כך נעבור את ליל הסדר עם חיוך

נראה שהדבר היחיד שיכול להעביר לנו את ליל הסדר בקלילות זה כוס אחת יותר מדי של יין. אז איך תדעו מה באמת שווה? יובל ג'וב הרגיל ממליץ על יינות ישראליים לחג

להט לבן 2013
להט לבן 2013

לקלילים

בלנק 2013, יקב פלם

בשנים האחרונות הלבן של פלם מיצב עצמו כאחת הבחירות הבטוחות בסביבה. אבל נדמה שהיין שיצא השנה תחת ידיו של היינן גולן פלם, עולה על כל קודמיו. הבלנד שמורכב מסוביניון בלאן ושרדונה הולך עד לקצה מבחינת החומציות, העשבוניות והמינרליות, עם זאת הוא מצליח להבליט טעמי פרי בשלים. המורכבות הנפלאה הזו שלוכדת חומציות טבעית ובשלות רב ממדית, יוצרת את אחד היינות הלבנים הטובים שנעשו בישראל.

אחד היינות הלבנים הטובים בישראל
אחד היינות הלבנים הטובים בישראל

מחיר מומלץ: 90 ש"ח

 

פינו גרי 2013, יקב דלתון

רובכם מכירים בוודאי את פינו גרי בגרסתו האיטלקית כפינו גריג'יו. זן הענבים שמקורו בבורגון הוא אחד הזנים המעניינים והמורכבים ביותר שיש. רמות הבשלות המשתנות והגוונים שנעים בין ירוק אפרפר לכתום ואף לסגול, מאפשרים לייצר ממנו יין בשלל צבעים וסגנונות. במקרה הזה, נעמה סורקין, הייננית המוכשרת של דלתון, הפיקה יין צהבהב־ירקרק נעים מאוד לשתייה, אשר מצליח ללכוד את מורכבות הזן, בלי שזה יגלוש לכובד מעיק. יופי של התחלה למתאזרח החדש בישראל.

נעים לשתייה
נעים לשתייה

מחיר: 61 ש"ח

 

סוביניון בלאן 2013 ירדן, יקבי רמת הגולן

2013 מסתמנת כשנה ענקית ליינות לבנים ישראליים, והיין הזה הוא גושפנקה רצינית לאמירה הזו. כשבוחרים סוביניון בלאן של רמת הגולן, גם בסדרת גמלא העממית יותר, קשה לפספס. אבל נדמה שהיין הזה הוא הסוביניון הטוב ביותר שהוציא היקב בשנים האחרונות. החומציות הנהדרת ועושר הארומות הבלתי רגיל הופכים אותו ליין לבן שיכול להתחרות בקטגוריה שלו עם כל יין מהעולם הגדול.

חמוציות נהדר ועושר של ארומות
חמוציות נהדר ועושר של ארומות

מחיר: 60 ש"ח

 

מסע ישראלי לבן 2013, יקב ויתקין

אם צריך לבחור יין שיתחבב גם על חובבי יין וגם על שתיינים חסרי ניסיון, המסע הלבן של ויתקין הוא בחירה מצוינת. ענבי ויונייה, רוסאן וקולמובאר, יוצרים בלנד פרחוני במידה, אבל לא כזה שגולש לחנפנות, אלא כזה שנשאר בצד האלגנטי והמינרלי של המפה. בשנים האחרונות מדובר באחד היינות היציבים והבטוחים בסביבה, וזה שהושק ממש לאחרונה רק מחזק את התובנה הזו.

יציב ובטוח
יציב ובטוח

מחיר: 75 ש"ח

 

מלבק 2012, טרה, יקב טפרברג

בשנת 2007, כשהשיקו בטפרברג לראשונה את המלבק הזני הראשון שלהם, היה ברור שיש להם ג'וקר ביד. בניגוד ללא מעט זנים חדשים בארץ, שלא ברורה מידת התאמתם לאקלים ולאדמה המקומיים, למלבק המוצלח הזה שגדל בהרי יהודה יש אופי פירותי ממזרי וצבע סגלגל משמח, שמזכיר במידה רבה טעמי יינות צעירים ונטולי חשיבות עצמית בצרפת או באיטליה. בשנתיים האחרונות, כשכרם המלבק כבר מבוגר יותר, היין הפך למיושב יותר בטעמיו, אך עדיין, למרות השימוש המעט מופרז בעץ, זהו עדיין אחד האדומים המרעננים והמשמחים שאפשר למצוא בישראל.

