כל כלב בא יומו: ראיון עם ג'ייסון גאן

מה תעשו עד ש"מד מן" ו"משחקי הכס" יחזרו? הגיע הזמן לאמץ את "ווילפרד", סדרה שתלטף לכם את האינטלקט עם חיוך חושף שיניים. ראיון עם ג'ייסון גאן היוצר והכוכב, לקראת העונה הרביעית והאחרונה

ווילפרד
ווילפרד
22 ביוני 2014

וילפרד הוא לא בעל החיים הראשון שמדבר בטלוויזיה. לפניו מסורת קומית ותיקה שכוללת את הסוס מיסטר אד, את החתול של סברינה המכשפה, ואפילו את קיפי בן קיפוד. אבל למעט העובדה שלעומתם הוא מגולם על ידי אדם ממשי ולא על ידי בובה מכוערת, ווילפרד משתמש במכלול מאפייניו החייתיים כאלמנט שמוביל את הסדרה.

עונתה הרביעית והאחרונה של "ווילפרד" תעלה בסוף החודש ברשת FXX (ובחודשים הקרובים ב־yes). ג'ייסון גאן, יוצר וכוכב הסדרה, יצר עם דיוויד צוקרמן (“איש משפחה") סדרה שמפרקת את יחסי האדם וכלבו באופן אחר לגמרי ממה שנראה עד אז בטלוויזיה. אלא אם כבר נתקלתם בגיבור בעל הפרעות נפשיות שרואה את כלבה של שכנתו כאדם בחליפת פרווה שמוריד באנגים כל היום.

“אני מקנא ביכולת של כלבים להיות חופשיים ולעשות כל מה שהם רוצים", אומר גאן בראיון בלעדי מלוס אנג'לס. “אני גם חופשי, אבל מה שהם יכולים לעשות מבלי לקבל מבטים נוקבים נרחב בהרבה". ואכן, בסדרה גאן בוחן את חירותו של חברנו השעיר מכל זווית אפשרית. הוא מרביע את כלבות השכונה, מתחרמן מליטופים ומחרבן בכמה שיותר גינות. העובדה שהוא עושה את זה בתחפושת רק הופכת את הכול ליותר ביזארי.

בזכות העובדה שאתה מחופש לכלב, אתה מצליח להעביר חומרים שלא היו מגיעים לטלוויזיה?

"בהחלט, אבל אני לא מזעזע לשם הזעזוע. אני כן רוצה להגיע למקומות שלא הגיעו אליהם מבחינה רגשית ולפעול בכמה רמות מקבילות – להצחיק וגם לגעת במשהו כאוב. אנחנו מנסים לעשות דברים שנוכל לומר עליהם 'זה לא נעשה באף תוכנית'".

למה דווקא כלב?

"הרעיון המקורי בא מסיפור של חבר (אדם זוואר, השותף המקורי ליצירה – מ"ש) על הכלב של הדייט שלו שעשה לו קוק־בלוק, ואז חשבנו לתת לכלב הזה קול משלו. דמיינתי את ווילפרד ככלב שחושב שהוא אדם. הרעיון הקטן הזה תפס".

גם נובח וגם נושך. ווילפרד
גם נובח וגם נושך. ווילפרד

פה קבור הכלב

כשהיה בן 30 לקח גאן האוסטרלי את הרעיון הקטן שלו והפך אותו לסרט קצר שהגיע לפסטיבל סאנדנס שבועיים אחרי שצולם. הסרט עובד לסדרה בארצו ובהמשך זכה לגרסה אמריקאית. בשתיהן הוא כותב, מפיק ומשחק בתפקיד הראשי. אבל לא רק האדפטציה האמריקאית לסדרה שלו משגשגת, גם הסדרה המקורית זכתה להצלחה מאוחרת בארצות הברית כששוחרר מארז ה־DVD שלה.

