן מאוד בסרט "התפריט" (צילום: יחסי ציבור)

לאחר שאדם שנכנס למסעדת כימרה האסיאתית לא הורשה להשתמש בשירותים בטענה שהם ללקוחות בלבד, הוא כתב ביקורת עוינת בגוגל - וחטף תביעת דיבה. הצדדים הגיעו לפשרה ועורך הדין של בעל המסעדה מסר: "מדובר בצעד נכון ומתבקש המעניש עברייני מקלדת הפוגעים בבטן הרכה של המסעדנים"

24 בינואר 2023

זה כבר סיפור מוכר: בעלי עסקים בתחום האוכל מוצאים עצמם נפגעים מתגובות שליליות של לקוחות, אבל בתגובה שותקים, מפצים בקיצור – עושים הכל כדי להסיר את האיום מהרשת, כי הדירוג שלך בוולט הוא המלך – וכך למרבה הצער, הביקורות שאמורות להיות כלי בידי הלקוחות הופכות לנשק. אלא שבעלי מסעדת כימרה ברחוב יהודה המכבי החליט לא לשתוק על עוול שנעשה לו ובמקום זאת יצא למלחמה. המקרה שעליו נסובה התביעה אירע לפני כשנה, כאשר לקוח בשם איתמר צור נכנס למסעדת כימרה ברחוב יהודה מכבי וביקש להשתמש בשירותים. בעל המסעדה סירב והסביר שכמקובל השירותים מיועדים לאורחי המסעדה בלבד. כתגובה העלה הנתבע לגוגל חוות דעת בלשון "מקום נוראי. אוכל מגעיל שירות דוחה ובעלים זבל של בנאדם. אפילו להשתין לא הייתי נכנס במקום הזה" (דבר שהוא עובדתית לא נכון, כי הוא בבירור נכנס כדי להשתמש בשירותים).

בעל המסעדה מיהר להגיב על הדברים וכתב "צר לנו שזו דרכך להעלות תגובה על ביקורך במקום… לאחר שהוסבר לך שהשימוש בשירותים הוא ללקוחות המקום ולצוות בלבד בחרת להתלהם ולהכפיש". בסיפא של התגובה מסר בעלי המסעדה כי בכוונתו לבחון אפשרות לטיפול בהכפשה. בעקבות זאת שינה הנתבע את ניסוח חוות הדעת בגוגל ל"מקום סתמי. בעלי המקום הותיר עלי רושם של אדם קמצן וחסר אדיבות".

בעקבות המקרה הגיש בעל המסעדה באמצעות עו"ד מוטי שחר תביעה לבית משפט השלום בתל אביב על סך 140 אלף ש"ח. בפסיקה שנקבעה שלשום (22.1) החליט בית המשפט לקבל את הסכמת הצדדים לפיצוי בסך 15 אלף ש"ח. "מדובר בצעד נכון ומתבקש המעניש עברייני מקלדת הפוגעים בבטן הרכה של המסעדנים, במנועי החיפוש (הפעם בגוגל, תוך שהם עושים שימוש לרעה בביקורות שניתן לכתוב על בית העסק", אומר עו"ד שחר. "אין המדובר בביקורת צרכנית אלא ברצון לפגוע סתם כך. במסגרת ההליך נבחנו פסיקות של בתי המשפט בעניינים דומים ונמצא כי ישנם מקרים בהם ניתן יהיה לקבוע פיצוי משמעותי יותר".

תומר מור, מנכ״ל ארגון "מסעדנים חזקים ביחד" מוסיף כי "מסעדת 'כימרה' האסייתית הינה חברה ב'מסעדנים חזקים ביחד' ומהרגע שהם פנו אלינו עם הודעת השיימינג הנבזית והפוגענית אנו מלווים אותם ליווי צמוד עד לניצחון בבית משפט. הניצחון שלהם הוא ניצחון של כל המסעדנים שהפכו למטרה לגיטימית להכפשה ולשיימיניג ברשתות החברתיות ובמרשתת על לא עוול בכפם. אנו מוקיעים ומגנים כל שימוש בבריונות רשת כנגד המסעדנים ופועלים בתמיכה מלאה לכל מסעדן אשר נפגע מכך. החלטת בית המשפט היא קביעה חשובה עובר המסעדנים שידעו שיש להם יכולת וזכות להתגונן כנגד בריונות והשמצות במרשתת. כל מסעדן שנפגע מוזמן לפנות אלינו לעזרה וקידום טיפול בנושא".