אגו, גסויות והאשטאג מבאס: כל החתיכים אצלי בריאיון לקראת איחוד

הם היו להקה חצופה שחרשה את הארץ, חיו ברכב והעיפו אלפי אנשים באוויר. ואז הגיע השבר. שש שנים אחרי הפירוק חברי כל החתיכים אצלי מתאחדים להופעה אחת ופותחים הכל

כל החתיכים אצלי (צילום: דין אהרוני רולנד)
כל החתיכים אצלי (צילום: דין אהרוני רולנד)
3 בינואר 2019

לפני שכל החתיכים אצלי הפך לצירוף מילים שבו אנשים חסרי מעוף משתמשים על משקל "עם היפות שלי" בפייסבוק, לפני שכל החתיכים אצלי הפך לכותרת הכי שחוקה של עורכי מדורי רכילות עצלנים, לפני כל זה – כל החתיכים אצלי הייתה להקה. ממש להקת רוק, מצליחה וגם די חצופה בגזרה הצרה של האינדי הישראלי.

אחרי שני אלבומי אולפן ואינספור הופעות בארץ, אבל ממש בכל חור בארץ, התפרקה הלהקה ב־2012 וחדלה להופיע לגמרי פחות משנה אחר כך. מנהיגת ההרכב וכותבת השירים, איה זהבי פייגלין, יצאה לקריירת סולו שהניבה שני אלבומים, ולאחרונה גם חידוש מהמם ביופיו לשיר "איילת אהבים" שהקליטו במקור שלישיית גשר הירקון. אתם מוכרחים לשמוע אותו.

עוד כתבות מעניינות:
למה מיילי סיירוס ואריאנה גרנדה מסרבות להילחם?
21 הדברים הכי טובים שקרו במוזיקה השנה
קאט פאוור מוכיחה שיש לה תשע נשמות

עכשיו, שש שנים אחרי הפירוק, הם חוזרים להופעת איחוד ראשונה. אם אתם אוהבים אותם זו ההזדמנות שלכם, כי הם לא מתכוונים לחזור לפעילות. לרגל ההופעה נפגשנו עם כל החתיכים (למעט גלעד מאיר) ועם זהבי פייגלין לשמוע איך מרגיש להיות מטבע לשון שחוק בסלנג העכשווי. "זה הורג את הוד מבפנים", צוחק נמרוד לביד (גיטרות, קולות), "קשה לו שהשם שלנו מפורסם יותר מהלהקה".

הוד שריד (תופים): "בכל פעם שעולה משהו חדש עם כל החתיכים אצלי אני מקבל התראה בגוגל אלרט. בכל שבוע יש איזו כותרת במדורי רכילות עם כל החתיכים אצלי שאין לה שום קשר אלינו. הפכנו להאשטאג".

אז מה נהיה? התגעגעתם, זה העניין?
לביד: "וואלה, כן. ואם צריך סיבה בכוח, אז יאללה, בואו נציין עשור לקום הלהקה".

המפגש לקראת האיחוד מעלה בהם זיכרונות. "באינדינגב הלך פוגו מטורף של איזה כמה אלפי אנשים ומישהו שבר שם את האף. בסוף ההופעה הוא בא אלינו עם אף שבור להודות ללהקה", נזכר שריד, ואילו לביד וזהבי פייגלין מתייחסים להופעת הלהקה ברוק עצמאות בראשון לציון כנקודת שיא. "תבין, אנחנו מאוד פריפריאליים, במקור – כרמיאלי, חדרתית ושני קיבוצניקים שהיו נוסעים במוניות שירות לעיר הנוער בחיפה", מסביר לביד, "בשבילנו רוק עצמאות היה דבר ענקי, כשגדלנו רוק עוד היה עניין".

למה התפרקתם בכלל? יכול להיות שהתחיל להיות קשה להיות חברים ב"איה ולהקתה"? אחרי הכל היא כתבה את כל השירים.
זהבי פייגלין: "הו!".

