כל מה שצריך לדעת על אירוויזיון 2019 ולא חשבתם לשאול

כמה קילומטר כבלים יהיו על הבמה, איזה משתתף כבש את ספוטיפיי, מי גדלו באותה עיר אבל הכירו רק בתחרות ואיזה צמד הם זוג במציאות

נציגת אוסטרליה לאירוויזיון, קייט מילר-היידקה, באירוע השטיח הכתום בכיכר התרבות בתל אביב      צילום: אנדרס פוטינג, EBU
נציגת אוסטרליה לאירוויזיון, קייט מילר-היידקה, באירוע השטיח הכתום בכיכר התרבות בתל אביב צילום: אנדרס פוטינג, EBU
12 במאי 2019

המספרים

האולם בביתן 2 באקספו תל אביב שהוכשר במיוחד לתחרות מכיל 7,300 מקומות, ונוסף על כך הוכשרו עוד 1,500 מקומות בגרין רום בבית 1 הסמוך שיימכרו לגמר בלבד, לנוכח הביקוש הנמוך עבורם בשאר המופעים (חצאי הגמר והחזרות הגנרליות). הכרטיס הזול ביותר עלה במקור 350 ש"ח, אולם בימים האחרונים נחתכו מחירי הכרטיסים שעוד נותרו ונכון למועד סגירת הגיליון ניתן עדיין למצוא כרטיסים לחזרות הגנרליות בכ־100 ש"ח בלבד.

בחצי הגמר הראשון יופיעו 17 מדינות ובחצי הגמר השני, הנחשב איכותי יותר, 18 מדינות. מכל חצי גמר יעלו לגמר עשר מדינות, ואליהן יצטרפו עוד שש: ישראל המארחת וחמש המממנות העיקריות של התחרות המעפילות אוטומטית לגמר: איטליה, בריטניה, גרמניה, ספרד וצרפת. 41 המדינות המשתתפות שלחו לתחרות השנה 14 זמרות, 18 זמרים, שש להקות ושלושה צמדים.

במהלך המופע ייעשה שימוש ב־2,100 גופי תאורה, שהתקנתם דרשה שימוש ב־80 ק"מ של כבלים. התכנות מראש של התאורה במופע נמשך 24 יום, ויידרשו 31 אנשים להפעילה בזמן אמת. על הבמה התוקנו 12 מסכי לד ענקיים (שאמורים לסמל את 12 השבטים) בגודל כולל של 12X36 מ'. מעל הבמה הותקנו עוד 130 משולשי לד, שיוצרים יחד צורה של תשעה משולשים גדולים הניתנים כל אחד להזזה באופן עצמאי. ההגברה במופע כוללת 150 רמקולים, 232 מיקרופונים, 14 שולחנות סאונד ו־33 אנשי צוות שיפעילו את כל המערך. 185 טונות של ציוד נתלה מהתקרה – כפול מבעבר. השידור יועבר לכ־200 מיליון בני אדם באמצעות 23 מצלמות, 11 ק"מ של כבל שידור ו־20 ק"מ של סיבים אופטיים.

ההימורים

יש לא מעט אינדיקטורים שאפשר ללמוד מהם על סיכויי הזכייה בתחרות. בסוכנויות ההימורים מוביל בבטחה, נכון לסגירת הגיליון, השיר "Arcade" של דנקן לורנס ההולנדי. בשנה שעברה נטע אמנם הובילה כמעט מרגע יציאת השיר ואכן זכתה, אך קפריסין שסיימה במקום השני דורגה רק במקום ה־17 לפני תחילת החזרות, כך ששום דבר לא סגור. השיר עם הכי הרבה האזנות בספוטיפיי הוא "Soldi" של מחמוד האיטלקי (כ־47 מיליון האזנות), אבל במקרה הזה מדובר בשיר שהפך ללהיט גם בארץ המגף עצמה. השיר שזכה להכי מעט האזנות, אגב, הוא "Keep on Going" של אוטו נמסדזה הגאורגי – 77 אלף בלבד. הוא גם מדורג במקום הלפני אחרון בהימורים (נכון לסגירת הגיליון).

אינדיקציה נוספת לזהות הזוכה הוא בחירת מועדוני המעריצים ברחבי העולם. ארגון המעריצים OGAE, שמנבא את הזוכה בכ־50 אחוז מהפעמים, בחר באיטליה כמנצחת שלו השנה, אבל צמוד אחריה מדורגות שווייץ והולנד.

הדת

באירוויזיון הזה יופיעו לא פחות מחמישה זמרים מוסלמים: בילאל הצרפתי (הורים ממרוקו), מחמוד (אב מצרי), סרהאט המייצג את סן מרינו אך מגיע מטורקיה, יונידה מאליצ'י מאלבניה וצ'ינגיס מוסטפייב מאזרבייג'ן.

המילים

ארבעה שירים מכילים את המילה "אהבה" בכותרת: "Pali Się" ("אש של אהבה" בפולנית), "Better Love" של יוון, "Love Is Forever" של דנמרק, "Too Late for Love" של שבדיה. שיר אחד מכיל דווקא את המילה שנאה – "Hatrið Mun Sigra" (השנאה תנצח) של איסלנד, ופורטוגל שולחת שיר שעוסק דווקא בטלפונים סלולריים ("Telemóveis").