מרענן ומשמח
מרענן ומשמח

מחיר: 70 ש"ח

 

להרפתקנים

להט לבן 2013, איתי להט

גם אם רובכם לא שמעתם את שמו, סביר להניח כי יצא לכם ללגום יין שאיתי להט קשור בעשייתו, כיוון שמדובר באחד מיועצי היין העסוקים בישראל, המעורב בעשייתם של עשרות יינות שנמצאים על מדפי החנויות. להט לבן הוא היין הראשון שהוא לגמרי שלו. כמתבקש מתוצרת של איש יין, זהו יין לא שגרתי, בלנד שחלק נכבד ממנו שייך לרוסאן, זן חדש וטרנדי בישראל, וחלק אחר ממנו שייך לוויונייה, שהיה הרוסאן של לפני עשר שנים. התוצאה שונה מהמוכר במחוזותינו: לבן עשיר, בעל גוף וניחוחות של יין לבן בסגנון ישן, לא כמו השדופים שעושים היום.

יין לבן בסגנון ישן
יין לבן בסגנון ישן

מחיר: 130 ש"ח

 

First Page 2013, יקב ספרה

יקב ספירה הצעיר הוא אחד מהיקבים המסקרנים שהוקמו בישראל. היינן דורון רב הון החליט להתמקד ביקב אשר מייצר יינות לבנים בלבד. האווירה, המיתוג, ובעיקר הטעם האישי של רב הון, כולם נמצאים בצד המינימליסטי והשקט של המפה. יהיו שימצאו את היינות הייחודיים שלו אינטלקטואליים ואצורים מדי. אבל כשמתרגלים לאיפוק, מתחת לשפתיים הקפוצות מתגלה המון אופי ונשמה. הפירסט פייג', שילוב של זנים ארומתיים יחסית כמו ריזלינג, פינו גרי וסמיון, הוא דרך מצוינת ונוחה להתוודע לסגנון המיוחד של היקב.

סגנון מיוחד
סגנון מיוחד

מחיר: 95 ש"ח

 

סוביניון בלאן 2013, איקרית, יקב אשקר

היקב של נמי אשקר הוא תופעה שונה ומיוחדת בנוף תעשיית היין המקומית. הוא נמצא בלב כפר יסיף שבגליל המערבי, המוכר לרובנו כיעד לחומוס משובח ולאו דווקא כמעצמת יין. אבל אל תתנו לעצמכם להיות שבויים בקונספציות מוקדמות. היקב הצנוע הזה מייצר כמה יינות מצוינים. הסוביניון בלאן של אשקר הוא דוגמה לסוביניון בלאן שלא מפחד להיות מעט בשל ומלא, ועם זאת הוא שומר על חדות מפתיעה. ואם תרצו הקשר לחג אז הנה לכם: משפחת אשקר נמנית עם עקורי הכפר איקרית – סיפור מודרני ועצוב על עקירת עם מאדמתו, אשר שלא כמו בסיפור יציאת מצרים המקורי, עדיין לא נמצא לו סוף.

מחיר: 60 ש"ח

 

איזבל 2009, ספשל אדישן, יקב אמפורה

איזבלה הוא אחד מזני הענבים המרתקים ביותר בעולם, ולו רק מפני שבניגוד לרוב הזנים המוכרים לנו, הוא דווקא מגיע מצפון אמריקה ולא מאירופה. על זן האיזבלה שהציל במאה שעברה את תעשיית היין האירופית מפני מגיפת הפילוקסרה כבר כתבו מגילות וספרים, אבל האמת צריכה להיאמר, חלקו של הזן הזה בבלנד של אמפורה הוא קטן. זה לא מונע מהיין הזה להיות מרתק מאין כמוהו: תוספת של זנים לא שגרתיים כמו גרנאש, סנג'ובזה ומורבדר, הופכים אותו לאחד מהיינות הישראליים הכי קינקיים ומפתיעים בסביבה.

מחיר: 175 ש"ח

 

מרסלן 2012, רזרב , יקב רקנאטי

ההחלטה הפילוסופית והאסטרטגית של יקב רקנאטי לשים את רוב הז'יטונים על זנים ים תיכוניים, בעיקר לכאלה שמוכרים לנו מעמק הרון בצרפת, מתחילה להשתלם. בשנים האחרונות רקנאטי הקפידו לספק לנו כמה מהיינות המפתיעים והמענגים ביותר שנעשו כאן. מקור המרסלן, עוד זן צרפתי מסקרן, שהוא הכלאה בין הקברנה סוביניון המוכר והמכובד לבין הגרנאש הפראי משהו, הוא בכרם צעיר. זה לא מונע ממנו להפגיז טאנינים ופרי כמו יין גדול. לאמיתו של דבר, הוא כל כך מפגיז, ששווה לשמור עליו כמה שנים טובות. יין מתנה מעולה לאנשי יין או כאלה שמחזיקים מעצמם כאלה.

