כשיניב פגש את שקד: קרב חברי הכנסת התל אביבים

בפינה הימנית: איילת שקד, נציגת החילונים בבית היהודי. בפינה השמאלית: אלדד יניב, מתמודד בפרמייריז של מפלגת העבודה. מפגש בבר תל אביבי גילה שיש להם לא מעט במשותף

איילת שקד ואלדד יניב באירוע "בחירות על הבר". צילום: גילי פורת
איילת שקד ואלדד יניב באירוע "בחירות על הבר". צילום: גילי פורת
8 בינואר 2015

תחת מטריית אירועי ״בחירות על הבר״, התגודדו אמש (רביעי) בבר המורפיום שבתל אביב כ-60 איש כדי לצפות בדיון בין ח״כ איילת שקד מן הבית היהודי ובאלדד יניב, המקווה לשריין מקום ריאלי ברשימתה של מפלגת העבודה בפריימריז הקרובים. יש להניח כי מארגני האירוע, שנערך תחת חסותו של העיתון הכלכלי גלובס, קיוו למשוך בעזרתו יותר צעירים לשיח הפוליטי, אך בפועל הצליחו להביא למורפיום קהל בוגר יותר.

בהמשך ישיר לקו המנחה של הבחירות האחרונות, גם כאן שאלותיה של מנחת האירוע ליאת רון נסבו, רובן ככולן, סביב נושאים חברתיים וכלכליים. הנושא הביטחוני-מדיני לא הוזכר עד לשאלה האחרונה מהקהל. המנחה, צמד המועמדים ורובו של הקהל העדיפו לשחק את המשחק הטרנדי מכולם – ״מי יותר מושחת?״. יניב התמקד כמובן בפרשת הדיור הציבורי והחטיבה להתיישבות, כאשר הוא מדגיש את החשדות כנגד שר הבינוי אורי אריאל ויו״ר וועדת הכספים, ניסן סלומינסקי, חברי מפלגתה של שקד. מנגד, האחרונה בחרה להעלות את פרשת העמותות של אהוד ברק מ-96׳ כנגד יצחק הרצוג. יניב, אשר שמו כ״אביר השקיפות״ כבר הולך לפניו, נשמע בטוח ושלו במרבית הזמן, בעוד ששקד לא פעם הרימה את קולה. כנגד האשמותיו של יניב שקד איבדה את קור רוחה מספר פעמים, טענה בפני יניב כי ״כשתהיה חבר כנסת תבין את התהליך״ וכי הוא ״מוציא דיבה״ כנגד אריאל.

צילום: גילי פורת
צילום: גילי פורת

בין אם זהו ניסיון למצב את עצמו כפוליטיקאי מן הדור החדש או לאו, לא ניתן היה להתעלם מהפירגון העקבי והחוזר של יניב לשקד. הוא הקפיד לשבחה על יושרה ועל האותנטיות ודרך הארץ שבהן היא מציגה את משנתה, ״בניגוד לביבי״, לדבריו. יניב הביע צער על כך שילדיו ״רואים את מירי רגב מביטה בדיון בכנסת על אדם שבגיל של אבא שלה ואומרת לסדרנים לעשות לו 'כיסא יום הולדת'. המדינה שלנו צריכה להציג שווניות כלפי כל אזרחיה, לא רק היהודים״. אל מול דמותה של רגב, הוא הציג את שקד בתור "ככיסא אחד פחות למושחתים ולבריונם בכנסת״, ואף טען כי ״בנט ושקד העירו את הבית היהודי ועשו בכך עבודה נפלאה. אנחנו צריכים לעשות משהו דומה בעבודה, להעיר את המפלגה ולהצעיר אותה". הוא אף גינה את העליהום התקשורתי סביב תפקודו הצבאי של בנט ואמר שיש ״להשאיר את צה״ל מחוץ לפוליטיקה״. דפוס נוסף שחזר על עצמו אצל השניים הוא האשמת הצד השני של המפה הפוליטית בניתוק מן האידיאולוגיה של אבותיו. יניב ציטט את ז׳בוטינסקי, בעוד ששקד טענה, כי ״אם יגאל אלון היה רואה מה העבודה עושה לחטיבה להתיישבות, הוא היה מתהפך בקברו".

ישנם מסרים משותפים שיצאו מנציגת הימין ונציג השמאל; שניהם הסכימו, כמובן, שיש להילחם בשחיתות בקרב כל מפלגה, גם כשמדובר במפלגה שלך. שניהם סימנו את אותן מטרות: בנימין נתניהו, יאיר לפיד ומשה כחלון. כך שלא היה זה מפתיע לשמוע את שקד אומרת: ״מספיק עם מפלגות הג׳לי – תצביעו לליכוד או לבית היהודי בימין או לעבודה ומר״צ בשמאל.״ עם זאת, נציגת הבית היהודי כינתה את האיחוד של בוז׳י ולבני ״פתטי״ וסימנה את יצירתו של ״גוש ימין אמיתי״ כמטרתה של מפלגתה בבחירות הקרובות.

צילום: גילי פורת
צילום: גילי פורת

בסופו של יום, ניכר היה ששקד ויניב באו לעבודה. עוד כשבוע שניהם יקבלו את תוצאותיו של הפרמייריז המפלגתי של כל אחד ואחת מהם, היכולים להוות נקודת מפתח בקריירה של שניהם. הקהל? ספק אם הוא באמת בא להקשיב, הדבר נדמה היה יותר כקרב אגרוף שתיקו סוכם כתוצאתו מראש. שני התמודדים זכו לחלקם במנת תשואות הקהל, שניהם תקפו את מפלגתו של השני מבלי לצאת מהכלים ובסופו של האירוע הם דאגו לעשות סלפי יחדיו, לפני שהם ממשיכים להאירוע הבא בערב הסוער.