כך תתמודדו עם החסימה של "פופקורן טיים"

בית המשפט המחוזי אישר לחסום את Popcorn Time - תוכנת שמציעה VOD חינמי עמוס בסרטים וסדרות לצפייה בסטרימינג. מה אומר החוק הישראלי על הורדות לא חוקיות ואיך אפשר להוריד בצורה חוקית?

שירותי פופקורן טיים
שירותי פופקורן טיים
1 ביוני 2015

החלטת בית המשפט המחוזי של תל אביב לחסום את הורדת Popcorn Time, "הנטפליקס של הפיראטים", מכה גלים בציבור המורידים בישראל. פופקורן טיים העניקה גישה למאגר ענקי של סרטים וסדרות באיכות מצוינת, בעזרת ממשק גרפי נוח וללא צורך להמתין לטעינת הסרטים, שהתחילו לרוץ מיידית בסטרימינג. ממש כמו ה־VOD של HOT ושל yes רק בלי הצורך לשלם.

סביר להניח שהחלטת בית המשפט לא תצליח באמת למנוע את הפצת התוכנה הזאת בארץ, אבל בואו נזרום: נניח שפופקורן טיים איננה עוד, מה יהיה מצב הפיראטים חובבי הסטרימינג בישראל? ובכלל, האם משתמשי קצה שהזרימו או הורידו סרט פיראטי צפויים לקבל בקרוב זימון לבית משפט?

ראשית נרגיע את הפיראטים. נכון להיום ארגוני זכויות היוצרים בישראל לא תובעים משתמשים בודדים. לשון החוק מתייחסת להפרת זכויות יוצרים כעוולה אזרחית, ומאפשרת לשופטים להטיל עונשים כבדים הכוללים קנסות ומאסרים, אך בפועל, בניגוד למצב בלא מעט מדינות אחרות בעולם, זה כנראה לא יקרה לעולם. בעלי זכויות היוצרים מבינים שלא פשוט להתחיל לתבוע אזרחים פרטיים, וכנראה שהניסיון לא יעבור את מבחן בית המשפט המאפשר לפטור את הנאשמים מעונש אם הם יוכיחו שהפרת זכויות היוצרים נעשתה למטרות שימוש אישי.

מה כן עושות חברות המדיה? מכוונות גבוה יותר, לאתרים המאפשרים הורדה של תכנים פיראטיים או מקשרים אליהם. במקרה זה פופקורן טיים על הכוונת. בעבר היו אלה אתרי הורדות כמו ליונס נטוורק או אתרים שסיפקו כתוביות בעברית לסרטים או סדרות טלוויזיה באנגלית. ספק גדול אם עורכי הדין של החברות הגדולות מאמינים שיצליחו לחסל את הפיראטיות בתחום. ישראל הוגדרה לפני שנים רבות כ"מדינה של דיסקט אחד", וגם כיום אנחנו נחשבים לעם שלא ממהר להוציא כסף על תכנים שהוא יכול להשיג בחינם. כראיה, ספקיות האינטרנט הישראליות המתגאות בפרסומות "עם האינטרנט שלנו תוכל להוריד סרטים מהר יותר!", או מציעות מבצעים על מכשירי סטרימר שמגיעים קומפלט עם – תאמינו או לא – אותה פופקורן טיים מפוקפקת.

ישראל מחכה לנטפליקס

פתרון אפשרי לבעיית הפיראטיות הגואה בארץ יכול להגיע דווקא משירותים בתשלום, שיספקו גישה לכמות נאה של תכנים במחירים שפויים וללא תלות בחיבור לחברה מסוימת. דמיינו למשל מצב שבו הייתה חברת HOT פותחת את כל ספריית ה־VOD שלה באינטרנט תמורת סכום חודשי קבוע, נניח 40 ש"ח, גם אם אתם לא מינויי החברה. לא הייתם משלמים ולו רק כדי לחסוך את הטרחה שבחיפוש תכנים לא חוקיים? ניסינו לפנות לחברות לברר אם דבר כזה מתוכנן, אך הן לא רצו לשתף אותנו בתוכניות שלהן לעתיד.

בארץ זה רחוק מלהיות המצב, אבל במקומות אחרים זה עובד לא רע. זה המודל של חברות כמו נטפליקס או Hulu: כמות אדירה של תכנים במחיר חודשי קבוע ונמוך. החדשות הטובות לישראלים הן שגם אם אנחנו עוד לא שם, אנחנו בדרך הנכונה: מסלול הטלוויזיה של סלקום, למשל, מציע כמות לא רעה של תכנים במחיר סביר של 99 ש"ח בחודש. עדיין לא ה־40 ש"ח של נטפליקס או של Hulu, אבל גם לא מאות השקלים למנוי ממוצע ב־HOT או yes.

אם יש לכם מכשיר של אפל (אייפון, אייפד או אפל TV), אתם יכולים אפילו לקנות ולהזרים סרטים דרך iTunes. התשלום נעשה אמנם על פי סרט והמחירים לא ממש נמוכים, אבל גם זו אפשרות לא רעה לאנשים שלא בקטע של חיבור הטלוויזיה לממיר אך מעוניינים באופציית VOD עם סרטים חדשים. נטפליקס נמצאת במגמת התרחבות וייתכן שתגיע גם לישראל בשנים הקרובות, אבל עד אז, מי שקצת בקיא בטכנולוגיה יכול גם להצטרף לנטפליקס מהארץ על ידי התחזות לגולשים מחו"ל באמצעות שירותים נלווים. זה עובד לא רע בכלל.

אך מה עם כל השאר, אלה שלא יודעים להסתיר את ה־IP שלהם או חייבים כתוביות בעברית? הם יכולים להסתפק במעט שכבר יש בארץ, לשלם מאות שקלים על חיבור לאחת החברות הגדולות או לעצום עיניים ולהמשיך לצרוך תכנים פיראטיים באמצעות טורנטים אתרי צפייה ישירה או חיבור לרשת Usenet. רק היזהרו שלא יבוא שוטר.