"כשאגדל אני רוצה להיות צייר דגול"

אם אפשר להתנבא, הצייר שתמונותיו מעטרות את הכתבה הזאת יציג ודאי במיטב הגלריות והמוזיאונים בארץ ואולי אף בעולם. עם זאת נצטרך לחכות כמה שנים עד שזה יקרה, כי הצייר המחונן, יהלי מושקוביץ, הוא רק בן 6, עדיין לא תלמיד בכיתה א'

יהלי מושקוביץ
יהלי מושקוביץ
14 ביולי 2015

יהלי מושקוביץ בן ה־6 מתגורר בנתניה עם איה – אחותו בת ה־5, עם אמו אלינור – מדריכת תנועה לילדים בגנים ומפעילה בימי הולדת, ועם אביו לירון – בעל מספרה. לדברי אלינור בנה מצייר מגיל 4 וחצי, וכשהיה בן 5 הבינה שמדובר בתופעה מיוחדת במינה.

אלינור: "עד גיל 4 וקצת הוא בכלל לא רצה לצייר והיה זורק צבעים וטושים כמה שיותר רחוק ממנו. הגננת אמרה לי שאם הוא כבר מצייר – זה רק עם טוש בצבע אחד, והוא מותח רק קו אחד. והיא המליצה על ייעוץ וריפוי בעיסוק".

הלכתם לייעוץ?

"עד שהצלחתי לקבוע פגישה עברו חודשיים, ויום אחד קראה לי הגננת והראתה לי שיהלי צייר פנים, אף, פה, עיניים. היא אמרה לי: הכל בסדר. אין לך מה לברר".

ברק אובמה (יהלי מושקוביץ)
ברק אובמה (יהלי מושקוביץ)

מתי הבנתם שמדובר בתופעה מיוחדת?

"כשקיבלנו בסוף השנה תיק עם ציורים של כל ילדי הגן. שמתי לב להבדל בין הציורים שלו לציורים של שאר הילדים. הוא צייר פנים, אנשים, גיבורי על שהוא אוהב מאוד. הבנתי שהוא מצייר כמו מבוגר, מצייר בתלת ממד. אחרי זמן מה דיברו בגן על הרצל. הוא ביקש ממני לראות תמונה שלו. העליתי תמונה של הרצל על מסך המחשב, ובתוך דקות הוא צייר את מה שהוא ראה. בדיוק. חטפתי שוק. נשארתי עם פה פעור. העליתי את זה לפייסבוק לראות אם אני לא הוזה, וכל החברים אמרו שזו תופעה מדהימה. רשמתי אותו לחוג ציור של הציירת ריטה פטיסוב, שקיבלה אותו אף שבדרך כלל היא לא מקבלת לחוג ילדים בגיל הגן. תחילה היססתי אם לשלוח אותו לחוג, אבל הרגשתי שחשוב לחדד לו טכניקות. התחלתי גם ללכת איתו למוזיאונים, לתערוכות, קניתי לו ספר אמנות – הכל מאוד בזהירות כדי לא להכביד עליו".

מה הוא הכי אוהב לצייר?

"דיוקנאות של אנשים שעשו היסטוריה. הוא צייר את מרילין מונרו ואת צ'רלי צ'פלין. בצוק איתן הוא צייר את בני גנץ, הציור נשלח לגנץ שהשיב במכתב תודה. יש לו גם דיוקן מדויק של אריק איינשטיין, אילן רמון, שמעון פרס ויאיר לפיד. לפרס וללפיד שלחנו את הציורים אבל עדיין לא קיבלנו תגובה. אנחנו צוחקים ואומרים שאם אין ערך בוויקיפדיה על אדם מסוים – יהלי לא יצייר אותו".

בנימין נתניהו (יהלי מושקוביץ)
בנימין נתניהו (יהלי מושקוביץ)

מה את רוצה להשיג בזה שאת שולחת ציורים שלו לאנשים מפורסמים?

"חשוב לי שיידעו שגדל כאן ילד שמצייר בצורה לא רגילה. פתחתי לו גלריה של הציורים בפייסבוק ופניתי לבצלאל לשאול מה דעתם. הם אמרו לי: תני לו לגדול. בעיניי זה יפה לראות אמן בצמיחה. זו הזדמנות לצפות בילד שמתפתח מהמקום הזה. מאותה גאונות. הייתי שמחה שתהיה לו חשיפה. שיצליח. כי בעיניי זה משהו מולד, לא נרכש. הוא קיבל את המתנה הזאת מאלוהים".

הוא מודע למתנה הזאת?

"הוא מבין שהוא מצייר יפה, אבל הוא לא משוויץ. הוא ילד צנוע וביישן, סוחף את מי שבסביבה שלו לצייר. בגן – הילדים שפעם היו משחקים רק כדורגל יושבים ומציירים, והוא מלמד אותם. גם אחותו יושבת שעות לידו ומציירת. זה הדבר שהוא הכי אוהב בעולם. בבוקר הוא קם ומיד רץ לדף, כשהוא חוזר מהגן הוא מצייר. אני מאמינה שהוא ישאיר חותם בעולם".

יהלי מושקוביץ
יהלי מושקוביץ

שיחה עם יהלי

מה אתה הכי אוהב לצייר?

"אני אוהב הכי בעולם לצייר חיות, בעיקר חזיר בר. למה דווקא חזיר בר? אני אוהב את הקרניים ואת הפרווה שלו. זה מעניין אותי. אני יודע שאני מצייר באופן מיוחד ושמח בזה. גם עכשיו, ברגע הזה, אני מצייר את הגננת שלי שקוראים לה שירלי. מצייר אותה מהצוואר והפנים, אבל לא את הרגליים".

מצייר מהזיכרון?

"יש לי תמונה שלה. אני מצייר בצבעי פסטל, על נייר מיוחד מאוד, הנייר נמצא במין חוברת, ואחרי שאני גומר לצייר, חותכים את הדפים ונותנים את הציור למי שציירתי. ואני אתן לשירלי את הציור".

מי הצייר האהוב עליך?

"ואן גוך, ציירתי גם את הפנים שלו. אבל הכי אני אוהב לצייר אמיתי, לא מופשט".

ומה אתה רוצה להיות כשתגדל?

"צייר דגול".