"לא היום, מאמי": כשמין הופך לסבל

כואב לך בעת קיום יחסי מין? אולי אפילו בעת הכנסת טמפון? ייתכן שאת סובלת מ"וסטיבולודיניה", ואת ממש לא לבד. חדשות טובות: טיפול חדשני ופורץ דרך עוזר לטפל בבעיה 

24 בדצמבר 2015

אחת מתוך עשר נשים בגילאי 17-45 סובלת מ"וסטיבולידיניה במגע". ועדיין, כנראה שלא שמעתן את השם הזה. הבעיה מתבטאת בכאבים בזמן קיום יחסי מין, ובעת מגע באיבר המין בכלל. למרות השכיחות הגבוהה שלה, קיים חוסר מודעות גדול, שרק מקשה על ההתמודדות. נשים רבות סובלות בשקט, לעתים מתוך אמונה שכך המצב צריך להיות, ונשים שכן מתלוננות, נתקלות באטימות מצד רופאים שטוענים שהכל "בראש שלהן". עד לאחרונה לא היה לבעיה טיפול יעיל. כעת כשפיתוח ישראלי חדש מספק פתרון, התקווה היא לפרוץ את חומות הבורות וההשתקה, ולפתור סוף סוף את הסוגיה הכואבת.

מה זה וסטיבולידיניה?
כ-150,000 נשים בישראל סובלות מווסטיבולידיניה (לעתים קרויה "וסטיבוליטיס"). מקור הכאב הוא במבוא העריה – רקמה המצויה בפתח הנרתיק. אותן נשים חשות כאב בזמן חדירה, החדרת טמפון, ולעתים אף בעקבות ישיבה ממושכת. התופעה יכולה להופיע כבר בניסיון החדירה הראשון או להתפתח בשלב מאוחר יותר, וקיימות מספר סיבות להופעתה. שימוש בגלולות, למשל, מעלה את הסיכוי לחלות פי שש.

"הרבה נשים שסובלות מווסטיבולידיניה לא מודעות לבעיה או לאפשרויות הטיפול, והרבה רופאים לא יודעים לאבחן נכון, למרות שזה לא דבר שקשה לאבחן", מסבירה ד"ר אחינעם לב שגיא, גינקולוגית בכירה ומומחית למחלות עריה. "זו לא בעיה שפשוט לדבר עליה. נשים בדרך כלל לא משתפות אפילו את הסביבה הקרובה. בנוסף, יש המון בורות. נשים חושבות שאמור לכאוב בפעמים הראשונות, ואין מספיק הבנה שזה לא כך. בנוסף, מחקרים מראים שנשים יעברו 15 רופאים, ורק כעבור שנתיים עד שלוש הבעיה תאובחן. הרבה מאוד רופאים נותנים אבחנה שגויה, של פטרייה למשל, ולאחרים יש תפיסות שגויות, למשל שמדובר במצב נדיר, או שאין בעיה והאישה רק צריכה להרפות. אפילו רופאים שמאבחנים נכון, לא מודעים לאפשרויות הטיפול. כמו הרבה דברים שנוגעים לאיברים אינטימיים, יש שתיקה".

pillows-820149
לא היום, מאמי

לאחרונה, בעקבות מחקר ישראלי, נכנס לשימוש טיפול חדשני, שמהווה פריצת דרך עולמית בתחום. "לפני כמה שנים סיפרו לי על טכנולוגיה בשם לייזר רך, שמשתמשים בה עשרות שנים לכאבים שונים. הטכנולוגיה מוכרת, בטוחה ויעילה", מסבירה ד"ר לב שגיא. בין השנים 2010-2014 נערך מחקר בהובלתה בבית החולים הדסה עין כרם. חצי מהמשתתפות קיבלו את הטיפול בלייזר וחצי טיפול פלסיבו. 78% לעומת 40% דיווחו על ירידה משמעותית בעצמת הכאב והצליחו לקיים יחסי מין סדירים. "זה הבדל משמעותי מבחינה סטטיסטית. היום התוצאות אפילו טובות יותר: מעל 90% מהמטופלות חוו שיפור, כי אני מתאימה את הטיפול אישית לכל מטופלת".

הטיפול בלייזר בנוי מסדרה בת 10-15 טיפולים, שמבצעות פיזיותרפיסטיות מוסמכות לטיפול ברצפת אגן. "כשמטופלות מגיעות לראשונה, בקושי אפשר לגעת בהן, וככל שהנשים יותר צעירות הן יותר מבוהלות ובודדות. השיפור מתחיל אחרי כמה טיפולים, ובסופו לא מעט נשים מגיעות להחלמה מלאה. הפיזיותרפיסטיות המטפלות נותנות המון כלים, משוחחות עם האישה ומלמדות אותה להכיר את גופה, כדי שתדע להעביר לבן הזוג מה היא צריכה. לפעמים הלייזר הוא החלק שהכי עוזר, ועדיין, מישהי שפחדה במשך שנים צריכה גם הנחייה", אומרת אינה טפליצקי, פיזיותרפיסטית המטפלת בשיטה.

חשוב לציין שהטיפול בלייזר לא מתאים לכל המקרים של וסטיבולידיניה. לדוגמא, כשהבעיה נגרמת מכיווץ יתר של שרירי רצפת האגן, החולה תטופל בין היתר בפיזיותרפיה, וכשהגורם הוא שימוש באמצעי מניעה הורמונליים – יכלול הטיפול הפסקת גלולות ומריחת משחה הורמונאלית.

