CUPZ By BeanZ

רץ ברשת: כל מה שחובב קפה אמיתי צריך לדעת

תכירו. צילום: שאטרסטוק
תכירו. צילום: שאטרסטוק

מהו הקפה הטוב ביותר לדעת מגזין “פורבס”? כמה כוסות קפה צריך לשתות ביום כדי להאריך ימים? ומה עושים פרחים בקפה שלכם? ואיך חולטים קפה בבית? הנה כל מה שאתם צריכים לדעת

1 באוגוסט 2018

1. תשתו יותר, תחיו יותר

האם קפה הוא בריא? ובכן, תלוי באיזה מחקר נתקלתם. כתב העת הרפואי האמריקאי “JAMA” פרסם באחרונה מחקר שהתבסס על שאלון שנאסף מחצי מיליון בריטים ועקב אחרי הרגלי השתייה שלהם במשך כעשור. המחקר מצא כי בקרב מי שנוהג לשתות בין כוס לשמונה כוסות קפה ביום התמותה יורדת ב־8־16 אחוזים בקורלציה לכמות הקפה (1־8 כוסות). אין בנמצא הסבר לתופעת אריכות הימים של לוגמי הקפה ולא התגלה הבדל בין מי שצרך קפה עם קפאין ובין מי שלגם קפה נטול קפאין. שורה תחתונה: החוקרים מצאו קשר בלתי מוסבר בין שתיית קפה לחיים ארוכים, אולי אפשר לקרוא לזה פשוט שמחת חיים.

תשתו יותר תחיו יותר. צילום: שאטרסטוק
תשתו יותר תחיו יותר. צילום: שאטרסטוק

2. הקפה שחובה לנסות

עם ההתחזקות האופנתיות של קפה חד זני (להבדיל מתערובות קפה), מתחדדת השאלה מהו הקפה שחובה לנסות. לפי מגזין “פורבס״, הקפה הטוב ביותר באמריקה הוא קפה קונה (Kona) מהוואי – פולי ערביקה מסוג גואטמלה שגדלים בגובה של אלפיים מטרים מעל פני הים ומצטיינים בטעם עשיר ובארומה מורכבת. כ־600 חוות בהוואי מגדלות קונה, והפולים גדלים על אדמת וולקנו פעיל. התוצאה היא גוף בינוני, תכונות של חריפות וחמאתיות וסיומת ארומטית מצוינת. המגזין “הוואי ביזנס״ מדווח שבעזרת טכנולוגיה חדשה הצליחו החקלאים באחרונה להתגבר על חיפושית בשם בורר שהתגלתה ב־2010 והזיקה לגידולי הקפה. מכשיר מיוחד יורה את פולי הקפה בלחץ אוויר וכך מסנן את הפולים הפגועים.
והמחיר? עדיין גבוה מאוד: 26 דולר לשקיק פולים של 226 גר׳.

kona coffee. צילום: שאטרסטוק
kona coffee. צילום: שאטרסטוק

3. בשבילי הפוך לבנדר בבקשה

לבנדר, ורדים, היביסקוס, סמבוק שחור, קמומיל, פריחת הדובדבן. תחזית הטרנדים צפתה כי שנת 2018 תהיה פרחונית במיוחד בתחום הקולינרי, ומאכלים ומשקאות ישלבו פריחה. והנה, הפרחים הגיעו גם למשקאות הקפה. ברשת תמצאו היום שלל מתכונים, ובהם תמציות פרחים שמופיעות כתוספת לקפה. בארץ כבר תוכלו ללגום קפה הפוך לבנדר, בבר פטריית הקמבוצ’ה המחתרתי שנפתח באלנבי – קמבוצ’ה גולדן סאן.
קמבוצ’ה גולדן סאן, אלנבי 87 תל אביב, 7245005־054

קצת לבנדר. צילום: שאטרסטוק
קצת לבנדר. צילום: שאטרסטוק

דמי חליטה: 5 כלים לחליטת קפה בבית

Aeropress

כוס פלסטיק צרה וכוס נוספת שאפשר לדחוס בעזרתה את תוכן הקפה אחרי ההשריה במים, כדי שהקפה יעבור סינון דרך מסנן מתכת. אחרי שמשהים את הקפה בתוך הכוס, הופכים אותה ולוחצים את הקפה והנוזל כלפי המסנן, כך שהנוזל מטפטף אל הכוס. המכשיר מזכיר את סגנון ההכנה בקנקנן הקפה פרנץ’ פרס, שבו דוחסים את הקפה הטחון מטה בעזרת המסננת, ואת הנוזל המסונן שנותר בקנקן מוזגים לכוס (בישראל השימוש בפרנץ’ פרס נפוץ בשבתות בבתי מלון כשרים, כשמכונת האספרסו מושבתת).

Aeropress. צילום: שאטרסטוק
Aeropress. צילום: שאטרסטוק

Chemex

קנקן זכוכית כדורי עם פתח משפך המיועד לחליטת קפה בעזרת נייר מסנן, הומצא ב־1941 ומתהדר בצווארון עץ מבודד חום לאחיזה נוחה ובטוחה. הדגם, האופנתי עד היום, עוצב ב־1958 במוסד הטכנולוגי של אילינוי, ארצות הברית, ומוצג כיום במוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק. אגב, בסרט “מרוסיה באהבה” (1957), סוכן חשאי 007 (המוכר יותר כג’יימס בונד) מוזג לעצמו קפה מקמקס.

Woodneck

טבעת שעליה משחילים שקית בד קטנה ודרכה מסננים את הנוזלים מהקפה.

WOODNECK. צילום: שאטרסטוק
WOODNECK. צילום: שאטרסטוק

Kalita Wave

משפך מתכת או חרסינה בצורת טבעות שעליהן מניחים את מסנן הנייר. הצורה הפנימית המיוחדת של המכשיר יוצרת את אופן חלחול המים דרך הקפה.

kalita wave. צילום: שאטרסטוק
kalita wave. צילום: שאטרסטוק

V60

משפך חרסינה המונח מעל הספל, ובו מניחים מסנן נייר גלי המזכיר מנג’ט של עוגיות. צורת הנייר משנה את אופי הטפטוף ומשפיעה על רמת החשיפה של המשקה לאוויר.

V60. צילום: שאטרסטוק
V60. צילום: שאטרסטוק