לבן בחלום שחור

השורשים המאפירים שחשפה לאחרונה הדוכסית קייט מידלטון הִכו את הבריטים בתדהמה. סיביל גולדפיינר, בעלת רשת האופנה קום איל פו, חושבת שמדובר בטרנד מבורך שיעשה לנו רק טוב

26 בנובמבר 2013

הייתה לי פעם דודה, אישה גדולה ויפה, שבגיל 82 הפסיקה לצבוע את השיער וגידלה שיער לבן ושופע שייפה אותה עוד יותר. "אני לא מבינה למה לא עשיתי את זה שנים קודם", נהגה לומר, "רק עכשיו קיבלתי את האומץ להיות מי שאני באמת". בדיור המוגן שבו אמי מתגוררת רוב הדיירות הן נשים שצובעות את השיער – נשים בנות 70 ומעלה שרוצות להיראות צעירות מגילן. לאחרונה מדברים על השיער הלבן הנשי, או על המרד בהסתרתו, כעל טרנד, הרבה בזכות בת המלוכה קייט מידלטון שנתפסה עם שורשים לא צבועים.

מהפכנית או סתם דוכסית ששכחה לקבוע תור אצל הספר? קייט מידלטון חושפת שורשים
מהפכנית או סתם דוכסית ששכחה לקבוע תור אצל הספר? קייט מידלטון חושפת שורשים

בין שעשתה זאת במכוון או שלא, מידלטון היא לא הראשונה להסתובב עם שיער מאפיר: השחקניות ג'יימי לי קרטיס, הלן מירן, דיאן קיטון והדוגמנית קריסטן מקנאמי כבר עשו את זה לפניה. בארץ המגמה זעירה יותר: כששאלתי חברות מדוע הן צובעות את שערן, ואם יש בדעתן להפסיק, קיבלתי תשובות מוכרות כמו "לבן זה מבגר" (תשובה המייצגת את התפיסה שנשים צריכות להיראות צעירות לעד), "שיער לבן משווה מראה מוזנח" ו"הוא צומח לא יפה". אחת אמרה שהילדים מבקשים כדי שלא תיראה "אימא מבוגרת" ואחרת שהבעל מבקש יפה ולכן היא נעתרת. אגב, אף אחת מהן לא נולדה עם הידיעה שלבן מבגר, יוצר מראה מוזנח ומעיד על זקנה. זהו ידע שהועבר אליהן במשך שנים על ידי אימהות, גברים, מגזינים לנשים, תוכניות טלוויזיה וכמובן תעשיות עתירות משאבים וממון שעושות הכל כדי לשמר את התפיסה הזו, וכדי שנשים ימשיכו לצרוך את המוצרים שתומכים בזה: צבעי שיער, שמפו ולחות לשיער צבוע, שמפו לשיער פגום וכמובן המוני מעצבי שיער שמתפרנסים מזה היטב (אם כי הספר שלי חושב שזה "קול").

"בעד להפוך את האפור לטרנד, כי המשמעות של אפור היא שנקבל את עצמנו כמו שאנחנו". סיביל גולדפיינר
"בעד להפוך את האפור לטרנד, כי המשמעות של אפור היא שנקבל את עצמנו כמו שאנחנו". סיביל גולדפיינר

להמשיך לצבוע, כמו להמשיך לעשות דיאטה ולהעלים כל שומן מיותר, קמטים וסימני לידה – כל המנגנונים האלה משמרים את תרבות היופי והנעורים, וכוללים כמובן גם את תעשיית האופנה, התקשורת והרפואה הפלסטית, שיעשו הכל כדי שנשים תמשכנה להרגיש חוסר סיפוק מהמראה החיצוני שלהן. הרי ברגע שנקבל את עצמנו יהיה בזה ערעור על הסדר הקיים של תעשייה שלמה שנבנתה על חוסר הקבלה הזו. ובכל זאת, למרות הפסימיות שתוארה עד עתה, אמנה כמה סיבות פרקטיות בזכות הפסקת הצביעה:

חיסכון בכסף והגדלת הזמן הפנוי – אישה ממוצעת בטווח הגילים 40־80 צובעת שיער פעם בחודש, במשך שלוש שעות. בחישוב גס היא משקיעה 1,500 שעות במספרה, שמסתכמות ב־62 ימים. בזמן הזה אפשר לעשות דברים אחרים: ללכת בשביל ישראל, לנוח חודשיים בהודו, לקרוא, לעשות תואר באוניברסיטה וכו'.

שיקול הכלכלי – 480 ביקורים, 300 ש"ח לביקור, מסתכמים בכמאה אלף ש"ח, שאיתם אפשר לממן את כל מה שציינתי: טיול להודו, תואר באוניברסיטה או כל דבר אחר. החישוב הזה מתייחס אמנם רק לנשים שיכולות להרשות לעצמן, אך כמעט כל הנשים נמצאות במעגל השעבוד הזה, גם הן מוציאות "רק" עשרות אלפי שקלים ומבזבזות על זה זמן בבית.

אפשרות ליצור שינוי באפליה המגדרית – השיער הלבן מעיד על תהליכי התבגרות והזדקנות מקבילים אצל גברים ונשים, אך המשמעות שונה בתכלית. גברים בעלי שיער אפור הם סקסיים וכריזמטיים. השיער האפור מתרגם ל"חוכמה", "ניסיון", "הצלחה" ואפילו מעמד כלכלי גבוה. נשים בעלות שיער שיבה שלא נענות לתכתיבי היופי נחשבות מוזנחות, זקנות וזוכות לביקורת רבה גם, ואולי בעיקר, מצד נשים אחרות (שצובעות וסובלות). זה מגיע לכך שזה מקשה מאוד על מציאת עבודה.

עכשיו סעו להודו. השחקנית ג'יימי לי קרטיס עושה כבוד לאפור
עכשיו סעו להודו. השחקנית ג'יימי לי קרטיס עושה כבוד לאפור

ההחלטה שלי לא לצבוע את השיער הייתה מאוד טבעית וברורה מאליה. מאז ומתמיד קארה אפור נראה לי סקסי בטירוף, כך שבעצם רק חיכיתי לו. קודם כל כי נראה לי שהעוצמה האמיתית באה ממי שאת באמת ולא ממי שאת מנסה להיות. האמת (האפורה) נראית לי הכי אותנטית ונכונה. לכן אני בהחלט בעד להפוך את האפור לטרנד, כי המשמעות של אפור היא שנקבל את עצמנו כמו שאנחנו. ואז יהיה לנו יותר זמן ויותר כסף לעשות דברים שיעזרו לנו להתקדם בעולם – ואז נאהב את עצמנו עוד יותר. ככל שיהיו יותר נשים "אפורות" – כך יהיו יותר צעירות שיוכלו להסתכל עליהן וללמוד.