מי מפחד מאיילת שקד בעירום?

עבודה של בוגר שנקר המציגה את שרת המשפטים, איילת שקד, בעירום צונזרה. ״ההוראה הגיעה מלמעלה״, אומר היוצר

הנהלת המכללה לעיצוב והנדסה שנקר צנזרה ציור המציג את שרת המשפטים איילת שקד בעירום. הדימוי, פרט מתוך העבודה ״סדינים״ של בוגר המחלקה לאמנות ים עמרני, הוצג בפריוויו לתערוכת הבוגרים שהתקיים לעיתונאים ומוזמנים ביום רביעי. ביום למחרת, לקראת הפתיחה של התערוכה לציבור הרחב, מסקנטייפ שחור בצורת איקס הושם על פניה של שקד.

"אחרי הפריוויו התחלתי לקבל טלפונים מאנשי סגל שאמרו לי שיש הוראה מגבוה להוריד את זה", מספר הבוגר ים עמרני. "זה היה אולטימטום: או להסיר את העבודה לגמרי, או לכסות את הדמות של איילת שקד. שמו אותי בפינה ולא הייתה לי ממש ברירה. בסך הכל אני תלמיד של המוסד ואני רוצה להציג – אז נאלצתי בסוף לעשות את מה שהם אומרים".

לטענת עמרני, אנשי המחלקה לאמנות, כולל ראש המחלקה פרופ' לארי אברמסון, ניסו להאבק בהחלטה לצנזר את הציור, אבל זה לא עזר: "ההוראה הזאת לא הגיע מאנשי המחלקה. לפי מה שאני מבין, היא הגיעה מלמעלה, מהאזורים של יולי תמיר (נשיאת מכללת שנקר)".

משנקר נמסר: "לאור הטענה שהעבודה עלולה לפגוע בשרה שקד קיבל הסטודנט הנחייה ברורה לשנות את העבודה כך שלא יתאפשר זיהוי בין העבודה לשרה שקד או כל דמות ציבורית אחרת". תגובת שרת המשפטים איילת שקד לא התקבלה.

בשנה שעברה, במסגרת התערוכה "מותו של הסטרייט" בחלל השיתופי בהרצל 140, איור מיני של יאיר נתניהו הוסר לאחר לחץ ואיומים בתביעת לשון הרע מצד משפחת נתניהו. עו"ד יוסי כהן, המייצג את המשפחה הסביר אז: "יאיר נתניהו סטרייט, והצגתו כגיי חוטאת לאמת ופוגעת בשמו הטוב"