 

יין מתנה מעולה. צילום: בועז לביא
יין מתנה מעולה. צילום: בועז לביא

מחיר: 149 ש"ח

לשמרנים

להבה 2010, אדמה II, יקב תבור

אין לי מושג מי ממציא את שמות היינות בתבור, אבל נראה לי שצה"ל צריך לשכור את שירותי הקופירייטינג שלו או שלה. בחודש שעבר הושקו חמישה יינות בסדרת "אדמה II" וכולם נושאים שמות קרביים שנשמעים כמו אוגדות שיריון: "סופה", "קשת", "רעם", "טללים" ו"להבה". לא יודע מה אתכם, אבל לי זה קצת מוציא את החשק לשתות. חבל, כי בתבור יודעים לעשות יין. מבין המתגייסים החדשים, להבה – בלנד של מרלו ופטי וורדו, הוא המעניין ביותר. במושגים של תבור, יקב שמתאפיין ביינות טכניים, מדויקים ולא הרפתקניים, זהו כמעט יין "פאנקי" בעל ארומות בשרניות ומפתות.

כמעט "פאנקי"
כמעט "פאנקי"

מחיר: 95 ש"ח

קריניאן גפנים בוגרות 2010, Carmel Vineyards יקבי כרמל

לאחרונה השיקו בכרמל סדרה חדשה אשר מתמקדת בכרמים מובחרים שנמצאים בבעלות היקב. יין הקריניאן בסדרה הוא דוגמה טובה ליין שנותן כבוד לטרואר ולהיסטוריה של היקב. הכרם שנמצא באזור עין תות (המוכר לכולנו מהמחלף שנושא את שמו בכביש 6), הוא אחד מהכרמים העתיקים בבעלות היקב. זהו קריניאן במלוא הדרו: מתובלן, חם ודחוס, ואף שהוא עתיר אלכוהול הוא נשאר נעים וקל לשתייה.

נותן כבוד
נותן כבוד

מחיר: 90 ש"ח

צפית 2011, אסמבלאז', יקב ברקן

ליקב ברקן, ששואף ואולי כבר הצליח להיות היקב הגדול בישראל, יש יינות רבים. אולי זו הלשון הקהה שלי שגורמת לי להרגיש שיותר מדי יינות מתוך הסדרות השונות של היקב דומים אלה לאלה. צפית החדש, שמתהדר גם בתווית חדשה ויפה, הוא דוגמה לאחד מיינות ברקן שמצליחים ליצור אמירה ברורה ומובחנת. בלנד של זנים צרפתיים דרומיים: מרסלאן, קלדוק, פינוטאז' וקריניאן, יוצרים בלנד אדום מרתק שחושף במהלך השתייה שלו עוד ועוד רבדים. יופי של יין.

מחיר: 85 ש"ח

מירון, 2010, יקב הרי גליל

בלנד המירון של יקב הרי גליל הוא דוגמה נהדרת לסדרת יין ייחודית ובעלת משמעות. בעשור שהיא מיוצרת ביקב הצפוני היא הצליחה ליצור לעצמה קו ברור שנותן המון כבוד לטרואר ובמיוחד לזן הסירה, שמהווה את עמוד השדרה של הבלנד (נוספים לו פטי וורדו וקברנה סוביניון). אוהבי הזן המפולפל והבשרני ימצאו כאן את אחד מהבלנדים מבוססי הסירה הטובים בישראל – ואולי הטוב שבהם.

מחיר: 105 ש"ח

White Franc 2013, יקב טוליפ

כשעושים ממנו יין אדום, הקברנה פרנק נחשב לזן שמתאפיין דווקא בארמות פרי ירקרקות. אבל מה קורה כשעושים ממנו יין לבן? ובכן, מסתבר שבמקרה הזה הוא מעניק דווקא נימות פרי אדמדמות שמזכירות תותים. היין המיוחד הזה הוא בעצם יין רוזה שהתחפש ליין לבן. אבל זה לא רק הצבע שהופך אותו לתרגיל יינני מתעתע ומשעשע. תוספת של ענבי סוביניון בלאן תורמת לו אפיונים טרופיים ופרחוניים. המתקקות הנעימה שלו הופכת אותו לבן לוויה מושלם לגפילטע פיש.

מושלם יחד עם גפילטע פיש
מושלם יחד עם גפילטע פיש

מחיר: 79 ש"ח