בעוד הגרסה המקורית הציגה את עולמו רווי ההומור השחור של ווילפרד, זו האמריקאית ניחנת במעט יותר לב הוליוודי שהופך אותה לאופטימית, על אף החומרים האפלים. קסמה טמון בכך שהיא הרבה יותר מסדרה של בדיחות פיפי־קקי־אוננות־על־הרגל. למעשה, יוצריה עושים מאמץ עילאי למזוג לתוכה תוכן מעמיק. בדומה ליתר הסדרות של הרשת (“לואי", “פילדלפיה זורחת"), “ווילפרד" מטפלת בזוויות אנושיות שלא סביר למצוא בקומדיות, כמו דיכאון וחרדות. כל פרק מתמקד בתכונה אנושית אחרת כמו אומץ, פחד וכו' ונפתח בציטוט בנושא, ובכל זאת, כל פרק מסתיים עם ווילפרד (בגילומו של גאן) וריאן (אלייז'ה ווד) על ספה, כשהם מולחמים לבאנג.

הפער הקומי בין איך שהעולם רואה את ווילפרד לאיך שריאן (ואנחנו) רואים אותו הוא רק נדבך אחד בסדרה. נקודת המבט עיוורת הצבעים של ווילפרד הופכת אותו למנטור של ריאן ועוזרת לו להפוך מגיבור פסיבי ואובדני לדמות שנלחמת עם הקונפליקטים שלה באינטנסיביות של כלב שמלקק לעצמו את הביצים.

נשכני.  ג'ייסון גאן
נשכני.  ג'ייסון גאן

איך היה לעבוד עם אלייז'ה ווד?

"בפעם הראשונה ששמו עלה לא ידעתי איך להתמודד עם זה, אבל ברגע שהוא הקריא את התסריט הרגשתי שזה זה. הסגנון שלי, בגלל שהוא קיצוני, דורש מישהו רציני מאוד. ואלייז'ה לקח את זה למקום דרמטי מאוד, שהפך את הכל להרבה יותר מצחיק. הוא גם משתף פעולה עם כל הרעיונות המוזרים שלנו ומצחיק מאוד בחיים האמיתיים".

הגרסה האמריקאית מתמקדת בשאלה המתבקשת שמדגדגת לצופים – למה הכלב מדבר? באמצעים דרמטיים שלא יביישו את "בלש אמיתי", קיומו של ווילפרד נקשר להזיה פסיכוטית, למבקרים מכוכב אחר וליצורים קסומים שחיים משחר האנושות. הרמזים, לצד מעמד הקאלט שרכש, גוררים שלל תיאוריות והשערות ברשת. הפתרון צפוי להתגלות בסוף העונה הבאה, אלא אם כן מקרה "אבודים" יחזור על עצמו.

"ניסינו לסגור את זה בצורה המלאה ביותר ואנחנו מאמינים שאנשים יהיו מרוצים. ווילפרד הוא דמות רב שכבתית ולדעתי מצאנו סוף מספק לכל אחד מהרבדים שלו. זה סיפור שקשה מאוד לפרק ולסיים, אבל בעיניי יצרנו משהו מעורר השראה וקצת שובר לב לסיום".

מסיימים כל פרק עם באנג. ג'ייסון גאן ואלייז'ה ווד
מסיימים כל פרק עם באנג. ג'ייסון גאן ואלייז'ה ווד

אתה מאוכזב שזו העונה האחרונה?

"כשסיימנו את הסדרה באוסטרליה אמרתי שלעולם לא אכנס שוב לחליפת כלב. אבל אז הגיעה ההזדמנות בארצות הברית, שרציתי כדי לפתוח דלתות, וכשחזרתי לעבוד על הדמות התאהבתי בה מחדש. מצד שני, אני מגלם אותו כבר כמעט עשור ואשמח לא לראות אותו יותר".

מה הלאה?

"אני עובד על תוכנית אנימציה. אני רוצה לחקור את הרעיונות שלי עם מגוון דמויות, ואנימציה היא כלי מצוין לשחק עם זה".