הבועה

איך הפך כרמל שאמה הכהן לראש העיר הכי מרענן בסביבה?

כרמל שאמה הכהן (צילום: שלומי יוסף)
כרמל שאמה הכהן (צילום: שלומי יוסף)

תחבורה ציבורית בשבת, מדיניות דלת פתוחה ואימוג'י לב: כרמל שאמה הכהן מוכיח שתל אביביות היא לא תכונה של גאוגרפיה

בתקופה האחרונה תל אביבים רבים משפשפים את עיניהם ושואלים את עצמם: איך ייתכן שבזמן שבעיר העברית הראשונה, מעוז החופש והמכה של החילוניות הישראלית, התחבורה הציבורית בשבת היא קורקינטים ובכיכר רבין מתקיימים אירועים בהפרדה מגדרית, רמת גן הקטנה נמצאת בעיצומה של מהפכה חילונית? והאם יכול להיות שראש עיר ליכודניק הוא מי שעוקף את תל אביב השמאלנית? לפני שבעה חודשים נכנס חבר הכנסת והשגריר לשעבר כרמל שאמה הכהן בן ה־45 לתפקיד ראש העיר רמת גן. הוא גבר על קודמו בתפקיד, ישראל זינגר, לאחר שבסיבוב הקודם, ב־2013, הוא הפסיד לזינגר.

שאמה הכהן סיים בדיוק כהונה של ארבע שנים כשגריר ישראל ב־OECD ובאונסק"ו, תפקיד שבמהלכו התגורר בפריז. קודם לכן שימש חבר כנסת מטעם הליכוד, וכבר אז התבלט בעמדות לא שגרתיות. בשבתו כיו"ר ועדת הכלכלה הוא פעל רבות בנושאים חברתיים מבחינת רגולציה ומיסוי וסייע בהעברתן של מסקנות ועדת ששינסקי בדרך לרפורמת המיסוי בסקטור הגז הטבעי. ב־2014 התבטא בעד פתרון שתי מדינות לשני עמים. באותה שנה, ערב השבעתו לכנסת (לפני שמונה לשגריר), העביר ביקורת על מפלגתו: "המינון כרגע בין העיסוק של הסיעה במגרון וחברון לבין חצור ודימונה, והאתגרים הכלכליים חברתיים ובראשם מחירי הדיור הבלתי נסבלים אינו מידתי באופן קיצוני". עוד קודם לכן, ב־2004, עמד לצד ראש הממשלה אריאל שרון כשתוכנית ההתנתקות הייתה על הפרק. מתנגדיו מכנים אותו אופורטוניסט ואוהב פרסום. אחרים טוענים שרבות מהצעות החוק שהעביר במהלך כהונתו בכנסת נבעו מרדיפת כותרות. זכורה במיוחד הצעת חוק ההתנזרות, שבו ביקש להעלות את הגיל שממנו מותר לקיים יחסי המין מ־14 ל־16.

בחודשים הבודדים שבהם הוא מכהן בתפקיד הצליח שאמה הכהן להפוך לאחד מכמה ראשי ערים חדשים ובולטים במדינת ישראל. זאת גם בזכות פוסטים עתירי אימוג'י, שעליהם עוד יורחב בהמשך, אך בעיקר בשל כמה צעדים נועזים שכבר מזמן לא נראו במחוזותינו. ביוני 2019, לאחר שהורדה נערה מהבמה במהלך הופעה של נתן גושן בגלל "שירת נשים", החליט שאמה הכהן שבכל אירוע עירוני הפתוח לקהל הרחב תופיע לפחות זמרת אחת ותוכן האירוע יצריך את אישור מנכ"לית העירייה או יועצת ראש העיר למעמד האישה. הוא התבלט במיוחד כשפעל לקידום קווי אוטובוס בשבת מרמת גן לתל אביב.

גם הוא מתגעגע לליכוד של פעם. שאמה הכהן (צילום: שלומי יוסף)
גם הוא מתגעגע לליכוד של פעם. שאמה הכהן (צילום: שלומי יוסף)

"בעיריית תל אביב אמרו לנו לפני שבוע שהם רוצים להצטרף ליוזמה של האוטובוסים בשבת", מגלה שאמה הכהן בריאיון שנערך השבוע בלשכתו. "אנחנו רוצים לעזור לאוכלוסייה ממזרח ומצפון העיר להגיע למרכז העיר. יכול להיות שיצטרפו ערים נוספות וזה יוזיל עלויות, יהיה יותר שירותי ובתדירות גבוהה".

זה מהלך אמיץ. מופעל עליך בעקבות זאת לחץ מהליכוד?
"לא שמעתי כלום מהליכוד באופן ישיר. באופן עקיף מעודדים אותנו, וזה נותן גיבוי לעיר להחליט איפה נקודת האיזון של המרחב הציבורי בשבת. הלחץ מגיע מרבנים גדולים שמנסים להתערב", הוא אומר. "יש אנשים שמתקשרים ומנסים להשפיע עליי. יש הרבה אמוציות והפחדות. כבר נאמר לי 'תיזהר, כל מי שיצא נגד השבת נעלם'".

