כמו כוסות רוח לנפגעי הרכבת הקלה

עיריית תל אביב הכריזה בשבוע שעבר שתעניק 5 מיליון ש״ח לבעלי העסקים שנפגעו מעבודות הרכבת הקלה, אבל הם זועמים: זה לא מספיק, מדובר במהלך יח"צני בלבד

פול גז בניוטרל. תוואי הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
פול גז בניוטרל. תוואי הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אנטולי מיכאלו)
30 בדצמבר 2015

בעלי העסקים באזור תוואי העבודות של הרכבת הקלה קיבלו בספקנות רבה את ההודעה ששחררה בשבוע שעבר עיריית תל אביב, לפיה היא תקים קרן פיצויים ייעודית בסך 5 מיליון ש״ח לעסקים באזור. לטענתם העירייה יצאה בהצהרות לתקשורת, אך לא קיימה איתם דיאלוג אמיתי בניסון להבין מה באמת יכול לסייע לעסקים שנפגעו מהעבודות.

"מבחינתנו הכל דיבורים, עוד לא ראינו שום סיוע אמיתי מהעירייה", אומר אבינועם מישאלוב מסוכנות האופנועים אבי הונדה, אחד העסקים הסמוכים לתוואי העבודות בדרך בגין. "מאז תחילת העבודות יותר מחצי מהלקוחות שלי נעלמו ועסקים פה נסגרים בזה אחר זה. מובן שארנונה ומסים אני משלם כאילו העסקים כרגיל, אבל בפועל לא מפנים לי את האשפה, לא מנקים את הרחוב, לא נותנים לי את השירותים העירוניים הבסיסיים שמגיעים לי. על מה אני משלם מסים בדיוק? אם חולדאי באמת רוצה לסייע לבעלי העסקים, הקלה בארנונה צריכה להיות הצעד הראשון".

ססמאות ריקות

"מהלכי הסיוע של חולדאי ושל העירייה הם למראית עין בלבד", טוענת ר', מעצבת אופנה ובעלת חנות בגדים בתוואי העבודות. "אף אחד לא פנה אלינו או דיבר איתנו, בעלי העסקים. העירייה מעדיפה להתעסק ביחסי ציבור במקום להבין את הצרכים ואת המצוקות האמיתיים בשטח. זה לא מפתיע אותי, גם בעבר, כשהעירייה ניסתה לעזור ולהציב שלטי פרסומת לעסקים על הגדרות סביב אתרי העבודה, העסקים היו צריכים לשלם מכיסם על הפרסומת הזאת. שלא יאכילו אותנו בססמאות ריקות – אין שום מצב בעולם ש־5 מיליון ש"ח באמת יצליחו להציל את כל העסקים בתוואי העבודות".

הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב
הדמיה של הרכבת הקלה בתל אביב

"ברור ש־5 מיליון ש"ח זה לא מספיק", אומרת מיטל להבי, סגנית ראש העירייה ומחזיקת תיק התחבורה. "כרגע מדברים רק על עבודות ההקמה של הקו האדום, אך בעתיד, עם תחילת העבודות על הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה, עסקים נוספים עלולים להיכנס למצוקה ועיריות נוספות יצטרכו לתת מענה. עיריית תל אביב הייתה הראשונה שנקבה במספר ברור וחתמה על צ'ק, ואנחנו קוראים למשרדי הממשלה ולעיריות השכנות להצטרף ולהפקיד כספים לטובת בעלי העסקים. מדובר בפרויקט לאומי ולא בפרויקט מקומי, ובכל הנוגע לגביית מסים – לעירייה אין סמכות לקבוע בצורה תקדימית את שינוי מדיניות גביית הארנונה, זו צריכה להיות החלטה ממשלתית שתחייב את כל הרשויות והעיריות בתוואי העבודות".

תוך כמה זמן העסקים יקבלו בפועל את הסיוע הכספי?
"אנחנו מעוניינים שכספי הקרן יעברו לבעלי העסקים על ידי ועדה חיצונית שתקבע קריטריונים ברורים של גורם בלתי תלוי. זוהי ההבטחה של העירייה לבעלי העסקים ואנחנו נעמוד בה. השאלה היא אחרת: כמה זמן יעבור עד שמשרדי הממשלה והרשויות בתוואי העבודות יצטרפו ליוזמה ויקצו גם הם כספים לסיוע? כולם מבינים שהעיר חיה על עסקיה, קטנים וגדולים כאחד".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: הנושא נמצא בבדיקה