לא שמים קשים: אחרי מיאמי ולונדון, גם תל אביב מצטרפת למיזם הסביבתי

תל אביב מצטרפת למיזם "לא שמים קשים" המנסה להעלות את המודעת ההולכת וגוברת בכל הנוגע להשלכות השימוש בפלסטיק חד פעמי. נתרגם לכם: קש אחד פחות, ועזרתם לעולם, יש קל מזה?

קש קטן הבדל גדול, מיזם לא שמים קשים. צילום: דניאל מולר, גרינפיס
קש קטן הבדל גדול, מיזם לא שמים קשים. צילום: דניאל מולר, גרינפיס

נודה על האמת, מי מאיתנו לא מעדיף ללגום את המשקה בעזרת קש? אלא שלדבר הפעוט לכאורה, קיימות השפעות ארוכות טווח מזיקות: בסופו של תהליך, מיליוני טונות של פלסטיק מגיעים אל האוקיינוסים וגורמים לפגיעה חמורה ובלתי הפיכה בסביבה הימית.

ערים מרכזיות כמו מיאמי, סיאטל ולונדון כבר הניפו את הכפפה ובחרו לשתף פעולה עם היוזמה וכעת, גם תל אביב מצטרפת במטרה לחולל שינוי מהותי בצריכת הקשים בעיר. כל מי שאי פעם הגיע אל חוף הים בתל אביב אחרי הגאות, נחשף לכמויות אדירות של פלסטיק שנשארות על החוף. הג'יפה הזאת מזהמת את הים, פוגעת בבעלי החיים ובדגה ומעיקה על המבלים בחוף.על פי הערכת גרינפיס ישראל, אל האוקיינוסים ברחבי העולם מגיעים יותר מ-8 מיליון מטרים מעוקבים של פסולת פלסטיק, בישראל ישנם לפחות כ- 5000 בתי קפה ומסעדות המגישים כ-200 קשיות ביום, כך שמדי יום נזרקים לפח לפחות מיליון קשיות אחרי שימוש של דקות בודדות בלבד, והמספר האמיתי כנראה גבוה בהרבה. הפתרון הכי פשוט לבעיה הזאת הוא קודם כל לצמצם את צריכת הפלסטיק.

קש קטן הבדל גדול, מיזם לא שמים קשים. צילום: דניאל מולר, גרינפיס
קש קטן הבדל גדול, מיזם לא שמים קשים. צילום: דניאל מולר, גרינפיס

הדוקטורנטית טניה בירד החליטה לקדם את הנושא בצעד פשוט אחד. היא פונה לבעלי עסקים בתל אביב בבקשה להצטרף למיזם ה- STRAW FREE  שכבר פועל בהצלחה ברחבי העולם. בעלי בתי קפה, ברים ומסעדות מתבקשים שלא לנדב לאורחים שלהם קשיות, אלא אם קיבלו בקשה מפורשת מהלקוח לעשות זאת: "כמובן שאין עלות בהצטרפות ליוזמה, אנחנו רק יודעים לספר שמסעדה אחת בקליפורניה, הצליחה לחסוך 1.5 מיליון קשיות בשנה אחת, נשאיר לכם את החישוב הכלכלי, אבל בגדול סביר להניח שמלבד התועלת הסביבתית ניתן לחסוך לא מעט כסף" מספרת בירד. למעלה מעשרה ברים ובתי קפה בתל אביב כבר הצטרפו למיזם, ביניהם אברהם הוסטל ובר השופטים, והיד עוד נטויה.

גם השופטים בפנים. מוותרים על הקשים. צילום: פעילי גרינפיס ישראל
גם השופטים בפנים. מוותרים על הקשים. צילום: פעילי גרינפיס ישראל

בתי אוכל שמעוניינים להצטרף ליוזמה יקבלו תו "לא שמים קשים" על החלון, ויוכלו לרכוש קשים רב פעמיים עשויים זכוכית. מי שנודב לייצג את הקמפיין הוא צב ים אומלל שהצילום שלו דקור על ידי קש, אאוץ'. בעלי עסקים, אם גם אתם נפלתם חזק בקשים, אולי גם אתם תרצו סיוע בגמילה מגרינפיס. בכל מקרה, באופן אישי אנחנו מעדיפים לכנות את הפלסטיקים האלה קשיות וללגום ישירות מהכוס, ואם אפשר בחוף ים נקי.

חפים מקשים, מיזם סביבתי עולמי עכשיו בתל אביב. צילום: באדיבות גרינפיס ישראל
חפים מקשים, מיזם סביבתי עולמי עכשיו בתל אביב. צילום: באדיבות גרינפיס ישראל