מנצחים את החושך: המדריך המלא לצילום סלולרי בלילה הלבן

אוי תל אביב כמה החושך יפה לך. תל אביב בלילה (צילום: עידו איז'ק)
אוי תל אביב כמה החושך יפה לך. תל אביב בלילה (צילום: עידו איז'ק)

הלילה הלבן בפתח, המצלמות בסמארטפונים כבר מוכנות לתקתק ולהנציח, ויש רק בעיה אחת: קשה להוציא תמונות טובות בלילה. ביקשנו מעידו איז'ק, מהצלמים המובילים בישראל, כמה טיפים מקצועיים לצילום לילי והוא חזר אלינו עם מדריך שלם. תגידו צ'יז

לצלם בלילה זה לא קל. לצלם בלילה עם הסלולר שלכם זה כבר ממש קשה. ולצלם בלילה הלבן עם הסלולרי שלכם – אורות, מסיבות, הופעות, אנשים יפים והכל. אבל הלילה הלבן הוא הזדמנות מצוינת להתאמן על איכות התמונות שאתם מפיקים מהסמארטפון שלכם, ובדיוק בשביל זה יש לנו כמה טיפים ששווה לגזור ולשמור (טיפ ראשון: אל תנסו לגזור פיזית את המסך של הנייד).

1. אל תלכלכו

כאילו מובן מאליו, אבל אם תחשבו על זה אתם בדרך כלל לא טורחים להיצמד לתהליך ניקוי העדשות לפני כל צילום. בצילומי לילה זה ממש חובה. עוד לפני שניגשים לצלם, צריך לזכור כי עדשת המצלמה היא המפתח לתמונה ברורה, ולכן הדבר החשוב ביותר שיש לעשות הוא לנקות אותה כמה שיותר. השתמשו במטלית לניקוי עדשות, או כל בד עדין אחר שיש באמתחתכם. כדאי לנקות את העדשה בתנועות מעגליות עדינות כדי לא לשרוט אותה.

2. ניו באלאנס

במידה ואתם לא מעוניינים בתמונה מטושטשת, שמירה על יציבה היא המפתח ליצירת תמונה טובה. בעת הצילום חפשו מקום יציב ושטוח לעמוד עליו והחזיקו את המכשיר בצורה יציבה. אם ברצונכם להשקיע, קחו איתכם חצובה שתדאג ליציבות וכך תוכלו להתרכז בדברים אחרים. לאחר הצילום עצמו חכו לפחות שנייה ותנו לטלפון לעשות את שלו.

3. הוקוס פוקוס

הפוקוס (או מוקד אור) הוא אחד הדברים החשובים בצילום, ומשמעותו היא התמקדות המצלמה לנקודה בה מתרכזות נקודות האור לאחר המעבר בעדשה. בצילום לילה כדאי תמיד לחפש את החלק המואר יחסית בתמונה ולהתפקס עליו. אם כיוונתם את התמונה שלכם למושא מסוים, אפשר ואף רצוי לנעול את הפוקוס עליו. איך עושים זאת? לוחצים על סימון הפוקוס בלחיצה ארוכה, עד שהוא הופך מלבן לצהוב. 

4. מה המצב לילה 

ברוב הטלפונים הניידים העדכניים ישנו מצב לילה שיודע לשפר את איכות התמונה בתנאי תאורה חלשים. בהעדר מצב לילה מוגדר, ישנו בצידו הימני התחתון של המסך אייקון של ירח ויש לוודא שבעת צילום צבעו צהוב. במידה ולא, לחצו עליו וצלמו רק כאשר צבעו משתנה מלבן לצהוב. פירוש הדבר הוא שמצב הלילה פעיל.

חשיפה זה הכל. טיימס סקוור ניו יורק בלילה (צילום: עידו איז'ק)
חשיפה זה הכל. טיימס סקוור ניו יורק בלילה (צילום: עידו איז'ק)

5. חשיפה בלעדית

מהי חשיפה? סך כמות האור המגיעה אל חיישן המצלמה בעת הצילום. החשיפה מושפעת משני גורמים – כמות האור הנקלטת ומשך זמן החשיפה. ככל שמאריכים את משך החשיפה כך התמונה יוצאת מוארת יותר. יש לוודא שהמכשיר נותן לכם חשיפה של כמה שניות לפחות, ובמידה ורוצים לשנות את משך החשיפה ישנה גם אופציה לשלוט ידנית בכמות האור בתמונה ובזמן החשיפה.

6. עניין של זוויות

זוויות צילום וקומפוזיציות הן מילות מפתח בתחום הצילום והאמנות, ויש להן יכולות לשנות את התמונה מקצה לקצה. על פי מגוון חוקרים מרחבי העולם, לזוויות הצילום יש השפעות פסיכולוגיות רבות על הצופה והן משמשות ככלי חשוב להעברת מסרים. כך למשל צילום מזווית גבוהה "יקטין" את האובייקט המצולם וייצר תחושת עליונות של הצופה על מושא הצילום, בעוד שצילום מזווית נמוכה דווקא יאדיר אותו. חפשו תמיד נקודות מבט חדשה ומעניינת. כך תיצרו תמונות שונות ותקבלו תוצאות מגוונות.

7. אורות מהבהבים

כמה פעמים בעבר ניסיתם לצלם אובייקט מואר בלילה, שלפתם את הנייד מהכיס, ניסיתם לצלם אותו, וכל מה שקיבלתם הייתה מריחות אור מטושטשת? במקום להילחם בנקודות האור בלילה, ניתן להשתמש דווקא בהן בשעות החשוכות. חפשו נקודות אור שמאירות והשתמשו בהן כמוקד האור שלכם במקום אור השמש.  

8. אל תמרחו אותי

ואם דווקא כן חשקה נפשכם במריחות אור? דווקא בלילה נקודות האור בסביבתנו חזקות מאוד וניתן לנצל את זה גם לטובתנו. אם תצלמו בלילה נקודות אור ותזיזו את הטלפון בכוונה בזמן הצילום, תוכלו לייצר מריחות אור מאוד יפות. גם אם המצלמה תזוז בטעות במהלך הצילום, תוכלו להפוך את הטעות ליצירת אומנות. 

לכו אל האור. מגדלים בתל אביב בלילה (צילום: עידו איז'ק)
לכו אל האור. מגדלים בתל אביב בלילה (צילום: עידו איז'ק)

9. רגע של מקצועיות

דיברנו כבר על חשיפה, אבל איך אפשר להשתמש במצבי החשיפה לטובתנו? ברוב הסמארטפונים ישנו מצב Pro, שהופך את מצלמת הטלפון למקצועית לחלוטין. אפשר לשלוט במהירות ובצמצם וכך להגיע לשליטה מוחלטת בחשיפה. כך אפשר לייצר לדוגמא תמונה של כביש עם מכוניות בלילה, כאשר לא רואים את המכוניות עצמן אלא רק את מריחת האורות שלהן. חשוב לדעת שלשם כך חייבים להניח את הטלפון על משטח יציב או להשתמש בחצובה כדי שלא יזוז בכלל.

10. אל תתקמצנו

טיפ חשוב שתמיד כדאי לזכור: צלמו מספר תמונות, ומתוכן תבחרו את התמונה הטובה ביותר, אל תתקמצנו, בסוף תתחרטו 🙂

>> עידו איז'ק הוא מהצלמים המובילים בישראל ויוצר תוכן מטעם סמסונג. עוד טיפים מקצועיים לצילום? עקבו אחר דף האינסטגרם של עידו איז'ק @izsak