במקום להיזהר הגברתם את התדירות.
"נכון, הגברנו את תדירות האוטובוסים משעה ל־45 דקות. בכל פעם שעשו פשע שנאה או אלימות, הוא ישיג בדיוק את ההפך".

אתה לא חושש לפגוע בציבור בוחריך?
"יש לזה מחיר, אין ויכוח. הבעיה – הדתיים, ברגע שאתה עושה דבר כזה, אתה מאבד אותם לתמיד. אתה יכול להיות ראש העיר הכי טוב בעולם, אבל הבוחר הדתי יכול לאבד שיקול דעת כשמדובר בשבת. זה מצריך הרבה השקעה. אבל הסיכון הכי גדול שאתה לוקח זה שבעוד חמש שנים לא תיבחר שוב. אבל עשית מה שרצית לעשות".

יצטרף ליוזמת האוטובוסים? רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)
יצטרף ליוזמת האוטובוסים? רון חולדאי (צילום: איליה מלניקוב)

עם עליית מחירי הדיור ברמת גן, כך טוען שאמה הכהן, נטתה העיר מבחינה פוליטית למרכז־שמאל. "כל תושב שני הצביע כחול־לבן. נתון מדהים, לא? זה מראה שהיוזמה של התחבורה הציבורית בשבת הגיעה מלמטה. וזה לא רק פה, גם רון קובי בטבריה הוביל מהלך דומה".

והוא מטעם הימין החילוני.
"ימני ומזרחי".

איך אתה מסביר את זה?
"כי זה דבר נכון לעשות. כי זה כבר מוגזם. אתה לא יכול להתעלם מצורך של אנשים".

אתה עדיין מגדיר את עצמך ליכודניק?
"ברור. אני גדלתי בליכוד וגם כשהייתי בכנסת אמרתי שזה הליכוד שאני פחות מרגיש נוח בו. גדלתי על הליכוד של מנחם בגין, ליכוד שהוא הרבה יותר ליברלי, הרבה יותר ממלכתי, ליכוד שבית המשפט העליון הוא יסוד קדוש בדמוקרטיה שלנו. הליכוד שובר ימינה ותמיד התגובה הנכונה היא להשפיע מבפנים. היום אני פחות עוסק בזה, כי כל כולי רמת גן. אבל אם הייתי היום חבר כנסת בליכוד, הייתי אומר את זה כמו שאמרתי אז, שחבל שאנשים כמו דן מרידור ובני בגין ובזמנו מיקי איתן נדחקו החוצה לטובת אנשים שמייצגים זרם אחר לגמרי. אבל זו הדמוקרטיה. בדמוקרטיה תהליכים אורכים שנים ארוכות וגם תיקון של עיוותים. יש פה תנועות של מטוטלת וכל מיני דברים אחרים".

 בין פריז לרמת גן

בפועל מקדם שאמה הכהן נושאים שנחשבים היום לשמאל בישראל ושהימין הארצי לא מעז לקדם. מדוע יותר קל לקדם מהלכים כאלה ברמת גן ולא בתל אביב־יפו, שם ראש העיר רון חולדאי הוא מטעם מפלגת העבודה? ייתכן כי מדובר בעירייה הרבה יותר קטנה, שאינה באור הזרקורים.

בחודש יוני האחרון, לראשונה בתולדותיה של רמת גן בעלת המוניטין השמרני, התקיימו אירועי גאווה בעיר. "לא ייתכן שבכל העולם חוגגים בחופשיות ואצלנו לא. במצעד נוסף אמנם לא היה צורך, גם קשה להתחרות בתל אביב, אבל חשוב לציין את האירועים. עד השנה לא התנוסס דגל גאווה בעיר. היה רק תוכי בצבעי הדגל כדי לסמל הזדהות", אומר ראש העיר. "בהתחלה כששאלו אותי למה צריך אירועי גאווה, השאלות הפכו לתשובה הטובה ביותר. בהתחלה הסברתי על שוויון והכלה, אבל בסוף, כששואלים 'למה צריך אירוע עם סוטים ופדופילים?', אמרתי שכל עוד שורפים דגלים, צריך להניף אותם. כל עוד אתם שואלים – צריך לציין".

