ווף וליטוף בגשם: טיפים חשובים להתנהלות עם כלבים בחורף

תביאו להם אחד כבר. כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock
תביאו להם אחד כבר. כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock

הנה מתחילה לה העונה הקרה שבה מאתגר יותר לטפל בחבר הכי טוב שלנו - ומאתגר נקודה. אספנו עבורכם כמה עצות טובות מהמומחים כיצד לדאוג לכך שגם עליהם החורף יעבור בנעימים (ובהמון טיולים)

16 בדצמבר 2021

תל אביב היא עיר הכלבים – 40,000 מהיצורים הפרוותיים, מטופשים ומתוקים האלו מסתובבים בעיר, מרחרחים, מחרבנים ומייצרים רגעי מפגש משמחים ברחוב, כך לפי הערכת העירייה (והלב שלנו). מדובר ביחס כלבים פר תושבים הגבוה בישראל, ואולי אף בעולם. הם גם עושים עבורנו את העבודה כשצריך להזריק תוספת חמידות לתמונות בטינדר ומחממים את המיטות שלנו בחורף (נסו להוציא אותם משם. בהצלחה) – לגמרי מגיע להם שנתמקד גם בצרכים שלהם בעונה הקרה – ולכן הכנו לכם רשימה גדושת טיפים חשובים להתנהלות חורף עם החבר הטוב ביותר שיש לכם.

כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock
כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock

1. אכילה בחורף

ככל שמתקרר הכלב שלכם יחפש יותר אוכל כדי לייצר אנרגיה. נועה מאור, כלבנית טיפולית ומאלפת, מייעצת להקפיד על כמויות המזון גם כשקר: ״לכל כלב יש את הגדרת המשקל הרצויה לו, ששומרת על בריאותו, על מבנה השלד, ממזערת או מונעת פציעות. חשוב מאוד להתייעץ עם וטרינר לגבי כמויות האכלה נכונות, גם אם הכלב מבקש יותר אוכל. אם רוצים להוסיף עוד מזון כדאי להוסיף דווקא ירקות המותרים לכלבים כמו גמבה אדומה (לא פלפל ירוק המסוכן להם), גזר שמעולה לשיניים, מלפפון, קולורבי, סלרי, בננה ואפילו טיפה מלון. בירקות יש ויטמינים והם גם מספקים תעסוקה לכלב. הוספה של אוכל יבש משמעותה הוספת חלבון – שכמויות גדולות מדי שלו יכולות לגרום לבעיות בדרכי השתן למשל. לכן חשוב מאוד להקפיד על כמויות האכלה מדויקות לכלב שלכם ולא להסתמך על המלצות גנריות על האריזה״.

2. נשירה חורפית

גם אתם שואבים כל יום כמות פרווה שאפשר להקים ממנה מדינה שתאכלס רק כלבים קטנים? אתם לא לבד. נשירה אצל כלבים מתרחשת פעמיים בשנה ומשמעותית בעיקר אצל גזעים עם פרווה כפולה (כמו למשל אצל הרועים האוסטרלים, גזע שצבר פופולריות רבה בעיר בשנתיים האחרונות) – היא מגיעה באביב ותחילת הקיץ כשהפרווה מדללת עקב החום ובסתיו ותחילת החורף כשפרוות הקיץ נושרת ומפנה את דרכה לפרוות החורף העבה יותר. מה אפשר לעשות עם זה? לא הרבה. זה תהליך טבעי ותקין. שדרגו את השואב.

כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock
כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock

3. פחד מרעמים

בעלי כלבים רבים מכירים את הבעיה הזאת – בהישמע רעם הכלב מתחיל ליבב, לרעוד ואפילו רץ להתחבא ומסרב לצאת. מאור מסבירה כי יש שני מקורות לתגובות החרדתיות האלו: הראשון נוגע בחוויות שהם חוו בגורות בגילאי חודשיים עד ארבבעה. בשפה המקצועית קוראים לזה 'שלב ההחתמה' – בו חוויות שהגור חווה נצרבות בו לכל חייו והוא לומד איך להגיב אליהן. המקור השני הוא תגובות שגויות של הבעלים בבגרות. הבעלים אולי אשמים ברוב הבעיות שהכלבים סובלים מהן אבל מאור מעודדת אותנו שניתן לעבוד עם הכלב ולפתור את החרדה וזה אפילו לא מאוד מסובך.

״כשיש רעמים, אם הכלב מגלה חשש או חרדה, הרבה תלוי בתגובה שלך כבעלים״, היא מסבירה, ״רצוי להתעלם ולהמשיך כרגיל. לחילופין אפשר להזמין את הכלב למשחק. אם תשחקו אתו בזמן הרעמים המוח שלו יתחיל לקלוט שהרעש אולי לא נעים אבל לא מדובר באיזה ביג דיל שצריך לחשוש ממנו ולהתייחס אליו. גם אם את בעצמך נבהלת מהרעם וקפצת חשוב לתקן ולהראות לכלב שהכל בסדר. אם הכלב כבר הגיע למצב של חרדה, רעידות או שהוא רץ למחבוא – אין טעם כמובן להזמין לשחק או לתת לו חטיפים. נסו להתעלם ולראות אם הוא יוצא עצמאית מהמחבוא״.

אם זה לא קורה מאור ממליצה לצאת עם הכלב לטיול – ״קחו מטריה וצאו החוצה. בזמן טיול המוח של הכלב עובר לפאזה אחרת, כחלק מהאבולוציה שלו (מה שנקרא שלב הנדידה). הטיול משחרר את המוח שלו מהלחץ. חשוב שזה יהיה טיול של שלושים דקות לפחות. אחרת זה לא יהיה אפקטיבי. הכי חשוב לזכור לא לחזק תגובה של פחד מהרעמים – אל תלטפו את הכלב בזמן הזה. עזרו לו באופנים אחרים. זה אמנם נוגד את האינסטינקט שלנו אבל ליטוף מהווה חיזוק לתגובה. הכלב מבין שהתגובה שהוא מציע, של פחד מוקצן, היא התגובה הטובה למצב״.

כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock
כלבים בתל אביב. צילום: shutterstock

4. טיולים

לטייל? בחורף? בגשם? השתגעתם? מאור מתעקשת שהשגרה בחורף חשובה לא פחות וגם אם יורד גשם צריך להמשיך לטייל. ״אם תופס אתכם גשם בטיול לא עוצרים, ממשיכים״, היא אומרת, ״אחרת הכלב יכול לפתח פחד. אם כל פעם שמתחיל גשם תגידו ׳מהר מהר הביתה׳ ותזדרזו לסיים את הטיול, הכלב יבין שמזג האוויר בעייתי ויש ממה לחשוש. בעתיד הוא עלול לסרב לצאת כשיורד גשם. אנחנו לא עשויים מסוכר וקצת מים לא יהרגו אותנו ובטח לא את הכלב שלכם״.