כל המוצרים בסל אחד: הקואופרטיבים שעוקפים את רשתות המזון

קואופרטיב אורגני דרום תל אביב, קואופרטיב מעוז אביב וקואופרטיב שלנו מציעים אלטרנטיבה זולה ונוחה לרכישת מזון ברשתות הגדולות

קאופרטיב אורגני בדרום תל אביב. צילום: בן קלמר
קאופרטיב אורגני בדרום תל אביב. צילום: בן קלמר
10 ביולי 2014

קואופרטיב אורגני דרום תל אביב

ממתי? שנה באופן רשמי
כמה חברים? 90

בניגוד לקואופרטיבים שמאפשרים לכם להתנמנם על הספה עד שינחת ליד הדלת ארגז, מילת המפתח בקואופרטיב מפלורנטין היא מעורבות. "מי שמעניין אותו רק המחיר ואדיש לכל המשתנים האחרים שמעורבים ברכישת מזון והמסלול שהוא עובר, לא ימצא את מקומו אצלנו", מעריך אור קליינר, פעיל בקואופרטיב.

איך זה עובד?
שולחים מייל לאתר (cooptlv.org) ומקבלים הסברים טכניים לתיאום ציפיות משותף, משלמים 200 ש"ח, 150 מהם פיקדון למקרה שבעת עזיבה נותרו חובות. בקואופרטיב אין משכורות והפעילות מתחלקת בין חברי הקהילה. אחת לחודשיים מתייצבים לתורנות בת שעתיים. ההיצע כולל עשרות פריטים, שעשויים להתאים לכם בול אם אתם טבעונים, אורגניים ולא קונים מוצרים מהשטחים. הירקות והפירות נקנים מחקלאי ושאר המוצרים מגיעים ברובם מעסקים קטנים. "כשהכל עובד כשורה לא צריך להיכנס לסופר", אומר קליינר, "רמת המחירים דומה לקנייה בחנות אורגנית – לא הכי זול בעולם, אבל זו חוויה שונה. אצלנו לא קל ונוח, ולפעמים צפוף וחם, אבל הרווח הוא שייכות לקהילה".

קאופרטיב אורגני – בול לטבעוניים אורגניים. צילום: בן קלמר
קאופרטיב אורגני – בול לטבעוניים אורגניים. צילום: בן קלמר

קואופרטיב מעוז אביב

ממתי? שנה
כמה חברים? 40 משפחות

כשאלון גרוס, יוצא קואופרטיב אורגני דרום תל אביב, עבר לשכונת מעוז אביב, הוא הבין שנפל על שכונה עמוסה בפעילויות קהילתיות. ממסיבות החלפות, דרך פרויקט בתים פתוחים ועד גינה קהילתית ענפה. "המון דברים מגניבים קורים בשכונה והחלטתי שזה המקום לשכפל את המודל של הקואופ שהכרתי". כיום הקואופרטיב שהקים מרכז סביבו יותר מ־40 משפחות שקונות דרכו ירקות ופירות, טחינה וסילאן, שמן, יין ומוצרים יבשים. "פרסמנו לא מזמן סקר בין החברים שמשווה את המחירים שלנו עם מגה השכונתית, שרוצחת במחירים", מספר גרוס. "בכל הקשור בגזרת היבשים אנחנו משלמים 50 אחוז פחות. בגזרת הירקות והפירות זה גם משתלם אבל כמובן שירקות מרוססים מהשוק או מהסופר זולים יותר מאשר הירקות אצלנו".

איך זה עובד?
מי שרוצה להצטרף יוצר קשר עם האתר ורוכש מניה במחיר חד פעמי של 200 ש"ח – 50 מהם יוחזרו אם ירצה לעזוב – ופעם בחודשיים־שלושה משתתף בתורנות חלוקה. "אפשר להמיר את התורנות בתפקידים שונים בקואופרטיב", מוסיף גרוס ומציין כי מדי פעם נערכות מסיבות לקואופ, "מעין הפנינג גיבוש להורים ולילדים. זה כיף וזה חלק מהעניין".

שלנו

ממתי? חצי שנה
כמה חברים? 500
"שלנו" הוא קואופרטיב חברתי ללא מטרת רווח הפועל ליצירת אלטרנטיבה לתחומים המתאפיינים בכשלי שוק, כגון גופים פיננסיים, מוסדות חינוך פרטיים ועוד כהנה וכהנה רעות חולות. אבל עוד חזון למועד: בינתיים תוקף "שלנו" את תחום הקמעונאות דרך הקמת מכולת עם ערכים. "יש בחנות מותגים, אבל המאזן בינם ובין מוצרים של עסקים קטנים נוטה לטובת האחרונים שמקבלים עדיפות", מדגים ישי סקלי, פעיל בקהילה. "מהם אנחנו לא גובים תשלום על שטח מדף, ובמקביל לא נקבל מתנות מתאגידים, שנוהגים לתת מדף או מקרר כדי לדחוף את הקטנים הצדה".

קאופרטיב שלנו – "אלטרנטיבה לתחומים המתאפיינים בכשלי שוק". צילום: יולי גורודינסקי
קאופרטיב שלנו – "אלטרנטיבה לתחומים המתאפיינים בכשלי שוק". צילום: יולי גורודינסקי

העובדים ב"שלנו" משתכרים יותר משכר המינימום המקובל בעולם הקמעונאי וזוכים לתנאים סוציאליים משופרים. היחס ללקוחות, כהגדרת סקלי, הוא "חינוכי – אנחנו מכוונים לצרכנות נבונה ולקנייה רק של מה שצריך. בלי שיטות שיווק נסתרות. זה פוגע בהכנסות, אבל אנחנו מתפשרים לטובת הערכים". "שלנו" מציעים סל מוצרים מגוון ואטרקטיבי ביחס לשופרסל דיל הסמוך. "אנחנו לא זולים כמו רמי לוי והרשתות החרדיות, אבל נגיע גם לשם", מעריך סקלי. "אם בסופר מוכרים לך קפה במחירי הפסד ומוצרי ניקוי ברווח של 300 אחוז, אצלנו התמחור שקוף וסל המוצרים נותר משתלם ותחרותי". הרווחים מהחנות מיועדים להשקעות עתידיות בחנויות נוספות שיקומו בתל אביב ומחוץ לה. "המודל שלנו הוא התרחבות ושכפול ולא חלוקת דיבידנדים או מכה על חשבון הקונים", מצהיר סקלי.

איך זה עובד?
החנות פתוחה לכלל הציבור. מי שמעוניין להצטרף לקואופרטיב פונה לאתר, ממלא טופס ומשלם 1,000 ש"ח שמזכים אותו ביחידת חברות. "נכון לעכשיו המחירים בחנות זהים לחברים וללקוחות מזדמנים, אבל אם נמשיך ונפתח גם איגוד אשראי וקופת גמל, יהיה לחברוּת ערך מוסף גם ברמה הכלכלית", מעדכן סקלי. "שלנו" מאפשר לחברים לקבוע את רמת המעורבות במיזם, משותפים שקטים ועד מעורבות עמוקה שאינה כופה עליהם קהילתיות דביקה. עוד בתכנון: פנסיה, גני ילדים ו"כל מה שנוכל לשלב בו אינטרס כלכלי וסט ערכים שמבוסס על קהילתיות וסולידריות", מבטיח סקלי.