לביד: "ברור שהיה קשה, ברור שהיה גם אגו. היינו יחד שבע שנים והיה אינטנסיבי מאוד, זה היה חייב להגיע לאיזו נקודת שבר".

כל החתיכים אצלי (צילום: דין אהרוני רולנד)
כל החתיכים אצלי (צילום: דין אהרוני רולנד)

נקודת השבר הגיעה עם תום מסע הופעות שהתחקה אחרי סיבוב ההופעות "מסע הבחירות של מאיר אריאל", אשר התרחש באותם המקומות 25 שנה קודם לכן. הלהקה הופיעה ארבע פעמים ביום, חיה ברכב במשך חמישה ימים ברצף עם במאי וצלם. "הגענו בסוף הטור להופעה האחרונה בבארבי כמו מנצחים", נזכר שריד, "אחריה איה הודיעה לנו שזה נגמר".

זהבי פייגלין: "כן, אני מסרתי את ההודעה, אבל ברטרוספקטיבה נראה לי שכל אחד הגיע לבד כבר למסקנה באותו שלב שזה הסוף".

כל החתיכים נתפסה כלהקה די פרובוקטיבית, אולי בגלל הגסויות שיצאו מפי סולנית ולא מפי סולן. מעניין אם גם היום הדברים היו מקפיצים את האוזניים כמו שאז.
לביד: "וואו, חשבתי על זה הרבה פעמים. אז גברים אמרו כל מה שבא להם להגיד במוזיקה. אם איה הייתה גבר וכותבת כפי שהיא כותבת, הייתה לזה התייחסות אחרת לגמרי. אני זוכר אפילו שלי היה קשה בהתחלה, כשאיה באה אל הלהקה עם 'שיר הכוס' ("70 איש עומדים בתור ללקק לך בכוס" – אז"א). ולמה בעצם? כי גם אני הייתי פלוץ שמושפע מהחברה כמו כולם".

האם זהבי פייגלין חיפשה לעשות פרובוקציות או שפשוט כתבה מתוך התעלמות ממה שמקובל מזמרות יוצרות? ובכן, היא צודקת כשהיא עונה שאין סתירה. "רציתי לתת בראש עם המילים לא פחות משהגיטרות והתופים נותנים בראש", היא אומרת, "זו הייתה חלק מהרוח הצעירה והמאוד פאנקיסטית לדעתי שאפיינה אותנו, גם בשירים ובמוזיקה וגם בהתנהלות של הלהקה, באופן שבו קידמנו את עצמנו, בכך שהיינו פותחים מגברים בכל פינת רחוב, מופיעים בחורים בכל הארץ. רצינו לתת בראש וזה מה שעשינו".

שריד: "הרבה אנשים אהבו לקטול אותנו על הדרך הזאת שלנו, ואהבנו גם את זה. הלכנו אחרי איה בקטע הזה כי הרגשנו שזה אמיתי, שזה בא ממקום ייצרי ושחשוב לנו לומר שזה קיים ושזה שונה ושזה אנחנו".

לביד פתאום נזכר בימיה הראשונים של הלהקה ולא ממש בורר מילים: "בתחילת הדרך איה בעיניי לא הייתה הכי מוכשרת, לא הזמרת הכי טובה, לא הבחורה הכי יפה…".

איה: "ונוסף לכל גם צולעת!".

לביד: "שמביאה משהו כל כך אמיתי ומגובש שאתה לא יכול שלא לקבל. היא לא ניסתה להיות שום דבר – זו הייתה היא. אם דושבג כמוני התחבר לזה אז, בטוח שיהיה לזה קהל, חשבתי".

עכשיו, עם יד על הלב, עד כמה זו הופעת איחוד חד פעמית ולא טבילה לבדוק מה טמפרטורת המים?
זהבי פייגלין: "אנחנו באים לעשות כיף. הכי חד פעמי".

← כל החתיכים אצלי, בארבי, קיבוץ גלויות 52 תל אביב, שבת (19.1) 20:30, 65 ש"ח