תושבי צפון תל אביב הישן מוחים נגד כריתת החורשה שבגן ג'נה וינר

עיריית תל אביב עומדת לכרות את החורשה בגן ג'נה וינר בצפון העיר כדי להעתיק לשטח הגינה את חדר השנאים של בניין טיפת חלב. תושבי השכונה יוצאים למאבק

גן ג'נה וינר
גן ג'נה וינר
1 בספטמבר 2014

התושבים הגרים בשכנות לגן ג'נה וינר שברחוב מנדלשטם בצפון העיר זועמים: עיריית תל אביב מתכננת להרוס את הגינה, שבה נמצא עץ הפיקוס הגדול בעיר. המטרה היא להעביר לשטח הגינה את חדר השנאים של בניין טיפת חלב הישן ברחוב דיזנגוף הסמוך, שבמקומו יוקם אשכול גנים חדש בן שלוש קומות.

משמעות הצעד המתוכנן תהיה כריתת כל העצים בחורשה שבקצה המזרחי של הגינה; גיזום עץ הפיקוס הגדול בעיר, שמוגדר כעץ מוגן; הרס הכניסה לגינה וסלילת כביש גישה ישירות מרחוב מנדלשטם הקטנטן; חפירה של כמה חודשים בין שטח הגינה לדיזנגוף; ובהמשך הצבת מאווררים על חדר השנאים – צעד שמשמעותו רעש לאורך כל שעות היממה וגם הפצת קרינה באזור.

"גילינו את זה ממש במקרה. אחת השכנות ראתה כ־20 איש עומדים ומתכננים בגינה וכשירדה לראות מה קורה שם, התברר לה מה מתכננת העירייה" הסביר שי רשף, תושב השכונה. "במסגרת הניסיונות שלנו להבין מה קורה פנינו למשפחה התורמת שהגן קרוי על שמה, משפחת וינר. הם היו בשוק בדיוק כמונו. גם להם העירייה לא טרחה להודיע. כעת הם בודקים מה ניתן לעשות". "כשמסתכלים על מאבקים קודמים רואים שמלבד לשכור עורך דין טוב חשוב גם להביא את הסוגיות הללו בפני הציבור", מוסיפה תושבת נוספת, רוני פיבלוביץ. "לכן ערכנו השבוע פיקניק תושבים שבו התחלנו לחשוב על המאבק הציבורי מול העירייה".

רשף מספר כי תושבי השכונה שכרו מומחה קרינה כדי לבדוק את הנושא. "חבל שהעירייה לא מתייחסת ברצינות לחלופות שהצענו: לטמון את חדר השנאים במקום שבו הוא נמצא כיום יהיה זול יותר ויבטל את בעיית הקרינה והריסת הגן. אם יש כבר טרנספורמטור, למה להעביר אותו? ישנם פתרונות נוספים כמו ליצור בידוד סביב הגן. בינתיים, עד עכשיו אף אחד לא דיבר איתנו. בעיניי, העובדה שהם לא מתייעצים איתנו מצביעה על התנהלות מאד ברוטלית".

תגובת העירייה: "בכוונת עיריית תל אביב־יפו להקים טיפת חלב ושתי כיתות גן ברחוב דיזנגוף 258 בשל מחסור חמור במוסדות אלה באזור. לשם כך מעתיקה העירייה תחנה של חברת חשמל לאזור גינת וינר, ומטמינה אותה בקרקע בקצה הגינה, בהתאם לכללים המחמירים ביותר של תקנות הבנייה ואיכות הסביבה. במסגרת המעבר העירייה משקמת ומחדשת את הגינה כולה לטובת תושבי השכונה. יתרה מכך, לא ידוע על התנגדות של תושבים לנושא. ההתנגדות היחידה שהוגשה נדונה הן בוועדה המקומית והן בעדת ערר ונדחתה מכל וכל".