נשק וסע: עיריית ת"א-יפו תדון היום בכיתות הכוננות של בן גביר

כיתות כוננות או מיליציות חמושות? בן גביר ויואב אליאסי (צילום מסך: טוויטר/@itamarbengvir)
כיתות כוננות או מיליציות חמושות? בן גביר ויואב אליאסי (צילום מסך: טוויטר/@itamarbengvir)

תל אביב עדיין סוערת מהקמתן של כיתות הכוננות הבן-גביריסטיות בעיר, ולפי דרישת חברי מועצת העיריה יתקיים היום דיון בוועדת הביטחון (שידור חי בזום מ-13:00) בשאלת סמכותן והפיקוח עליהן. אמיר בדראן: "הציבור חושש ממתן סמכויות וכוח לקבוצות ימין קיצוני חמושות שפועלות להסית ולהתסיס את השטח"

21 בנובמבר 2023

לא פחות משמונה כיתות כוננות משטרתיות הוקמו בתל אביב בחודש האחרון, כל חבריהן קיבלו רובי M16, וזאת בזמן שסמכויותיהן אינן מוגדרות בחוק וללא כל פיקוח משמעותי. על רקע הבהלה שגורמות כיתות הכוננות ברחבי העיר, במקום הביטחון שהן אמורות לנסוך בתושבים, יכונס היום דיון מיוחד של וועדת הביטחון בעיריית תל אביב-יפו לדרישתם של חברי מועצה רבים.

בוועדת הביטחון של העירייה, אותה מוביל סגן ראש העיר ונציג מפלגות הציונות הדתית, חיים גורן, התכוונו לערוך ישיבה סגורה לציבור ולתקשורת, אך בעקבות לחץ ציבורי מסיבי וקמפיין הודעות ווטסאפ שנשלחו לגורן ואל ראש העיר רון חולדאי, הוסכם כי הדיון שיחל בשעה 13:00 בצהריים יפתח לציבור בזום (כאן אפשר להתחבר ולעקוב אחריו).

מי ישמור על השומרים? טקס הקמת כיתת כוננות במשטרת לב תל אביב (צילום: דוברות משטרת ישראל)
מי ישמור על השומרים? טקס הקמת כיתת כוננות במשטרת לב תל אביב (צילום: דוברות משטרת ישראל)

את הדרישה להבהיר את סמכויות כיתות הכוננות ולחדד את הפיקוח עליהן הובילו בשבועות האחרונים חברי המועצה ציפי ברנד (מס' 2 של אורנה ברביבאי המתמודדת מול חולדאי בבחירות המקומיות) ואמיר בדראן, מועמד סיעת "אנחנו העיר" לראשות העיר. גורמים בעירייה הבהירו בשבוע שעבר כי בתל אביב-יפו אין צורך אמיתי בכיתות כוננות משטרתיות, שכן בעיר פועלת יחידת סל"ע לשיטור עירוני עם מאות שוטרים ומתנדבים, זאת בנוסף לכוחות המשטרה והביטחון הרבים המוצבים בעיר בשגרה.

ציפי ברנד, שהביעה זעזוע עמוק מכך שחברי כיתת הכוננות מסתובבים בעיר "עם מחסנית בהכנס" – כלומר, מוכנים לירי בנשק חם בכל רגע – פנתה אל מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, ובו דרשה הבהרות לגבי הנוהל לנשיאת נשק בבתי הספר, ומלשכתו של המפכ"ל נמסר לה שהשאלה הועברה למזכירות הביטחונית במשרד לביטחון לאומי שבראשות בן גביר, אם מישהו היה זקוק להוכחה נוספת לחוסר תקינותה של האופרציה כולה.

״התרענו רבות בעירייה על האמירות חסרות האחריות של השר הפירומן בן גביר להקמה של כיתות כוננות ללא סמכויות מוגדרות בחוק וללא פיקוח", מסר עו"ד אמיר בדראן לקראת הדיון בעירייה. "אני שמח שהדיון שיזמתי נקבע, ואהיה שם כדי להעלות את השאלות הקשות בפני המשטרה, העירייה וגורמי הביטחון ואדאג לקבל את התשובות כולן. אשמיע את הקול של הציבור שחושש מחימוש חסר אחריות לנשק, ממתן סמכויות וכוח לקבוצות ימין קיצוני חמושות שפועלות להסית ולהתסיס את השטח".