לילה כלכלי: מפגש טוויטר שעוזר להבין את כוחות השוק שסביבכם

דודו קינן, בעל חשבון טוויטר "רו"ח, מין, הון", ארגן מפגש טוויטר כדי לדבר על נושאים כבדים בתחומי הכלכלה, רק עם האווירה הקלילה ובירה

לא צריך ליפול. צילום: Shutterstock
לא צריך ליפול. צילום: Shutterstock
6 באפריל 2015

בשנים האחרונות ישנה מגמה מעניינת ביותר בתחום ההרצאות. מה שפעם היה מנת חלקם הבלעדית של הפרופסורים והסטודנטים העייפים שלהם הפך במרוצת השנים לאופצית בילוי אמיתית. ישנם כנסים אנטי-מקצועיים שנוצרים ע"י מעריצים לדבר בכמעט כל תחום שאפשר להתחפר בתוכו, ישנם אנשי מקצוע שמספקים ביקורי בית ומספקים את סקרנות המזמינים ובשנים האחרונות, יש גם מגוון וריאציות של הרצאות בברים שונים, נגיד "מדע על הבר" הפופולרי או "החוג לתולדות המוזיקה" הותיק.

הרי בסופו של דבר, ישנם מומחים רבים כל כך לנושאים רבים כל כך עד שנדמה מטופש שלא לנצל את מאגר הידע שנמצא בכל מקום סביבנו. מי יודע, אולי בכלל הפיד שלכם מפוצץ בגאונים. הרי בסופו של דבר, כל מה שצריך עבור מפגש או הרצאה מעניינת זה אדם מעניין, מיקרופון ובמה. למעשה, אפילו לא חייבים מיקרופון ובמה.

במפגש ה-#כלכלהבעיניים שארגן דוד קינן ( הידוע בטוויטר כרו"ח, מין, הון – @roh_min_hon) יחד עם יגאל נוימן ביום ראשון האחרון (5.4) היה ניתן לראות עד כמה זה פשוט לייצר הרצאה מעניינת עם לא יותר ממקום ואנשים. קינן, כפי שמעיד ה-Bio טוויטר שלו, הוא "רואה חשבון ביום, חולם על מין בלילה" ובעיקר – כלכלן חובב. בין ציוצים משעשעים על טיסות להודו ודיווחי ספוטד מוזרים (ארקדי גיידמק בדליקטסן!) מתמקד קינן בהסברים מאירי עיניים על נושאי כלכלה שונים בצורה שתשכיח מכם כל חוויה נוראית או קורס אקדמאי – ישירה, מעניינת ובעיקר, מאוד ברורה גם להדיוט האחרון.

 

"אני רוצה להיות הגשר בין אנשי הכלכלה לעולם האמיתי" אומר קינן. כשהכיר את טוויטר לפני כמה שנים, הוא ראה את הפוטנציאל שלו כדרך להעברת מידע, רעיונות ומסרים. עם יותר מאלף ומאתיים עוקבים, הוא עושה זאת היטב. "אני יכול לדבר בשפה של ימין כלכלי, אבל בדיעות שלי אני שמאל כלכלי. היתרון שלי הוא שאני יכול להסתכל על כלכלה ממקום חברתי, ועל חברתיות ממקום כלכלי". אז כן, מפגש שכזה, שעוזר לשרטט את הצדדים בראש, הוא חשוב מאין כמוהו

המפגש, אותו פרסם רק דרך טוויטר, התקיים במרפסת המסעדה נורמה ג'ין בשעות הערב והיה נראה יותר כמו מפגש חברים מאשר הרצאה בנושא כלכלה. עשרים וקצת אנשים יושבים סביב שולחן מוארך עם אדם אחד שמדבר בקול רם בקצה השולחן. רק היו חסרות הגדות כדי להפוך את זה לסדר. רק שבניגוד לסדר פסח, יושבי השולחן האזינו בסקרנות רבה להסברים המבארים של קינן ונוימן לנושאים שלרוב נשארים בין כותלי אוניברסיטאות, על אף שנוגעים בחיי כולנו.

המפגש הראשון התמקד באחד הדיונים היותר בסיסיים, ומהותיים, בכלכלה המודרנית – כלכלת השוק החופשי. במסגרת הדיון, הציגו קינן ונוימן את שני הצצדים של רעיון השוק החופשי: הראשון, מיוצג ע"י נוימן, הוא הקפיטליזם אשר מקדם התערבות מינימלית ככל הניתן של הממשלה בכלכלת השוק; השני, בפינה של קינן, הוא הסוציאליזם אשר דורש התערבות מסוימת בשיטת בלמים ואיזונים.

מכיוון שמדובר בנושא תאורטי בלבד, השניים הציגו את הצדדים והעמדות והתדיינו בנימוס ועניין רב בכל צדדי הויכוח, ואז נתנו לחברי השולחן האחרים לשאול כל מה שעולה ברוחם בנושא. במפגש קליל של כשעה, קינן ונוימן עזרו לבאר טיפה עבור הקהל הרחב מושגים ומונחים שעד כה נזרקו מעל לראשם –  הייטקיסטים, רופאים, מדענים, מתכנתים וסתם סקרנים שרוצים להבין טיפה יותר את העולם שפועל סביבם.