כתר המזרח נסגרת? אחד מבני המשפחה מכחיש

הכותרות בישרו על סגירתה של כתר המזרח אחרי 67 שנים, אבל אחד מבני דור ההמשך של המשפחה המייסדת מרגיע שמדובר בשיפוצים בלבד: "אנחנו מעבירים את המסעדה באבן גבירול לאחד מבני המשפחה"

שווארמה שיש לה מדינה. כתר המזרח
שווארמה שיש לה מדינה. כתר המזרח
11 בנובמבר 2019

חרושת שמועות ועלילות שוטפת את הרשת ואת התקשורת בשבוע האחרון, בעקבות המראה העצוב של מסעדת כתר המזרח באבן גבירול שסגרה את שעריה. המוסד התל אביבי הוותיק, שידוע בהיסטוריה שתלויה על הקירות שלו – וכמובן גם בזכות השווארמה המפורסמת שטובי וותיקי העיר והמדינה לא פספסו – נמצאה סגורה. אפילו ללא שלט שיסביר. 

אפשר להירגע מהדרמה ומהדאגה לקציצות ולפיתות הטריות. בניגוד לפרסומים לא נסגר לנו עוד מוקד קולינרי מיתולוגי, אלא מדובר בסשן שיפוצים כדי לחזור עם גרוב חדש לעסק המשפחתי הוותיק. מסעדת כתר המזרח נפתחה בשנת 1952 באבן גבירול על ידי בתיה שמאי, אישה יקרה ופורצת דרך שפתחה את העסק יחד עם שתי שותפות. במרוצת הימים היא קנתה את העסק מהשותפות וילדיה התחילו לעבוד במסעדה שהפכה למוסד ולעסק משפחתי ידוע.  

לטענת אחד מבני המשפחה, שהעדיף להישאר בעילום שם, מדובר רק בחילופי אחזקה. "אבא שלי כבר בן 72 והתעייף, אנחנו מעבירים את המסעדה באבן גבירול לאחד מבני המשפחה, עוד לא סגור למי בדיוק, ונכנסים קודם כל לשיפוצים של המסעדה", הוא אומר. 

"יש משהו במקום הזה, צריך לשבת שם ולהבין את המסורת. פיסות היסטוריה תלויות על הקיר. תל אביב וכתר המזרח זה כמו חולדאי ותל אביב, זה בקרביים של העיר"

"אנחנו מדברים על תל אביב בזמן קום המדינה", הוא ממשיך. "היה באזז סביב המסעדה, מדברים על אריק אינשטיין שהיה קבוע שם, אבל יש סיפורים על כך שיגאל אלון היה עוזר לה לחשב את החשבון או שגם הביאו את הטייס הסורי למסעדה וסבתא שלי עודדה אותו לפתוח בשיחה. המושג 'המטבחון המדיני' נטבע מהמטבח של סבתא שלי כי כל החשובים ישבו במטבח שלה ועסקו בביטחון המדינה. היא הייתה פמיניסטית, ואז זה לא היה נהוג שנשים יצאו לעבוד, היא פרנסה את המשפחה". 

"אני אוהב את המקום כי אני תל אביבי ואוהב לאכול במסעדות של פעם", הוא מתרפק על הנוסטלגיה. "יש משהו במקום הזה, צריך לשבת שם ולהבין את המסורת. יש שם את התמונה המקורית של הכיבוש של אילת ויש תמונה של אריק איינשטיין ושל רחל טימור, פיסות היסטוריה תלויות על הקיר. תל אביב וכתר המזרח זה כמו חולדאי ותל אביב, זה בקרביים של העיר הזאת", הוא מסכם. 

שיש-קבב קלאסיק של כתר המזרח. צילום: דן בלילטי
שיש-קבב קלאסיק של כתר המזרח. צילום: דן בלילטי

הסיבה לשיפוצים נעוצה בטלטלה שעברה המשפחה שמנהלת את העסק, כשאחד האחים שהיו מבעלי העסק נפטר לפני כשנה, יחד עם הנחיות חדשות שהתקבלו ממשרד הבריאות. בעוד כמה חודשים כל אזור אבן גבירול צפוי להיות בשיפוצים, אבל למרות הפרסומים האחרונים בנושא, המשפחה לא מתכננת לסגור את כתר המזרח אלא לעשות לה מייקאובר עם דם חדש ודופק רענן.

גם אם יישאר בבעלותם רק סניף אחד מבין השניים, נראה שהסניף האהוב באבן גבירול עוד יפעיל את מנדף העשן בקרוב. הכי חשוב – אפשר להירגע, השווארמה תחזור, ולאלו שמאוד מאוד מתגעגעים יש אפשרות לקחת חללית לאזור בעיר שנקרא רמת החייל וליהנות מהסניף שבשוק צפון. הסניף באבן גבירול צפוי לחזור לפעילות תוך שבועיים או שלושה.