ירוק נגד ירוק: כ-400 עצים יכרתו בדרך נמיר לטובת שביל אופניים

תגידו ביי ביי לרצועה הירוקה בצד שמאל. דרך נמיר (צילום: Ori~/ויקיפדיה)
תגידו ביי ביי לרצועה הירוקה בצד שמאל. דרך נמיר (צילום: Ori~/ויקיפדיה)

בעירייה מסבירים כי מדובר "בשביל החשוב ביותר ברשת השבילים המטרופולינית" וכי מרבית העצם הם מזן פולש, אך בשורה התחתונה מדיניות כריתת העצים הנדיבה של עיריית תל אביב-יפו במסגרת עבודות הפיתוח העירוניות נמשכת, לצד הבטחות לשתילת עצים צעירים שאינם מספקים תחליף הולם

21 באוגוסט 2022

אין מספיק עצים בתל אביב. כל מי שחי דרומית לירקון יודע את זה. בעיריית תל אביב-יפו התחייבו בעבר לשתול כ-100 אלף עצים חדשים עד שנת 2030, אך במקביל ממשיכות עבודות הרק"ל, התשתיות והשיפוצים הפרטיים ברחבי העיר לגבות קורבנות ירוקים בדמות אישורי כריתה נדיבים. תושבים עירניים גילו השבוע לזוועתם רישיון כריתה לכמעט 400 עצים בדרך נמיר, וזאת כדי לסלול במקום שביל אופניים כחלק מפרויקט "אופנידן" שאמור לייצר רשת שבילי אופניים בין הערים בגוש דן.

הכריתה המדוברת רחוקה מלהיות היחידה בתקופה האחרונה. בדרך השלום – עוד נתיב עירוני מרכזי שלא בדיוק נהנה מהצללה מסיבית – התקבל רישיון כריתה ליותר מ-100 עצים לטובת "שינויים גיאומטרים" במרחב הציבורי, ועל פני תוואי הקו הירוק של הרכבת הקלה התקבלו אישורי כריתה ל-1,654 עצים בסך הכל, מספר מחריד לכל הדעות גם אם ניתן להסביר או לתרץ אותו בשלל טיעונים. פרויקט "אופנידן" נמצא בשליטתה של חברת נתיבי איילון, אך העירייה היא זו שמקבלת את ההחלטות על כריתת עצים ומספקת את האישורים הדרושים לכך. את האפשרות לסלול את שביל האופניים על חשבון אחר מנתיבי הרכב הפרטי – הס מלהזכיר כמובן.

כך יוצא שעבור פתרונות תחבורה "ירוקים" לכאורה, מתבצעת כריתה המונית של האלמנט החשוב ביותר בסביבת מחיה ירוקה, ספקי החמצן, הצל וההביטאט של ציפורים וחיות רבות, הלוא הם העצים. בהקשר זה יש להזכיר שמומחים להגנת הסביבה מבהירים כי נטיעת עצים צעירים אינה תחליף לעצים ותיקים מבחינת השפעתם על הסביבה ורבים מהם רואים בכריתת עצים ותיקים פשע סביבתי של ממש.לטענת פעילי סביבה רבים, בעירייה מעדיפים באופן קבוע כריתת עצים על פני צמצום נתיבי רכב פרטי, ונתוני רשיונות הכריתה מעידים כי יש יותר משמץ של אמת בטענה.

>> אור אדום בלי ירוק: רק שינוי מדיניות יציל את תל אביב מאסון אקלימי
>> במקום העירייה: הפעילים שרוצים להכניס את היער לתל אביב

תראו את כל הצל שהעצים הצעירים עושים. תחנות אוטובוס בדרך נמיר (צילום: יונתן רוזין)
תראו את כל הצל שהעצים הצעירים עושים. תחנות אוטובוס בדרך נמיר (צילום: יונתן רוזין)

בעיריית תל אביב-יפו נזעקו להסביר כי "בדרך נמיר ישנם 1,094 עצים לשימור, 92 להעתקה ו-870 עצים לשתילה, מתוך 386 עצים המיועדים לכריתה ישנם 242 עצים ממין שיטה כחלחלה, עץ ממין פולש". עוד מציינים שם שבמסגרת הפרויקט מושקעים מיליוני שקלים לבניית קיר תמך לצורך שימור עצי אקליפטוס בעל ערכיות גבוהה ומדגישים כי "במצב הקיים ישנם 1,572 עצים בדרך נמיר, ולאחר סיום הפרויקט יהיו בדרך נמיר 2,056 עצים, כולל שדרוג משמעותי של חתך הרחוב והוספת תשתית של שביל אופניים, תשתית בעלת חשיבות בטיחותית גבוהה עבור רוכבי האופניים שנאלצים לרכב על כביש ראשי במצב הקיים".

עוד נמסר מדוברות העירייה כי "השביל המדובר הינו החשוב ביותר ברשת השבילים המטרופוליטנית, הוא מחבר בין איזור התעשייה בהרצליה, מתחם התכלת הנבנה בימים אלו, איזור התעסוקה החדש שנבנה בתל אביב (מתחם WIX) ומרכז תל אביב. בבחינת תוואי השביל האידיאלי נבחנו מספר אפשרויות ממזרח וממערב לדרך נמיר. צד מזרח נבחר בעקבות הימצאות תשתיות רבות בצד מערב אשר מהוות מכשול לסלילת השביל. פרויקט אופנידן שם דגש משמעותי על שימור עצים ושמירת מאזן עצים חיובי לאורך השבילים, החשיבות האקולוגית ומתן הצל של עצים בסמוך לשבילי אופניים מהווים ערך עליון בפרויקט ובמסגרתו ניטעים למעלה מעשרת אלפים עצים".