המסעדות של מאיר אדוני בחו״ל מתארגנות לפתיחה, בארץ בינתיים לא

״בברלין אנחנו כותבים תפריטים מחדש, מתחילים הכנות, כאן אנחנו עסוקים בהפגנות ובמאבקים עם האוצר״. לילך ספיר, מנכ״לית קבוצת מאיר אדוני והבעלים של הפיקוק מסבירה למה העצמאים פוחדים לדבר

לילה, ברלין. צילום: איתיאל ציון
לילה, ברלין. צילום: איתיאל ציון

אני מסעדנית כבר עשרים שנה, ובעשור האחרון עובדת עם מאיר אדוני. יש לנו מסעדות בארץ ובחו״ל. את המיסים על ההכנסות שלנו מחו״ל מאיר ואני בחרנו לשלם בארץ. בימים אלו אנחנו בהכנות לפתיחה מחודשת של המסעדה בברלין וההתרגשות בעיצומה, אבל ההשוואה בין המדינות כואבת. מעבר למענקים ולהשתתפות המדינה בשכר העובדים למשך שנה, הוחלט בגרמניה להוריד את המע״מ מ-19% ל-7% כדי להקל על האזרחים והעסקים. בברלין אנחנו כותבים תפריטים מחדש, מתחילים הכנות, מאושרים לעסוק במה שבחרנו. כאן אנחנו עסוקים בהפגנות ובמאבקים עם האוצר. עד שמדינת ישראל לא תתאפס ותבצע בפועל פיצוי על נזקי הסגירה לא נוכל לפתוח כאן. וכך לצערי גם רוב הקולגות שלנו. כזה פשוט וכזה עצוב.

לילך ספיר (צילום: אנטולי קריניצקי)
לילך ספיר (צילום: אנטולי קריניצקי)

במהלך שנותי במקצוע הכרתי שפים רבים. אני יכולה להעיד שרובם של הקולגות שלי קורעים את התחת מבוקר ועד לילה. הם היו יכולים לנצל את הזמן להיות עם משפחתם עכשיו אבל בחרו לדבר והם בודדים. אפשר לספור על אצבעות יד אחת את מספר המפורסמים שהחליטו לצעוק את זעקת העצמאי הקטן, להשמיע את קולו. הרוב שותקים. איך אמר המלך? הם מ פ ח ד י ם. והנה הסיבות.

כי לשלל הדילמות שעצמאי עובר בימים אלו נוספה דילמה חדשה: האם להגיד את האמת לציבור או לשתוק בנוחות?

בממלכת ישראל 2020 האמת היא דבר מתעתע. זוכרים את הילד ההוא שצעק המלך הוא עירום? מעניין מה קרה לו בסוף. הסיפורים תמיד מסתיימים בנקודת: ״הם חיו באושר ועושר״- החיים ממשיכים אבל הסיפור לא.

בממלכת ישראל של היום יש אמת ממלכתית. נאום המלך בפריים טיים מעדכן את עמו מה היא האמת, ולשאלות לא נשאר זמן. ומה קורה למי שמעז לספר בתקשורת אמת אחרת?

מעטים הסלבס שמתראיינים בתקופה זו. מעטים מביעים דעה, וזה מעניין כי יש המון מפורסמים בארצנו הקטנה, ורובם עצמאים. ורובם לא קיבלו שקל עד היום. למה הם שותקים? הרי התקשורת תשמח לראיין אותם.

לאזרח הפשוט אין את היכולת להגיע להתראיין, גם אם יתקשרו אליו עיתונאים הוא לא יענה לטלפון כי לרוב זה הבנק שמתקשר. מאז ה-15.3 לא נכנס לו שקל, אבל כן נכנסו המון שיחות מאנשים שהוא חייב להם.

אז למה המפורסמים שותקים? התשובה היא פשוטה. מה ייעשה לאיש אשר אמר אמת שונה מהאמת שסיפר המלך? תוך דקות הוא יקבל את עונשו מצבא המלך. כן כן. למלך יש צבא. לא זה ששומר על גבולות המדינה. צבא המקלדת. עדינות אינה מנת חלקו של חייל המקלדת. הטקסט יכלול גם איומים מפורשים מה יקרה ביום שאחרי, איחולי סרטן ומוות ביסורים ושלל דברי מתק שלא משאירים מקום לספק.

בקשה אחת לי אליכם: בפעם הבאה לפני שלחצתם לייק לתגובה שמכפישה מישהו, לפני שעשיתם שר לפוסט שמסביר כמה העצמאי הוא עשיר בזוי שדואג לעצמו בלבד, קחו רגע לחשוב האם זו האמת שאתם מפיצים עכשיו או העונש שהטיל המלך על מי שהעז לומר אמת. ואם החלטתם לעשות לייק או שר לזה – אז אנא הצדיעו – אתם חלק מצבא המלך ועושי דברו ונא להתנהג בהתאם.