האבחנה של וסטיבולידיניה לא מתקבלת בבדיקה גניקולוגית רגילה, ולכן חשוב לפנות לרופא שיודע לאבחן את הבעיה. הרופא נוגע בפתח הנרתיק באמצעות מקלון הדומה למקלון אוזניים ומעריך את מידת הרגישות של האישה, תוך שלילת גורמים אחרים שעשויים לגרום לכאב.

"אני ממליצה לכל אישה שסובלת מכאבים ביחסי מין באופן מתמיד לברר בקופת החולים אם יש מישהו שמתמחה בתחום של כאבים ביחסי מין, מרפאות סקסולוגיות או מרפאות הפות והנרתיק", אומרת ד"ר לב שגיא. "כדאי לחפש באינטרנט רופא שיש עליו המלצה. יש רופאים שימליצו רק להרפות ולשתות אלכוהול – אלה לא פתרונות. בעיה של כאבים דורשת אבחון וטיפול נכון".

"חצי שנה אחרי הלייזר אני כבר בהריון"
ענת (שם בדוי), בת 24, מספרת: "אני דתייה, והתחלתי לקיים יחסי מין אחרי החתונה. נהניתי מהיחסים, אבל לא הצלחנו לקיים חדירה. רופאת נשים אמרה שהכל בסדר, במרפאה סקסולוגית אבחנו אותי בצורה שגויה ונתנו לי תרגילים שהביאו רק להרבה תסכול וכאב. אפילו שבן הזוג שלי היה מדהים, הרגשתי דפוקה. את לא מבינה למה כולם מצליחים ואת לא. רק שנה וחצי אחרי החתונה אובחנתי עם וסטיבולידיניה, וגם אז, קיבלתי משחה שלא עזרה. על הטיפול בלייזר שמעתי דרך קבוצה בפייסבוק של נשים שסובלות ממצב דומה כשכבר הייתי מיואשת. בהתחלה צרחתי מכאב במהלך הטיפול, שאורך רק כמה דקות. אבל מהטיפול החמישי הרגשתי שיפור ולבסוף המצב השתפר משמעותית. לי ולבן זוג שלי היה חשוב לפתור את הבעיה לפני שניכנס להריון, ואני יכולה לספר שהיום, חצי שנה אחרי הלייזר – אני כבר בהריון".

לדנה (שם בדוי), סטודנטית בת 24 באוניברסיטת תל-אביב, הבעיה התפתחה עם הזמן. "התחלתי לשכב עם חבר שלי בגיל 16, ואחרי כשנה התחלתי להרגיש חוסר נוחות שהלך והחמיר עד לכאב. כשהתגייסתי, ממש כאב לי ללבוש מדים, וחוויתי ירידה בחשק המיני. הנפש שלי הייתה מפוצלת – מצד אחד המשכתי ליהנות מסקס ולא הודיתי אפילו בפני עצמי בבעיה, ומצד שני סיפרתי אודותיה לגניקולוגיות שונות. כולן מסמסו את זה וחשבתי שאולי אני מדמיינת. אחרי השחרור לא הצלחתי לקיים יחסי מין והבנתי שאני חייבת לטפל בעצמי. הגניקולוגית שאליה הגעתי הכניסה אצבע לנרתיק שלי וקבעה שאין לי שום בעיה. הרגשתי חסרת אונים, בכיתי והתעקשתי שכואב לי. כשהגעתי לפיזיותרפיסטית, היא הייתה הראשונה שהתייחסה אליי. היה לה יותר ידע רפואי מכל גניקולוגית שפגשתי. היא המליצה על ד"ר לב שגיא, שאבחנה אצלי וסטיבולודיניה. אמנם סוף סוף הכירו בבעיה, אבל הרגשתי כמו אישה פגומה".

דנה מתארת תמונה מורכבת גם אחרי האבחנה: "עברתי הרבה טיפולים, הלייזר עזר, אבל אז נהייתה לי פטריה כל חודש ובעיות אחרות. ההרגשה היא שכל פעם הגוף שלי מוצא דרך להכאיב לי. זה קורה להרבה נשים, כאילו הגוף מסרב להירפא. היום אני בטיפול אצל פסיכולוגית שטוענת שהבעיה פסיכוסומטית. הגעתי גם לשרון אורשלימי, פעילה פמיניסטית בתחום, שעזרה לי בידע ובהעצמה. התחלתי לחקור את עולם המיניות, הפסקתי עם הגלולות ולמדתי את שיטת המודעות לפוריות. נהייתי ממש אקטיביסטית, אני מדברת על זה עם כולם, מאבחנת חברות".

דנה מסכמת את הביקורת שלה: "הנושא צריך להיכנס ללימודי הרפואה. מתעסקים היום רק בפוריות, בכלל לא מדברים על הנאה של נשים ממין. אני רוצה לראות גבר שידבר על כאב ביחסי מין ולא יתייחסו אליו. קופות החולים צריכות לממן פיזיותרפיה, לייזר ואת כל הטיפולים. נשים סובלות מהכאב, מההשתקה ומהכסף שהן מוציאות. המסר הכי חשוב לנשים הוא לבטוח בקול שלכן. אם אתן לא מרגישות בנוח – אל תתנו לאף אחד להגיד אחרת".

 

איפה מוצאים את הטיפול החדש?
רמת אביב, בית הרופאים (צמוד לקניון רמת אביב), ברודצקי 43 קומה 5
רעננה, רחוב המלאכה 14 (צמוד לקניון רננים) קומה ב'. לפרטים: 050-4443128
טלפון ארצי של רשת אומדיק, לבירורים 24 שעות ביממה: 09-7483470