לוקחים ללב: מחקר חדש מגלה שקפה דווקא בריא לכם

אם גם אתם לא פוקחים עיניים לפני כוס הקפה הראשונה - יש לנו חדשות טובות בשבילכם. מסתבר ששתיית קפה מגנה עליכם ממחלות לב

קפה וקינוח. צילום: shutterstock
קפה וקינוח. צילום: shutterstock
24 בנובמבר 2015

אספרסו כפול ועוגת משמשים עם הבנות במרסנד? שחור חזק עם הל בשלג? אולי סתם הפוך לדרך בחמישה שקלים בקופיקס? לא משנה איך אתם שותים את הקפה שלכם, אתם יכולים לסמוך על תל אביב שתמשיך להציע לכם אינסוף אפשרויות לצרוך את מנת הקפאין היומית שכה דרושה לכם. אם אתם ג'אנקיז של קפה כמונו, בוודאי תשמחו לשמוע שלאחרונה פרסמה קבוצת חוקרים מאוניברסיטת הארוורד מחקר המוצא קשר בין צריכה מוגברת של קפה לירידה בתחלואה ומקרי מוות.

"עד לפני מספר שנים היה מקובל לחשוב ששתיית קפה מזיקה לבריאות ומעלה את הדופק ואת לחץ הדם, עד כדי כך שבתור רופאים היינו אוסרים על חולי לב לצרוך קפאין", כך מסביר פרופ' מיכאל שכטר, מנהל היחידה למחקרים קליניים במכון הלב של בית החולים שיבא בתל השומר, שחקר את השפעות הקפה על בריאות האדם. "לפני מספר שנים ערכנו במכון מחקר התערבותי גדול מאוד והפרכנו כמה מהדעות הקדומות שהיו רווחות עד כה ביחס למשקה. גילינו לדוגמה שצריכת קפה עוזרת להפחית כולסטרול, ממתנת פגיעה בכלי הדם ומעודדת ירידה במדדי דלקת גם אצל חולי לב וגם אצל אנשים בריאים. מדובר בנוגד חמצון חזק ויעיל. המחקר שלנו אפילו עודד את הרשויות בארצות הברית להמליץ על צריכה מוגברת של קפה, המלצה שכמובן רלוונטית גם אלינו לישראל כצרכני קפה לא קטנים".

 

לפי נתונים שהציג בעבר משרד החוץ, הישראלי הממוצע צורך מידי שנה כ-4.5 קילו של קפה – עניין לא מפתיע במיוחד לאור העובדה שתל אביב היא אחת הערים בהן מספר בתי הקפה לנפש הוא מהגבוהים בעולם.

אז כמה כדאי לשתות? זה לא נהיה קצת מסוכן ברמה מסוימת?

"מי ששותה כוס קפה אחת עד חמש ביום מוגן יותר ממחלות לב", מסביר פרופ' שכטר, "חשוב להדגיש שמי ששותה מעל לחמש כוסות כלל לא יוצר לעצמו נזק. ההשפעה של הקפה היא מאוד חיובית, והמחקר החדש שפורסם לאחרונה אפילו זיהה שלא באמת משנה אם מדובר בקפה רגיל או בקפה נטול קפאין".

אם מדברים על סוגים, אז איזה קפה הכי בריא לשתות?

"עדיין לא בדקנו איזה סוג של קפה הוא הכי בריא, זה באמת המבחן המעשי הבא. זו שאלה שהאמריקאים אוהבים לשאול: איזה קפה לשתות? אספרסו? עם סוכר? סוכרזית? עם חלב או בלי? זוהי שאלה שעדיין אין לנו תשובה חד משמעית עליה, המחקר בעניין רק בתחילת הדרך. אני חוזר ואומר – העניין החשוב כאן הוא שקפה הוא דבר בריא ולא מזיק, ואנחנו ממש לא צריכים להסתפק בכוס אחת או שתיים ביום. למעשה מותר לנו לצרוך בלי חשש אפילו יותר מחמש כוסות ביום".

תסכים לגלות לנו איך אתה שותה את הקפה שלך?

"כל יום אני שותה בערך שבע עד עשר כוסות קפה, ויש לי כמובן מכונת אספרסו צמודה. אני מאוד אוהב קפה עשיר עם ארומה בטעם אגוזי לוז ומעט חלב מוקצף – זאת כוס הקפה הקבועה שלי".