לובשת מטען לאייפון: בבית העיר יציגו בגדים הקולטים אנרגיית שמש

תערוכות האופנה בבית העיר ובשנקר יתבלו לכן את חול המועד בסטייל

שמלה של יינג גאו. צילום: מייק מוקלסן
שמלה של יינג גאו. צילום: מייק מוקלסן

השנה, בין כל פעילויות החג, יש לנו הזדמנות להיחשף לאופנה לא רק מהזווית הצרכנית ולהעשיר את הידע והדמיון בתערוכות המתחלפות בתחום. בחול המועד הזה תוכלו לפקוד שתי תערוכות שוות בנושאים שונים, שתיהן נפתחו למבקרים כבר בשבוע שעבר: הראשונה ממשיכה את קו האוצרות השאפתני של בית העיר תחת הכותרת מושכת תשומת הלב ״החולצה שלי נושמת״, ותסקור את האינטראקציה בין אופנה, לבוש וטכנולוגיה מתקדמת. נושא התערוכה רלוונטי במיוחד בעקבות השקת השעון של אפל, שיצר לאחרונה עניין חדש (שלא לומר תקווה) בקטגוריית הטכנולוגיה הלבישה, שעד כה לא הצליחה להתרומם ולהפוך באמת לחלק מהאופנה.

בבית העיר יציגו מעצבים ואמנים מרחבי הארץ והעולם רעיונות שונים, חדשניים וגם רגשיים יותר לפריצת המחסומים בין שני התחומים: טקסטיל וינטג׳ דיגיטלי, הנושאים בתוכו מידע אודיו, כתובות המעידות על סיפורם ומוצאם של הבגדים, שמלות אינטראקטיביות המופעלות באמצעות גלי קול ופטנט להולכת חום באמצעות סיבים (שפותח בישראל) ופתרון כל כך נחוץ בימינו – בגדים ואביזרים הקולטים אנרגיית שמש ומתעלים אותה להטענת המכשירים החכמים שאנחנו נושאים עלינו כמעט בכל מפגש עם העולם החיצוני. התערוכה שמוצגת בשנקר, לעומת זאת, אינה מסתכלת אל העתיד, אלא מזמינה את מבקריה להיחשף לסיפורי העבר, באמצעות אסופת תיקים יפהפייה שתיחשף במוסד בהדרגה. האוסף בן 300 הפריטים נתרם על ידי בני משפחתו של עורך הדין שניאור פונדמינסקי ז״ל ואסף תיקי חוליות מתכת שליקט במסעותיו באירופה – עתיקות מתחילת המאה ה־19 ועד המאה ה־20. החומר הדחוס הומצא במאה ה־16 ליצירת שריוני הגנה, ובמרוצת הזמן הפך, בזכות משקלו ובזכות המראה המרשים שלו, לבסיס ליצירת פרטי לבוש ונוי.

מליסה קולמן
מליסה קולמן

בשל גודל האוסף בחרו בשנקר לחלק אותו לפרקים ולחשוף אותו בשלוש תערוכות שונות, שיציגו לצד תיקי יד יפים גם את השינויים שהכתיבו המכונות והטכנולוגיות החדשות על התעשייה; הדגמים הראשונים באוסף יוצרו בעבודת יד ואילו המאוחרים יותר הולחמו בעזרת מכונות ביתר קלות. הצביעה הידנית, עבודות הרקמה והגימורים מספרים יחד גם על התרבויות שמהן הגיעו התיקים, התקופות והזרמים התרבותיים ואפילו מאפשרים לדמיין את הליידיז המופלאות שנשאו אותם כתיקי יד, לבושות השמלות התפוחות, כובעי הבונט ושמשיות התחרה.

״החולצה שלי נושמת״ בית העיר, ביאליק 27 (כניסה: 20 ש״ח),
 "פונדמינסקי לתיקי ערב״, המחלקה לעיצוב אופנה בשנקר, אנה פרנק 12 רמת גן, קומה 3 (הכניסה חופשית)