פנייה ליועמ"שית: כיתות הכוננות של בן גביר פועלות ללא סמכות

חבר מביא חבר. בן גביר ויואב אליאסי במעמד חלוקת הנשק לכיתת הכוננות (צילום מסך)
חבר מביא חבר. בן גביר ויואב אליאסי במעמד חלוקת הנשק לכיתת הכוננות (צילום מסך)

אחרי שבוע של תיעודים מטרידים לפעילותה של כיתת הכוננות החדשה בעיר, פנתה האגודה לזכויות האזרח ליועמ"שית ולמפכ"ל בדרישה לרסן את חימוש האזרחים ולהבהיר את תפקידן של כיתות הכוננות העירוניות. על פי בדיקת האגודה, המשטרה הקימה החודש יותר מ-100 כיתות כאלה וחילקה לחבריהן מאות רובי M16 אחרי הכשרה בת 7 שעות בלבד

13 בנובמבר 2023

הקמת כיתת הכוננות של משטרת ישראל בתל אביב, שהושקה בטקס רב רושם שבו העניק איתמר בן גביר רובי M16 ליואב "הצל" אליאסי ועוד כמה מתנדבים שעברו הכשרה קצרצרה, ממשיכה לאיים על שלוותם של תושבי העיר.

הבוקר פנתה האגודה לזכויות האזרח למפכ"ל המשטרה קובי שבתאי וליועמש"ית גלי בהרב-מיארה בעניין כיתות הכוננות העירוניות, בעקבות עדויות לכך שחברי כיתות כוננות מבצעים סיורים חמושים ברחבי הערים כשהם לובשים מדים ונושאים נשק M16 ומעכבים אזרחים ערבים לבדיקת זהותם, תופעה המתרחשת לטענתה בעיקר בתל אביב-יפו.

על פי בדיקתה ופנייתה של האגודה לזכויות האזרח, בזמן שכיתות הכוננות של פיקוד העורף ביישובי הגבול משוועות לציוד לחימה, הקימה בחודש האחרון המשטרה בהליך מזורז ביותר – 7 שעות הכשרה וללא הסדרה ופיקוח מספקים – יותר מ-100 כיתות כוננות עירוניות כשלכל אחד מחבריה נמסר כלי נשק (M16). בפועל, כך נראה, ניצל בן גביר את שעת החירום כדי להקים דה-פקטו את יחידות המשמר הלאומי שנתניהו הבטיח לו בהסכם הקואליציוני

במכתב מפורט ליועמ"שית ולמפכ"ל טוענת האגודה שהתנהלות כיתות הכוננות המשטרתיות בפועל הן נטולות סמכות. סמכות העיכוב לבדיקת זהותו של אדם או כל פעולת אכיפה אחרת, כגון תשאול או חיפוש, פוגעת משמעותית בזכותו של אדם לחופש תנועה, לפרטיות ולכבוד והיא מחייבות הסמכה מפורשת בחוק. אין חוק המסמיך חברי כיתת כוננות לעכב אדם.

למרות שמדובר בכוח אזרחי חמוש מסוג חדש (בניגוד לכיתות כוננות יישוביות, שהיו קיימות גם לפני המלחמה), שאלות רבות נותרו ללא הסדרה ברורה: מהם הקריטריונים להקמת כיתות כוננות עירוניות? מהו הליך ההכשרה של כיתות הכוננות? מהם התפקידים? מהן הסמכויות של חברי הכיתות? כיצד מאוחסן הנשק שנמסר להם?

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "האגודה דורשת מהיועמ"שית והמפכ"ל לרסן את התפשטות חימוש האזרחים בהליך מזורז בישובים ובערים ברחבי הארץ, ולהבהיר את תפקידן וסמכויותיהן של כיתות הכוננות. אין לאפשר לקבוצות של אזרחים חמושים להפעיל סמכויות כלפי אזרחים בכלל ולרדוף אזרחים ערבים בפרט".

בשבוע הראשון להקמתה של כיתת הכוננות הבן-גביריסטית בתל אביב, תועדו ברשתות החברתיות מספר מקרים שבהם נוכחותה של כיתת הכוננות עשה בדיוק את ההפך המוחלט מלתרום לתחושת הביטחון של הציבור. בתגובה לציוץ בנושא של חברת מועצת העיר ציפי ברנד, תקף אותה חבר כיתת הכוננות יואב אליאסי ברשתות החברתיות וטען כי מדובר ב"פוסט מסית ושקרי".