כלכלה למתחילים: שבעה מונחים בסיסיים

חוטפים חלחלה ממוספי הכלכלה? מפחדים מקרן הון סיכון מרשעת? קבלו לקסיקון פיננסי שיעשה לכם סדר במונחים

(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
29 באוקטובר 2014

מניה

נייר ערך (דמיינו נייר שיש לו ערך כלכלי מסוים) המקנה בעלות חלקית בזכויות ושליטה בחברה כלשהי. אם תרכשו מניה של חברה מסוימת (רובכם עושים את זה בעקיפין), תהיה לכם זכות הצבעה וזכות ליהנות מהרווחים שלה באופן יחסי לשאר בעלי המניות. לרווחים הללו קוראים דיבידנדים.

קרן השתלמות

רובנו לא קונים מניות בודדות באופן ישיר (ומי שכן כנראה לא זקוק למילון הזה) אלא עושים את זה בצורה עקיפה דרך קרנות שונות. קרן השתלמות היא קופת חיסכון שאנו יכולים להפריש אליה כסף (לפעמים בשיתוף פעולה עם המעביד). הכסף מושקע בינתיים בשוק ההון לפי רמת סיכון שאנו יכולים לבחור. בקרן השתלמות הרווחים פטורים ממס, וניתן למשוך את הכסף לכל מטרה לאחר חמש שנים.

קרן נאמנות

בגלל העמלות והסיכונים הכרוכים ברכישת ניירות ערך, הגיוני יותר להשקיע במספר גבוה של נכסים, ובשיתוף אנשים נוספים. קרן נאמנות מורכבת מנכסים המושקעים בשוק ההון על ידי כמה גופים ומנוהלים על ידי נאמן – אחד שמבין עניין ובוחר במה להשקיע. בקרן נאמנות תצטרכו לשלם מסים על רוב הרווחים, אך תוכלו למשוך את הכסף מתי שבא לכם.

קרן הון סיכון

קרנות שדרכן אנשים שיכולים להרשות לעצמם להסתכן משקיעים במיזמים פרטיים עם רמת סיכון גבוהה והזדמנות לרווחים גדולים.

מדד המחירים לצרכן

כשמצמידים לכם את ההלוואה או את תוכנית החיסכון למדד, מתכוונים בדרך כלל למדד הזה. מדד המחירים לצרכן נקבע מדי חודש על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, וממנו ניתן להסיק את הצמיחה של המשק הישראלי. הצמדה של הלוואה למדד שומרת על ערך הכסף ודואגת שהוא לא יושפע (לטובה או לרעה) מהמגמות העתידיות במשק.

קופת גמל

קופת חיסכון פנסיונית לתקופה ארוכה (15 שנה) או עד גיל 67, המיועדת להבטחת ההכנסה לאחר גיל הפרישה. גם היא (כמעט כמו כל דבר אחר, כמו ששמתם לב) מושקעת בשוק ההון כדי שערכה לא ייפגע.

איגרת חוב

נייר ערך שבאמצעותו צד אחד (חברות ותאגידים) לווה כסף מצד אחר (הציבור, בתיווך הבנקים) ומתחייב להשיב לו את הכסף בתוספת ריבית. תספורת היא כינוי למצב שבו הטייקון הגיע למצב שבו הוא לא יכול להשיב לציבור את הכסף, והבנקים מחליטים לחתוך לו חלק ממה שהוא חייב לנו.