לא כולל שירות: עומד בקצב של יא פאן

מלצרות היא עבודה קשה ומתישה, אבל בכל זאת אלפי צעירים בוחרים דווקא בה. איך הופכים למלצר, מה מקבלים חזרה (חוץ מטיפים) ואיך רקע בתופים עשוי לעזור? ינון נמר, מלצר במסעדת יא פאן, לוקח אותנו בדרכו של מלצר צעיר

ינון נמר. צילום: דין אהרוני רולנד
ינון נמר. צילום: דין אהרוני רולנד
29 בנובמבר 2018

שם: ינון נמר

בפלור: מלצר, יא פאן

מאחורי הקלעים: סטודנט להנדסת תעשייה וניהול בשנקר ומתופף

מלצרות עשויה להיות עבודה אינטנסיבית במיוחד. היא דורשת פיצול קשב, עמידה בלחצים, זריזות בלתי רגילה ותשומת לב לדברים הקטנים, וכל זה תוך כדי ענידת חיוך ללקוח. העובדה שלרוב מדובר במשרה זמנית של סטודנטים והעבודה במשמרות עם שעות לא יציבות הופכת את העסק ללחוץ במיוחד, אך בכל זאת – יש בתל אביב המון מלצרים. ינון נמר, שממלצר מזה שנה ביא-פאן, הביסטרו היפני היוקרתי של יובל בן נריה, מספר איך למרות כל הקושי, השד לא כזה נורא.

מלצרות מה היא. צילום: דין אהרוני רולנד
מלצרות מה היא. צילום: דין אהרוני רולנד

"הכי קשה בעבודה הזאת זה לרצות את כולם", מסביר נמר. "אתה צריך שכל אורח שנכנס למסעדה יהיה מרוצה, ולא רק שיהיה מרוצה, אלא גם שיגיד 'אני רוצה לחזור למסעדה'. יכול להיות שתהיה הכי גרוע בהתחלה ותחשוב שאתה לא מתאים, אבל זו פשוט מיומנות שרוכשים. להגיע למסעדת שף כמו יא פאן, עם תפריט קשה ומאתיים מרכיבים יפניים לא היה קל, אבל חשוב לזכור שכולם חושבים שזה קשה ולא בשבילם. אחרי חודש אתה מגלה שאתה יכול לעשות הכול.

יא פאן. צילום: דין אהרוני רולנד
יא פאן. צילום: דין אהרוני רולנד

הרקע שלך כמתופף עזר לך להיכנס בקלות יותר לעבודה כמלצר?

"אני היפראקטיבי והתיפוף נותן לי קצב להתרכז בו בעבודה. כשנכנס לך לחץ אתה צריך לדעת איך לתפקד, איך להריץ דברים, זה עוזר. גם קואורדינציה והבנה של איך לעשות כמה דברים במקביל מאוד עוזר במלצרות. יש המון שולחנות, צריך לדעת מה כל אחד רוצה, לאן צריך ללכת, לומר לאלה שלום, להביא לאלה שתייה ולהוציא עיקריות לאלה – לרוץ עם קצב בראש".

ובכיוון ההפוך, למדת משהו מהמלצרות שאתה לוקח לחיים האישיים?

"בעבודה מהסוג הזה תמיד אפשר למצוא מה לקחת. אצלי זה בעיקר הפן האנושי – לדעת איך לתקשר עם אנשים, איך לקרוא אותם ואיך לפנות לכל אדם. אנשים הם שונים – לקוח אחד רוצה שאדבר ואצחק איתו, אבל לקוח אחר ירצה שאקח ממנו אזמנה ואלך. זה יעזור לי בכל אינטראקציה בעתיד".