פריז שינתה אותו. כרמל שאמה הכהן. צילום: שלומי יוסף
פריז שינתה אותו. כרמל שאמה הכהן. צילום: שלומי יוסף

אתה בעצמך עברת שינוי בתפיסה?
"גדלתי בבית שמרני, זה נחשב חריג ולא מקובל ואלה היו תפיסותיי עד אחרי הצבא. כנראה אם בתקופה ההיא היה ראש עיר שמדבר על אירועי גאווה, הייתי שואל גם במובן של יעילות למה מבזבזים את הכסף, ואולי זה היה עושה לי תחושות לא נעימות. אבל השינוי חל אצלי ב־2003. היו לי יועצי פרסום מהקהילה, וזה שובר את כל מה שגדלתי עליו. זה הלך והתגבר, גם מגורים של ארבע שנים בפריז תרמו לכך, ובטח התפקיד האחרון שלי כשגריר ב־OECD שמקדש את ההכלה של כולם ובפרט של הלהט"בים. הבנתי שאם יש לך פחד ואתה בורח, כנראה הבעיה שלך. כשהייתי בפריז הייתי הולך עם המשפחה לאירועי גאווה ולא מתוך אמירה פוליטית. הבנתי שזה נחמד, כיף, שמח. עם הרבה אהבה, חופש, הכלה של כולם. מי שמאמין באלוהים, צריך להבין שאלוהים ברא אותם כך וזו סוג של כפירה לחשוב שלא".

זאת לא הייתה ההשפעה היחידה של מגורים בעיר גדולה ואירופית על שאמה הכהן. "בקרוב נקים כאן בית ספר דיפלומטי כמו שיש בפריז, נסלול גם שבילי אופניים. ראיתי שבחגיגות הגאווה בפריז צובעים את מעברי החצייה בצבעי הדגל. אז החלטנו ביום העצמאות לצבוע את מעבר החצייה בכחול־לבן. בכלל אסתטיקה והשמירה על ההיסטוריה של העיר. היינו עוברים בכיכר הקונקורד הרחבה של העיר בדרך הביתה, ותמיד היינו אומרים שאם זה היה ברמת גן בטח היו בונים פה תמ"א".

בוא תשקף לי

אם כבר תמ"א, שאמה הכהן הוביל החלטה שלא לאפשר עוד קידום תמ"א 38 בעיר. לדבריו, תושבים חדשים מביאים עמם עלויות פיתוח העולות בהרבה על ההכנסות, ובכך המירוץ לתמ"א פוגע משמעותית באיכות החיים בעיר. "תמ"א 38 פוגעת בשלושה יסודות עיקריים בעיר: תכנון תשתיות, תקציב פיתוח ותקציב שוטף". מדובר בצעד משמעותי, היות שרמת גן היא אחת הערים המובילות בתחום. ב־2018 בוצעו בה 47 פרויקטים, מקום שלישי אחרי חיפה ותל אביב. גם אם מדובר במגמה כלל ארצית, הפסקת תמ"א 38 הייתה הבטחת בחירות מרכזית שבה שאמה הכהן עמד. "זה הישג אדיר ואנחנו שמחים בו", אמר.

את מה שקורה בימים אלו בעיריית רמת גן מגדיר שאמה הכהן כמהפכת שיקוף. פעמיים בשבוע ישנה מדיניות דלת פתוחה, כשתושבים יכולים להיכנס ולדבר עם ראש העיר, ודיוני מועצת העיר משודרים בפייסבוק לייב. "נהוג לחשוב שזה צעד שידבר רק לאניני טעם, רק למי שאכפת באמת משקיפות. אבל ניגשים אליי אנשים פשוטים ברחוב, אומרים לי 'תעשה מה שאתה מבין'. אמון הציבור זה הבסיס להכל".

נוסף על כך נוהג שאמה הכהן לבדוק את רחשי הציבור לפי סקרים בפייסבוק ולפיהם הוא מקבל אינדיקציה לקבל יוזמות שעולות בעירייה. "רציתי להוציא שאטלים ביום העצמאות. תכננתי לזה 100 אלף ש"ח אבל לפני כן עשיתי סקר. להפתעתי הרוב אמרו שלא רוצים שאטלים חינם. הורדתי את התקציב מ־100 אלף ל־30־40 אלף, כי הציבור רוצה פחות ממה שחשבנו. בשבילי זה עוד כלי מידה. נכון, זה לא סקר מדעי, אבל כשעונים 5,000 איש לסקר זאת אינדיקציה".

הצהרת בעבר, וזה גם מופיע במצע הבחירות שלך, שאתה לא מתכוון לשבת על הכיסא יותר משתי קדנציות. תעמוד בזה?
"הצהרתי על זה ויש לי כוונה לחזור לפוליטיקה ברמה הארצית. יש מקרים קיצוניים. אם רוצים משהו שינקה את השלטון המקומי, שירענן אותו, צריך לקבוע את זה ככלל. אם יהיה משהו שיצריך עוד שנה, עוד שנתיים יש ממלא מקום שאמור להחליף אותי בבוא העת. אבל יכול להיות שאבחר עוד פעם".

אתה משתמש בהרבה אימוג'י בפייסבוק. יש אחד אהוב עליך במיוחד?
"נכון, משתמש בהרבה. ראיתי שכבר יצרנו שפה. עמיר פרץ התחיל לכתוב פוסטים גם עם אימוג'י. אם את שואלת, אני הכי משתמש בלב אדום עם נקודה מתחת. אה, וגם ביד שחותמת על מסמך, שזה הדבר שראש עיר עושה הכי הרבה פעמים ביום".