השיר האלבני "Ktheju Tokës" (חזור לארצך) עוסק במשבר ההגירה מהמדינה: "חזור אל ארצך / הו, האיש אשר נטש את לבו / חזור אל ארצך / אתה יודע ששם לבך מחכה לך". הזמרת יונידה מאליצ'י היא גם בעלים של בוטיק בגדים מצליח בבירה טיראנה.

הפלגיאטים

האירוויזיון ידוע בהרבה דברים, אך מקוריות היא לא אחד מהם. שני מקרים השנה מותחים את גבולות הטעם הטוב: השיר הנורבגי של להקת קיינו אמנם כולל שירה נורדית מסורתית בשם יוייק (Joik) אבל זה מספיק כדי להסיח את הדעת מהעובדה שהפזמון של השיר שייך למדינה נורדית אחרת – השיר "Monsters" של סארה אלטו מפינלנד משנה שעברה. מקרה קיצוני אף יותר הוא של קפריסין, שהחליטה לשלוח העתק של השיר "Fuego" שהביא אותה עד למקום השני אשתקד, פרי עטם של אותם כותבים, שאם לא די בכך העניקו לו את השם "Replay".

האשכנזייה בהפתעה

מחקר של חברת מיי הריטאג' (הספונסרים הרשמיים של התחרות) מצא שנציגת צפון מקדוניה תמרה טודבסקה היא 3.3 אחוזים יהודייה אשכנזית.

הקנדיות

גם קתרין דוסקה נציגת יוון וגם אסתר פאוני נציגת רומניה גדלו במונטריאול שבקנדה באותן שנים (אבל לא הכירו עד התחרות).

הקאמבק

את פינלנד מייצג די.ג'יי דארוד, שאחראי ללהיט הגדול של שנת 2000, "Sandstorm". את השיר שחיבר לאירוויזיון "Look Away" ישיר על הבמה הזמר סבסטיאן ריימן, בזמן שדארוד יעשה כאילו הוא מתקלט.

הזוג

חברי צמד האלקטרו אינדי הסלובני, זאלה קראל וגאשפר שנטל, הם זוג במציאות. 

המשפחה

שני שירים בתחרות עוסקים באבות ואבהות, אבל בצורה שונה מאוד: השיר ההונגרי "Az én apám" ("אבי") של יוצי פפאי הוא שיר זיכרון לאביו המנוח, והשיר האיטלקי "Soldi" ("כסף") עוסק ביחסים הקשים בין אב מהגר לבנו. יש גם שיר על אחיות – השיר הגרמני "Sisters" של הצמד S!sters שהוקם במיוחד לתחרות, אך חברותיו אינן אחיות. השיר עוסק באחווה נשית אך נטען שהוא מטפורי ליחסים בין ישראל לגרמניה.

הגיל

המבצע המבוגר ביותר הוא סרהאט בן ה־54 המייצג את סן מרינו. המבצעת הצעירה ביותר היא זנה מבלרוס שתחגוג 17 בעוד ארבעה חודשים.

ההזדמנות השנייה

ארבעה זמרים בתחרות השנה כבר הופיעו בה בעבר כסולנים. הבולט שבהם הוא סרגיי לזרב, אחד הזמרים המצליחים ברוסיה שהשתתף בתחרות לפני שלוש שנים וסיים במקום השלישי. גם יוצי פפאי שמייצג את הונגריה השתתף בתחרות ב־2017 וסיים במקום השמיני. סרהאט הטורקי ייצג את סן מרינו בפעם השנייה אחרי שב־2016 לא הצליח להעפיל אל הגמר. תמרה טודבסקה ממקדוניה הצפונית התחרתה לראשונה כבר ב־2008, אך לא הצליחה להפעיל לגמר. טודסבקה גם שימשה זמרת ליווי ב־2004 וב־2014. נציגת סרביה נבנה בוז'וביץ' השתתפה בתחרות ב־2013 כחלק משלישיית Moje 3 שלא העפילה לגמר, והשתתפה גם באירוויזיון הילדים ב־2007 שם סיימה במקום השלישי. גם נציג ליטא יוריוס שימש כזמר ליווי ב־2015.

הגאווה המקומית

11 שירים בתחרות יבוצעו בשפת המדינה (מלבד מדינות ששפת המדינה שלהן היא אנגלית), מספר דומה לזה של השנה שעברה. השיר של סן מרינו כולל מספר מילים בטורקית והשיר הדני כולל כמה מילים בדנית, בצרפתית ובגרמנית.

הקאברים

הפריצה של ההרכב הפולני Tulia, המשלב פופ עכשווי עם שירה פולנית מסורתית, הגיע כשזכו בתחרות קאברים ללהקת דפש מוד.

הפין

הזמרת האוסטרלית קייט מילר-היידקי סיפרה במסיבת העיתונאים בישראל כי בנה בן השנתיים שר בבית את השיר שלה "Zero Gravity" עם המילים "Penis Gravity". השיר, אגב, נכתב על דיכאון אחרי לידה.