דרושה מלכה: כך השתלטו לייני הדראג על תל אביב

איך עברה סצינת הדראג מהשוליים למרכז חיי הלילה בעיר ולמה ניצוצות הגלאם שלה מדברים אל כולם

19 במאי 2019

עם סגירתו של מועדון האוויטה שהיה מקום מפגש למלכות דראג לפני כשלוש שנים, נשארה סצינת הדראג הישראלית – שגם כך הייתה בשוליים – ללא בית רשמי. אבל אז הגיע "המירוץ של רופול" – בהנחיית מלכת הדראג המפורסמת רופול צ'רלס המחפשת את הסטארית הבאה בתחום – והצליחה לפזר ניצוצות גלאם קווירים שהגיעו עד ישראל. לאחרונה הפכה ישראל לאחד היעדים הלוהטים ביותר להופעות של מלכות דראג מפורסמות, כמעט כולן עם מאות אלפי עוקבים ברשתות החברתיות וסטטוס של כוכבות על. רק בשנה האחרונה הגיעו שאנג'לה, אלסקה ת'אנדרפאק (שפתחה שתי הופעות עקב הביקוש ברדינג 3), טריקסי מטאל, פארה מון, מנילה לוזון (שהודיעה על ביקורה בישראל בסופ"ש האחרון) וגם יוריקה ורוקסי אנדרוז – שהופיעו השבוע במועדון התיאטרון. כולן עפות על הנופים, על מזג האוויר ועל הגברים הישראלים. טריקסי מטאל, האחרונה מבין הרשימה להגיע עשתה סולד אאוט וכ-1,300 איש הגיעו להרים יחד איתה במופע שנע בין סטנדאפ לפרפורמנס מושקע.

רופול (מתוך "המירוץ של רופול")
רופול (מתוך "המירוץ של רופול")

"רופול הצליח להשתלט על העולם וליצור לעצמו קהל מגוון שלא מורכב רק מגייז", אומרת אריק/ה קולוסוב, מלכת דראג תל אביב הידועה בחיבתה לאופנה ואיפור מוקפד בהופעותיה, ומעידה על עצמה כי הושפעה עמוקות מהתוכנית. "פתאום הבנתי שיש דראג שהוא יותר נשי, ויכול להיות גם דראג גראנג'י כדוגמת עבודתה של מלכת הדראג תומר ורסצ'ה. ללא ספק התוכנית שינתה את הפנים של הדראג בארץ. פעם חשבתי שהדראג בישראל מאוד מיושן, ולא העלתי בדעתי את החבילה בכוללת של פרפורמנס ואופנה. בעיני זה היה רק בווייב של הסדרה 'תנוחי' והדיוות שהיו שם". קולוסוב אף מוסיפה כי בשנתיים האחרונות בילוי בהופעת דראג הוא כבר לא מילה גסה, וזה חלק מה-SAY בעיר – לא רק באנדרגראונד. "דראג במיטבו הוא שילוב עולמות האופנה, המשחק, השירה, האלתור, הקומדיה והריקוד וקשה שלא להתלהב מזה", היא מוסיפה.

"זה כמעט בלתי נתפס שישראל עושה סולד אאוט בהופעות דראג", אומר מיך קובלסקי, מנהל אישי של מלכות דראג כדוגמאת ג'ואנה ראס". זה לא משהו שהיה יכול לקרות כאן לפני כמה שנים. תרבות שלמה שהגיעה מהשוליים, מהלילה, מהתחתית הרימה את ראשה והפכה להיות המיינסטרים של השוליים". גם קובלסקי לא יכול להתעלם מההשפעה העצומה שיש לרופול צ'רלס ולתוכנית הריאלטי שלו על סצנת הדראג המקומית. "התוכנית גרמה לדראג להיות מקצוע אמנותי עם סטנדרטים לכל דבר. זה משפיע על הקהל כי הוא רואה את זה, והוא רוצה לקבל את אותה חוויה גם בבר מצ'וקמק בתל אביב. המלכות התל אביביות הבינו בעצמן שאם יהיו מקצועיות יותר זה יניב פירות. זה רק הביא לצמיחה של הקהל שרוצה לראות את המלכות מחו"ל".

גם טריקסי מאטל הייתה פה (צילום: jesse Grant /Gettyimages)
גם טריקסי מאטל הייתה פה (צילום: jesse Grant /Gettyimages)

לדבריו של קובלסקי, הפופולריות של התוכנית בארץ נובעת לא רק מהפן הכיפי הכולל תלבושות מוגזמות וקרבות ליפסינק עקובים מנצנצים – ישנו גם עניין חברתי שלא ניתן להתעלם מקיומו. "רוב הקהל של התוכנית הוא דור המילניאלז", הוא אומר. "זה דור שגדל לתוך מהפכה חברתית ומגדרית. בהקשר של רופול, זאת בסופו של דבר תוכנית טלוויזיה על סיפורי חיים. הסיפורים האלה הם מה שהקהילה הלהט"בית פה גם עוברת, וזה משרת גם גייז שלא הרגישו נוח בעורם וגם מלכות דראג שבמשך שנים סבלו מהצקות. הלגיטימציה שהתוכנית הביאה עימה עזר למגר דראגובופיה וסטיגמות בתוך הקהילה עצמה. פתאום נגלה לפנינו עולם שכל אחד יכול להיות חלק ממנו – נשים, גברים, גייז וסטרייטים. אנשים כל כך מתחברים לתוכנית שלא רק מספיק להם כרטיס להופעה, הם גם רוצים כרטיס ל-Meet and Greet. המפיקים של ההופעות האלה הבינו את זה, והבינו שיש שוק רווי בישראל שיקנה כרטיסים".

שלושה לייני דראג שכדאי להכיר

קרוס
הליין בבעלותה של מלכת הדראג ג'ואנה ראס חגג החודש שנתיים, ומשלב בין האסתטיקה הלא שגרתית שלה לשלל אורחות ופרפורמיות קורעות מצחוק.
בסקולה, הרכבת 72 תל אביב

Werk
ליין הדראג השבועי מפגיש כל פעם מחדש מלכות דראג מסקאלות שונות של הסצנה למופע כובש, חצוף, חסר עכבות ומלא בגלאם
דיזייר קלאב, קרליבך 25 תל אביב

מקווה
ליין הדראג המוצלח מבית היוצר של אריקה ג'נדריקה מיס אמריקה נפגש פעמיים בחודש בכולי עלמא להופעות מחווה לדיוות האהובות עלינו ביותר (מעופרה חזה ועד ביונסה) בשילוב מערכונים ותחרות ליפסינק בהשתתפות הקהל.
כולי עלמא, מקווה ישראל 10