זעם ברחוב אלנבי: 11 עצי פיקוס ותיקים נכרתו בעבודות הרק"ל

הפיקוסים ברחוב אלנבי לפני הכריתה (צילום: יחסי ציבור/חי - חילונים ירוקים)
הפיקוסים ברחוב אלנבי לפני הכריתה (צילום: יחסי ציבור/חי - חילונים ירוקים)

בנת"ע מסבירים שלא הייתה ברירה והכל באישור פקיד היערות, בעירייה מבטיחים לשמור על הפיקוסים שבהמשך תוואי הקו הסגול (הנמצאים אף הם תחת איום כריתה), אבל תושבי השכונה טוענים שבמפגש שיתוף הציבור שערכו נת"ע והעירייה לפני תחילת העבודות, הובטח להם בעל פה כי לא ייכרתו עצים ברחוב אלנבי. אז הובטח

המחזה שמתרחש בימים האחרונים ברחוב אלנבי זעזע רבים מתושבי תל אביב שעברו במקום במקרה: עובדי חברת נת"ע פשטו על עצי הפיקוס הוותיקים שבמקטע שבין קינג ג'ורג ומונטיפיורי, והחלו בעבודות כריתה וגיזום אגרסיביות. בעיר שבה כל פיסת רחוב מוצלת היא הצלה אמיתית, וכל עץ בוגר הוא בגדר נס, אפשר היה להבין גם את הזעם שהתלקח ברשתות כשהחלו לזרום דיווחים על המתרחש.

בנת"ע, האחראית על עבודות הקו הסגול, מיהרו להסביר שכל העבודות מתבצעות על פי התכנון המקודם ובאישורו של פקיד היערות הממונה וחתום על כל כריתה של עץ במרחב העירוני במקרים שיש בכך הכרח בגלל פרויקטי בנייה ותשתית. עוד הבהירו גורמים בנת"ע כי כריתת העצים לא נעשתה בלב קל ואף נבדקה העברתם למיקום חלופי שהתגלתה כבלתי אפשרית, אך לא היה מנוס מהכריתהה עקב הימצאם על תוואי הרכבת המתוכנן. התוואי המדובר כולל חתך רחוב חדש ובו שבילי אופניים ורציפי תחנות, והפיקוסים היו חייבים לפנות להם מקום.

תראו את כל העצים הקטנטנים. הקו הסגול באלנבי (צילום מסך: הדמיית נת"ע/Youtube)
תראו את כל העצים הקטנטנים. הקו הסגול באלנבי (צילום מסך: הדמיית נת"ע/Youtube)

ההסברים האלה לא סיפקו תושבים זועמים שנכחו במפגש שיתוף הציבור של נת"ע ועיריית תל אביב-יפו לפני תחילת העבודות על הקו הסגול, וטענו כי במהלכו הובטח להם בעל פה כי לא ייכרתו עצים באלנבי. "נראה אותם משחררים את ההקלטה של הזום", אמרה ל"טיים אאוט" תושבת שנכחה במפגש. "הם הרי הקליטו אותו. והם הבטיחו שם הבטחות שלא בכתב. הם גם הקטינו את כל מי ששאל על העצים, מיהרו לקפוץ ולהשתיק". גם נ', תושב השכונה שנכח במקום, זוכר הבטחות דומות. "הייתה אמירה ברורה שלא ייכרתו עצים. לכרות עצים לטובת שביל אופניים זו חלמאות בלתי נתפסת. אנחנו עוקבים אחרי כל דיווח של נת"ע ובשום מקום לא יידעו את הציבור ונתנו לוהזדמנות לערער על האישור של פקיד היערות. זה מחטף מסריח בכסות המלחמה, כי למי אכפת עכשיו מכמה עצים".

גם חבר מועצת העיר ויו"ר סיעת "חי – חילונים ירוקים" ראובן לדיאנסקי נזעק לשטח ושיגר פנייה דחופה לראש העיר רון חולדאי, בדרישה להתערבותו המיידית להצלת הפיקוסים באלנבי בין רחוב ברנר לרחוב אחד העם. "אבקשך להתערב בעניין באופן מיידי ולמנוע את כריתת עצי הפיקוס", כתב לדיאנסקי, "להעלות פוסטים בנושאי קיימות זה נחמד אך לא מספיק, כאן נדרשת התערבותך מול נת"ע לעצירת הכריתות ומיד!"; יש לציין בהקשר זה כי בחלקו הדרומי יותר של פרויקט הקו הסגול באלנבי עדיין לא הושלם תכנון התוואי, וגורלם של עשרות עצי פיקוס בוגרים נוספים עדיין אינו ידוע.

העץ הכי מצל בעיר. פיקוסים בתל אביב (צילום: שלומי יוסף)
העץ הכי מצל בעיר. פיקוסים בתל אביב (צילום: שלומי יוסף)

על אף שהאחריות על תכנון התוואי ועל כריתת העצים היא של נת"ע, בעיריית תל אביב-יפו הגיבו ואמרו כי "כחלק מתכנון הרחוב במסגרת עבודות הרק"ל, נושא העצים קיבל התייחסות משמעותית, בין השאר, שונתה תכנית המסילה בדופן המערבית באופן שמאפשר הצלת מרבית העצים בדופן זו. במספר מיקומים נקודתיים, עקב רדיוס ותוואי מסילה ולאחר בחינת חלופות רבות, סומנו מספר עצים לכריתה – אך יודגש כי מתוך 227 עצים אושרה כריתתם של 15 עצים, כך שאחוז שימור העצים ברחוב עומד על 94 אחוז. נוסיף כי לשמחתנו צוות התכנון של הקו הסגול לא חוסך במאמצים ובוחן חלופות שונות אשר יבטיחו שימור מרבי של עצי רחוב וצל בעתיד".

לגבי עצי הפיקוס הבוגרים שנמצאים בהמשך התוואי, נמסר מדוברות עיריית תל אביב-יפו כי "חשוב לציין שעבודת התכנון עדיין לא הושלמה. בימים אלו, אנו נמצאים בפתח שלב תכנון נוסף המתייחס בעיקר לקטעי המסילה ותחנות הרק"ל (שלב אינפרא 2 בעבודות). בתחום זה, קיימים עצי פיקוס בוגרים לשימור אשר נופלים בתחום הרציפים העיליים, ואנו תקווה שבעבודה משותפת עם המדינה והזכיין ימצא פתרון תכנוני שיאפשר שימורם בתחום הרציפים. העירייה רואה בשימור עצי הרציפים פעולה הכרחית לצורך הבטחה של הצללה טבעית, איכותית וברת קיימא של התחנות לרווחת המשתמשים בתחבורה הציבורית וכלל תושבי העיר".